Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na vlastní oči: nové ferrari za padesát milionů je poklonou motorsportu

Exkluzivně   18:00aktualizováno  18:25
To auto zatím viděli jen tři Češi, já byl čtvrtý. Do nejnovějšího ferrari, kterých vznikne jen 599 kusů, mě nechali se posadit, zatím je to prototyp. Ferrari Daytona SP3 stojí dva miliony eur (v přepočtu 51 milionu korun) a z nuly na dvě stě vystřelí za 7,4 sekundy. Vytříbenou techniku korunuje uječený atmosferický dvanáctiválec.

To nejdůležitější ovšem řekněme hned na začátek: je vyprodané. Klientům, kteří už mají doma bláznivé barchetty Monza SP1 a SP2, je začali ukazovat v pondělí, ve florenstkém zámečku Villa Cora se jich vystřídalo na tři stovky, mezi nimi tři Češi z deseti, kterým pozvánka putovala.

Flavio Manzoni, šéfdesignér Ferrari, zdůrazňuje, že cílem nebylo vytvořit retro, které on sám nesnáší. Chtěli moderně interpretovat tradice, které charakterizují značku. Jestli monzy byly reminiscencí klasických otevřených roadsterů (po italsku barchett), Daytona, jak už jméno napovídá, je připomenutím závodních kořenů značky, slavných okruhových speciálů minulosti. Druhý pohled na novinku je po tomto vysvětlení jasnější: je široká, nízká, s monumentálními blatníky, proporcemi jasně definovanými obřím motorem a malým stísněným kokpitem posunutým vpřed ke špičatému čumáku.

Premiéra Ferrari Daytona SP3

„Není to nostalgie, je to výhled do budoucnosti,“ opakuje Manzoni. Ferrari ovšem jasně odkazuje na konkrétní moment, který si má každý, kdo Daytonu potká, připomenout. V 24hodinovce na slavném americkém okruhu Daytona se 6. února 1967 událo jedno z památných vítězství Ferrari. Speciály 330 P3/4, 330 P4 a 412 P postavené pod vedením geniálního Maura Forghieriho tehdy porazily fordy (automobilky byly tehdy na sebe hodně „nabroušené – čtěte zde) a obsadily celé stupně vítězů. Právě jim skládá Daytona SP3 poklonu.

Ferrari ovšem zmiňuje ještě další závodní speciály šedesátých let: 330 P4, 350 Can-Am nebo 512 S. Tím zdůrazňuje, že novinka není remakem jednoho konkrétního vozu, je poklonou a vzpomínkou na celou éru.

Zvědavost vede k dokonalosti, říká skromný génius oblékající Ferrari

EXKLUZIVNĚ

„Život nejsou jen auta, musíte se dívat kolem sebe,“ říká Flavio Manzoni v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz. Čtěte zde.

Vyprodáno

Celý projekt odstartoval naplno v září 2018, když končila produkce LaFerrari Spider a značka vymýšlela, čím zaujmout zákazníky, kterým jsou tradiční ferrari přeci jen už trochu obyčejná a co nového ukázat investorům. Není to hypersport, superferrari které prezentuje nejmodernější technologie a ujíždí konkurenci. Má to byt jedinečná automobilová socha, sběratelský kousek.

Na základech toho nejlepšího, co značka dosud nabídla, tedy chtěli postavit unikát. Syrovější, ovšem stále moderní, neopakovatelný, i když trochu jiný, než jsou běžná ferrari. Tak vznikl nový kus řady Icona.

Ferrari tím vlastně stvrzuje, že chce vytvořit novou vysoce exkluzivní modelovou sérii pro zapálené ferraristy. Monzy byly první, neortodoxní puristické barchetty vznikly ve 499 kusech, ihned byly rozebrané, i přesto, že v některých zemích nedosáhly na homologaci, takže nemohly do běžného provozu; například v USA bylo chybějící čelní sklo neřešitelným problémem (mimo jiné prý proto, že auto nemá sluneční clonky). Nová Daytona už bude mít homologaci pro celý svět. První kusy dodají zákazníkům koncem roku 2022, poslední v roce 2024.

Ferrari Monza SP1 a SP2

Karbon a aerodynamika

Základem je prostorový rám z karbonu převzatý z LaFerrari Spider, Daytona SP3 je tedy targa, s odnímatelným dílem střechy nad hlavami posádky, nahradit ho může látkový „soft top“ uložený v pouzdře v malém kufru v přídi.

Flavio Manzoni si zakládá na uměleckém pojetí, tvoří automobilové sochy. Daytona jedenadvacátého století tak má dokonale vyvážené – i když neotřelé – proporce. Samotné tělo karoserie je tvarované s obrovským citem. Měkkým organickým tvarům dávají na dramatičnosti ostré řezy, těmi bylo třeba zakomponovat do karoserie funkční prvky aerodynamiky a chlazení. Velká kapsa nahoře vpředu na dveřích nabírá vzduch, který proudí kanálem v boku k chladičům oleje skrytým ve svalech blatníků před zadními koly. Vodní chladič je pak uložen na šikmo v nose u přední nápravy.

