Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejslavnější ferrari všech dob má narozeniny: 25 let úžasné F40

  12:15aktualizováno  12:15
U milovníků aut patří k nejuctívanějším supersportům vůbec. Stále krásné a nezaměnitelné Ferrari F40 patří k průkopníkům supersportovních automobilu a je neuvěřitelné, že už slaví pětadvacáté narozeniny.

Ferrari F40 | foto: Ferrari

Ferrari F40 byl první sériový silniční automobil, který jel magických 200 mil v hodině (320 km/h). Dodnes uctívané superferrari vyjelo v roce 1987. Bylo zároveň posledním, které se představilo ještě před úmrtím Enza Ferrariho v létě následujícího roku. Sám osobně dohlížel na vývoj.

Ferrari F40 vzniklo ke 40. výročí založení této nejslavnější značky sportovních vozu, a proto muselo být prostě nejlepší. Byl to čistokrevný sporťák, výbava byla spartánská, zato výkony ohromoval. Dnes patří model, který byl původně vyvíjen jako závodní speciál skupiny B, k nejceněnějším ferrari vůbec. Ceny dnes začínají nad 11 miliony korun.

Ferrari F40

Kokpit byl rozhodně blíž závodnímu speciálu než luxusnímu sporťáku. První kusy měly plexisklová boční okna s posuvným dílem. Později mohly F40 dostat ručně stahovaná skleněná okna. Chyběla klimatizace nebo ABS.

Fotogalerie

Jeho pohonná jednotka přeplňovaná dvojicí turbodmychadel japonské značky IHI byla prověřena v podobně proslulém typu 288 GTO (272 vozu v letech 1984 – 1985); vidlicový osmiválec se suchou klikovou skříní, čtyřventilovým rozvodem DOHC a elektronickým vstřikováním Weber-Marelli však pro F40 posílil na 2 936 cm3 a 351 kW (478 k) při 7 000 otáčkách.

Byl uložen podélně před zadní nápravou, kterou poháněl prostřednictvím dvoukotoučové hydraulicky ovládané spojky a pětistupňové manuální převodovky. Konstrukce prostorového trubkového rámu už byla zesílena panely z uhlíkových kompozitů. Pro zajímavost: celá karoserie je tvořena jen 11 panely. Závěsy kol jsou klasické s dvojicemi příčných ramen a soustřednými jednotkami vinutá pružina/tlumič. Brzdy konstruktéři převzali z Formule 1.

Karoserii navrhl dvorní karosář Ferrari Pininfarina. Při hmotnosti 1 100 kg se sedmnáctipalcovými koly se uvádělo zrychlení 0 – 100 km/h za 4,5 sekundy a nejvyšší rychlost 324 km/h. Byl to skutečně závodní automobil pro silniční provoz, jehož ovládání vyžadovalo velmi zkušeného řidiče. Ferrari se mu ale odvděčilo výjimečnými výkony a řidičskými zážitky.

Ferrari F40

Ferrari F40

Neobyčejný zájem vedl k navýšení celkové produkce až na 1 337 automobilů z původně naplánovaných 450, necelá dvacítka byla upravena pro automobilové závody (Jean Alesi a Jean-Pierre Jabouille závodili s prvním z nich už v roce 1989).

Firma Michelotto z Padovy s požehnáním výrobce prováděla úpravy, výkon motoru vzrostl až na 529 kW (720 k) a hmotnost vozu se snížila asi o deset procent. Kromě 24 h Le Mans se objevily i za mořem na okruzích v USA a Japonsku.

PŘIPRAVENO VE SPOLUPRÁCI S ČASOPISEM AUTOMOBIL REVUE

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.