Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ferrari 599XX: nekompromisní technika jen pro nejvyvolenější

aktualizováno 
S nejnovějším maranellským přírůstek se nepodíváte ani do města, ani na okresku a dokonce ani na dálnici, tenhle výjimečný rudý kousek s koníkem na kapotě totiž vyznává jen preparovaný asfaltový koberec závodních okruhů. Ferrari 599XX je nekompromisní závodní stroj bez silniční homologace a pojízdná laboratoř v jednom.

Ferrari 599XX | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Autosalon Ženeva 2009

Pokud dokážete překonat skutečnost, že se nedočkáte závistivých pohledů kavárenských povalečů, vydali jste se správným směrem, vyhráno ale rozhodně nemáte. Vlastnictví modelu XX klade vysoké nároky nejen na vaše bankovní konto. Nemáte-li po ruce zhruba milion eur a v sobě pořádnou porci "ferrarifaktoru", jednoduše máte smůlu.

Podobně jako před lety Enzo FXX i závodní pětsetdevětadevadesátka je určena pouze výjimečným dlouholetým klientům. Pokud máte volné prostředky, za kamaráda Michaela Schumachera a vaši garáž zdobí už pár klenotů s koníkem ve znaku, jste na dobré cestě stát se jedním z dvaceti až třiceti budoucích majitelů.

A čím je 599XX vlastně tak výjimečné, že výrobce dělá kolem jeho prodeje takové obstrukce? Změny oproti klasické verzi GTB jsou patrné už zvenčí. Na karoserii přibylo několik nových spoilerů a difuzorů, které zvětšují přítlak ve vysokých rychlostech a optimalizují obtékání karoserie vzduchem.

Díky aktivním aerodynamickým prvkům je závodní kupé nyní přitlačováno k zemi silou 280 kg již při rychlosti 200 km/h.

To nepodstatnější je samozřejmě ukryto pod karoserii, která je teď z velké části tvořena z lehkých kompozitních materiálů, karbonu a hliníku.

Ferrari 599XX

Srdcem modelu 599XX je přepracovaný vidlicový dvanáctiválec z původního GTB. Optimalizací spalovacího prostoru, sacího a výfukového potrubí se konstruktérům podařilo dosáhnout výkonu 515 kW (700 koní) při úctyhodných 9 000 otáčkách.

Nezůstalo ale pouze u motoru, řadou změn prošel i podvozek, převodové ústrojí a brzdy. Mohutný výkon je přenášen na asfalt prostřednictvím sekvenční převodovky, která je díky novější elektronice schopná přeřadit za 60ms místo původních 100ms.

Brzdění zajišťují mohutné karbonokeramické kotouče s karbonovými destičkami na obou nápravách, o přesné držení stopy se starají devatenáctipalcové slicky. Rozdíly jízdního charakteru a povrchu vozovky kompenzuje moderní adaptivní podvozek.

V útrobách limitované série pětsetdevětadevadesátky se v hojné míře uplatňují špičkové technologie nasazené v seriálu F1, které se v budoucnu dočkají sériové produkce i v civilních modelech. Vůz je mimo jiné opatřen desítkami čidel, která prostřednictvím informačního panelu na palubě informují posádku, v jaké kondici jsou jednotlivé mechanické díly.

Podle neoficiálních informací je nejnovější superferrari vybaveno i systémem rekuperace brzdné energie, který pod názvem KERS budou používat i formule 1 v letošním ročníku šampionátu.

Ferrari 599XX




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.