Výsostnou disciplinou inženýrů Ferrari je aerodynamika. U daytony si zadali, že se obejdou bez aktivních prvků. Ovšem i tak došlo na majstrštyk, který neodhalíte ani při bližším ohledání. Před zadními koly jsou v podvozku otvory, kterými se „odsává“ vzduch a proudí vzhůru kanály. Vytvarovali je tak, že po výstupu z výřezů nad zadními koly zůstane proud vzduchu přimknutý k obří ploše víka motoru, po kterém doklouže k odtrhové hraně tvořící spojler a napomáhá přítlaku na zadní nápravě. Takže jeden prvek zafunguje vlastně dvakrát: na podvozku vytváří podtlak (přisává auto k vozovce) a shora vozu přítlak (tlačí auto shora a pomáhá trakci). 

Vítězství Ferrari v Daytoně v roce 1967

Suma sumárum: při dvousetkilometrové rychlosti auto tlačí k vozovce 230 kilogramů. Stabilizaci napomáhá dvojitý difuzor na spodku zádi, aby byl co nejširší, musely se výfuky přestěhovat nahoru. Jestli Daytonu někdy na vlastní oči uvidíte, všimněte si, že karbon kolem koncovek je jiný, je to provedení karbonu převzaté z Formule 1, lépe odolává vysokým teplotám. Na některé části karoserie použili kevlar, který lépe odolává nárazům. Pro pořádek dodejme, že běžné modely staví Ferrari z hliníku, má s ním obrovské (a dobré) zkušenosti.

Při pohledu zepředu odhalíte odkaz na bájné závodní speciály minulosti okamžitě. Skoro nepřirozeně velká do boků trčící zrcátka dávají autu jedinečný charakter, mezi nimi pak úzký skleník stísněné kabiny. Parádičkou jsou skoro neviditelná, do křivek a tvarů schovaná světla, plošky, které jim tvoří jakási horní víčka, jsou pohyblivé – při rozsvícení dálkovek se zasunou.

Hodně oblé, do boků protažené čelní sklo člověka doslova obklopí. Zpoza volantu koukáte šikmo do boků trojúhelníkovými okny v doširoka rozvidleném sloupku. Interiér pilota opravdu sevře, okno dveří má těsně vedle hlavy.

Kabina je opět reinterpretací purismu starých závoďáků v duchu moderny. Přístrojovka je tvořena hmotami, které do sebe vtékají a prolínají se. To je charakteristické technicistní pojetí moderních ferrari. Zajímavější jsou sedadla, jejich skořepinu tvoří jeden díl, který je součástí rámu vozu. Jsou do něho vetknuté vložky čalounění, které jsou opticky propojené. Místa jsou fixní, pilot si nastavuje pedály a volant. Metr a tři čtvrtě malý člověk se tam usadí akorát, pohodlné je to prý tak do 195 centimetrů výšky, dvoumetrovému klientovi ještě umí vyrobit tenčí čalounění, ještě vyšší jezdec už bude dost zkroucený.

Dveře se otevírají i s dílem prahu, jsou hodně mohutné, vyklápí se dopředu vzhůru. Nasedání je nejjednodušší zadkem napřed: nejprve se spustit do sedačky, a když se otáčíte a usazujete, teprve nastupují nohy.

Kokpit odsunul hodně dopředu dvanáctiválec, podélně uložený daleko před zadní nápravou. Ferrari si chtělo (a mohlo) dopřát postavit auto v tradičním duchu. V dnešní přeplňované, elektrifikované době je to příjemný fascinující oldschool: šestiapůllitrový motor je atmosferický. Vysokootáčkový dvanáctiválec nabídne 840 koní výkonu (rekord Ferrari), točivý moment je 967 Nm. Ručka otáčkoměru se zastaví na devíti a půl tisících otáčkách. Motor z Ferrari 812 Competizione upravili uvnitř i zvenčí, nasadili ostrou vačku, použili titanové ojnice (o 40 procent lehčí než ocelové), variabilní olejové čerpadlo a poladili vstřikování (350 barů, dvě čerpadla, 4 vstřikovací lišty). Hlavně ovšem nově šlechtili výfuk a především sání, to je specialita Ferrari, jehož inženýři dávají charakteristický ječák autu nikoliv pomocí výfuku, ale právě z opačného konce pracovního cyklu spalovacího motoru.

Premiéra Ferrari Daytona SP3

Důraz byl kladen na „analogový“ pocit z řízení. Stefano Frigerio, který u vzniku nové ikony byl, to popisuje tak, že auto je třeba víc řídit, vymáčknout z něho maximum je namáhavější. „Auto je neurvalejší, přímočařejší, náročnější na řízení,“ říká.

Ferrari Daytona SP3 v číslech

  • motor: atmosferický zážehový V12 – 65°, 6496 ccm (vrtání 94 mm, zdvih 78 mm)
  • max. výkon: 618 kW (840 k) při 9 250 ot/min
  • max. točivý moment: 697 Nm při 7 250 ot/min
  • kompresní poměr: 13,6:1
  • délka × šířka × výška × rozvor (mm): 4686 × 2050 × 1142 × 2651
  • suchá hmotnost: 1485 kg (rozložení: 44 % vpředu, 56 % vzadu)
  • nádrž: 86 litrů
  • pneumatiky: přední 265/30 ZR 20 J9.0, zadní 345/30 ZR 21 J12.5
  • brzdy: přední 398 × 223 × 36 mm, zadní 380 × 253 × 34 mm
  • převodovka: dvouspojková automatická sedmistupňová
  • maximální rychlost: >340 km/h
  • 0–100 km/h: 2,85 s
  • 0–200 km/h: 7,4 s
  • počet kusů: 599
  • cena: dva miliony eur včetně daně (asi 51 milionů korun)
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie v bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...