Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ferrari, které nikdo nečekal: kombík s pohonem všech kol

  11:56aktualizováno  11:56
Nové Ferrari FF je mimořádné. Zkratka FF v jeho názvu znamená Ferrari Four, má totiž čtyři plnohodnotná sedadla a pohon všech čtyř kol. Možná byste také nevěřili, že se Ferrari někdy bude chlubit tím, kolik toho nový model odveze v kufru.

Je sice teprve leden, ale představení Ferrari FF můžeme už teď prohlásit za jednu z největších autoudálostí letoška. Ne proto, že jde o ferrari, ale proto, jaké je.

Vědělo se, že se v tomto roce čeká nástupce nejkrotšího Ferrari 612 Scaglietti, ale že nový model bude tak jiný asi nikdo nečekal. Když se po světě šířily fotky zamaskovaného prototypu s bachratým zadkem, nikdo tomu nedával velkou váhu. Prostě v Maranellu udělali pořádné maskování, říkali si všichni. Jenže kombíkové tvary zůstaly novému ferrari i po sundání nevzhledných potahů.

Ferrari FF

Ferrari FF

Flavio Manzoni, šéfdesignér Ferrari, maloval na předchozí "štaci" volkswageny. Možná se mu při práci v maranellských stájích nacpaných plnokrevníky zastesklo po praktických autech. A tak nakreslil praktické ferrari. V Británii se třídveřovému, sakramentsky rychlému kombíku říká shooting brake, vynalezli ho v šedesátých letech minulého století.

Designcentru automobilky vedenému Manzonim pomáhali s tvarováním v mnoha ohledech šokujícího ferrari stylisté studia Pininfarina. U automobilky, kde byly vždycky na prvním místě výkony a čas na jedno kolo, teď ční mezi hlavními parametry hodnota objemu kufru: 450 až 800 litrů se sklopenými zadními sedadly. Pro ilustraci: předchůdce FFka 612 Scaglietti mělo 240litrový kufr a třeba rodinný velkoprostorový Fiat Multipla měl základní objem kufru 430 litrů.

Konečně si nemusíte ferrari kupovat jako druhé auto do rodiny. Ferrari Four (anglicky "čtyři") totiž plně nahradí klasické rodinné auto. Jediné, co praktičnost omezuje, jsou pouze dvoje dveře. "Do FF se pohodlně vejdou čtyři cestující a jejich zavazadla, což řadí vůz na špičku nejen v jeho kategorii, ale také mezi čtyřdveřovými limuzínami," věřili byste, že něco takového někdy uslyšíte od Ferrari? Ikonický italský výrobce chce novinkou konkurovat totiž i Panameře od Porsche nebo Aston Martinu Rapide.

Jako největší, skoro pětimetrový model značky má za úkol pohodlně odvézt posádku napříč Evropou v co nejkratším čase. A teď i s nákladem, takže zatímco předchůdce bylo klasické velké dvanáctiválcové granturismo, novinku jako GT rozhodně označit nemůžeme. "Není to evoluce, ale skutečná revoluce," říká Ferrari o novém modelu. V tomto případě to opravdu nejsou planá slova. FF je kromě vzhledu a koncepce, které můžete jen milovat či nenávidět, také prvním ferrari s pohonem všech kol.

Patentovaný systém Ferrari 4RM váží o 50 procent méně než běžné systémy pohonu všech kol, což je důležité pro zachování perfektního rozložení hmotnosti (vepředu 47 % a vzadu 53 %).

Více o systému fungování "čtyřkolky" Ferrari neprozradilo, uvádí jen, že úzce spolupracuje s elektronikou vozu. Systém prý neustále sleduje jízdní parametry a předpovídá, ke kterému kolu bude třeba poslat více síly.

Autosalon Ženeva 2011

Z dalších vychytávek dostalo FF nejnovější generaci magnetoreologických tlumičů měnících tuhost podvozku, a také karbokeramické brzdy Brembo, které mají bez výjimky dnes všechna ferrari.

V disciplíně výkonů se ale nové FF drží těch nejlepších tradic. Ve schématu transaxle hraje hlavní roli pod přední kapotou uložený nový dvanáctiválec 6262 cm³ s přímým vstřikováním, který dosahuje maximálního výkonu 660 koní při 8 000 ot./min. Motor posílá 683 newtonmetry kroutícího momentu na kola přes dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku vypůjčenou z modelu 458 Italia. Ferrari umí vyladit auta jako málokterá automobilka světa, tenhle kombík tak vystřelí na stovku za 3,7 sekundy a rozjede se až na 335 km/h.

FF se tak výkonem vyrovnává bájnému superferrari jménem Enzo a zároveň je nejvýkonnějším sériovým modelem automobillky.

Jako každý správný praktický kombík musí mít i ten nejrychlejší rozumnou spotřebu. Ferrari FF tak má podle tabulek vystačit s 15,4 litry benzinu na sto kilometrů.

Ferrari FF

Ferrari FF

Správné ferrari má být rudé, říkalo se, ale v době, kdy má pohon všech kol a odveze i nákup ze supermarketu ho můžete s čistým svědomím obléci i do jiných barev, v základní nabídce jich je šest.

Naživo se Ferrari FF představí začátkem března na autosalonu v Ženevě, do prodeje by mělo zamířit v květnu. Cenu prozatím nemá, neoficiálně se mluví o čtvrt milionu eur. Roční produkce je naplánovaná na tisíc kusů.

Ferrari FF v číslech

Motor: V12 úhel rozevření válců 65°

Objem: 6 262 cm³

Maximální výkon: 660 koní při 8 000 ot./min.

Max. kroutící moment: 683 Nm při 6 000 ot./min.

Délka x šířka x výška: 4 907 x 1 953 x 1 379

Hmotnost: 1 790 kg

Rozložení váhy: 47 % vpředu, 53 % vzadu

Poměr váhy/výkonu: 2,7 kg/koně

Maximální rychlost: 335 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s

Spotřeba paliva: 15,4 l/100km

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.