Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejslavnější ferrari všech dob má narozeniny: 25 let úžasné F40

  12:15aktualizováno  12:15
U milovníků aut patří k nejuctívanějším supersportům vůbec. Stále krásné a nezaměnitelné Ferrari F40 patří k průkopníkům supersportovních automobilu a je neuvěřitelné, že už slaví pětadvacáté narozeniny.

Ferrari F40 | foto: Ferrari

Ferrari F40 byl první sériový silniční automobil, který jel magických 200 mil v hodině (320 km/h). Dodnes uctívané superferrari vyjelo v roce 1987. Bylo zároveň posledním, které se představilo ještě před úmrtím Enza Ferrariho v létě následujícího roku. Sám osobně dohlížel na vývoj.

Ferrari F40 vzniklo ke 40. výročí založení této nejslavnější značky sportovních vozu, a proto muselo být prostě nejlepší. Byl to čistokrevný sporťák, výbava byla spartánská, zato výkony ohromoval. Dnes patří model, který byl původně vyvíjen jako závodní speciál skupiny B, k nejceněnějším ferrari vůbec. Ceny dnes začínají nad 11 miliony korun.

Ferrari F40

Kokpit byl rozhodně blíž závodnímu speciálu než luxusnímu sporťáku. První kusy měly plexisklová boční okna s posuvným dílem. Později mohly F40 dostat ručně stahovaná skleněná okna. Chyběla klimatizace nebo ABS.

Fotogalerie

Jeho pohonná jednotka přeplňovaná dvojicí turbodmychadel japonské značky IHI byla prověřena v podobně proslulém typu 288 GTO (272 vozu v letech 1984 – 1985); vidlicový osmiválec se suchou klikovou skříní, čtyřventilovým rozvodem DOHC a elektronickým vstřikováním Weber-Marelli však pro F40 posílil na 2 936 cm3 a 351 kW (478 k) při 7 000 otáčkách.

Byl uložen podélně před zadní nápravou, kterou poháněl prostřednictvím dvoukotoučové hydraulicky ovládané spojky a pětistupňové manuální převodovky. Konstrukce prostorového trubkového rámu už byla zesílena panely z uhlíkových kompozitů. Pro zajímavost: celá karoserie je tvořena jen 11 panely. Závěsy kol jsou klasické s dvojicemi příčných ramen a soustřednými jednotkami vinutá pružina/tlumič. Brzdy konstruktéři převzali z Formule 1.

Karoserii navrhl dvorní karosář Ferrari Pininfarina. Při hmotnosti 1 100 kg se sedmnáctipalcovými koly se uvádělo zrychlení 0 – 100 km/h za 4,5 sekundy a nejvyšší rychlost 324 km/h. Byl to skutečně závodní automobil pro silniční provoz, jehož ovládání vyžadovalo velmi zkušeného řidiče. Ferrari se mu ale odvděčilo výjimečnými výkony a řidičskými zážitky.

Ferrari F40

Ferrari F40

Neobyčejný zájem vedl k navýšení celkové produkce až na 1 337 automobilů z původně naplánovaných 450, necelá dvacítka byla upravena pro automobilové závody (Jean Alesi a Jean-Pierre Jabouille závodili s prvním z nich už v roce 1989).

Firma Michelotto z Padovy s požehnáním výrobce prováděla úpravy, výkon motoru vzrostl až na 529 kW (720 k) a hmotnost vozu se snížila asi o deset procent. Kromě 24 h Le Mans se objevily i za mořem na okruzích v USA a Japonsku.

PŘIPRAVENO VE SPOLUPRÁCI S ČASOPISEM AUTOMOBIL REVUE

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Maserati s nanukem toho moc nevyhrálo, bylo však první

Maserati Eldorado

V čem bylo Maserati Eldorado první? Když se s ním vydal před šedesáti lety věhlasný Stirling Moss na závodní trať v...

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

Lancia Kappa Václava Havla

Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu....

Najdete na iDNES.cz