Ferrari FXX K

Ferrari FXX K | foto: Ferrari

Ferrari pro nejvyvolenější z vyvolených. Raket FXX K vznikne jen 32

  • 20
Většina ferrari je pro běžné motoristy zcela nedostupná záležitost. Ale existují i modely, které jsou nedosažitelné i pro ty, kteří si jinak ferrari mohou dovolit a třeba ho už i mají. Nové FXX K je okruhovou verzí hybridního LaFerrari s výkonem přes tisíc koní.

Novinka se navíc nepodívá na běžné silnice, je to okruhový speciál bez silniční homologace. Už ho získalo 32 vybraných zákazníků automobilky, kteří byli ochotni za něj zaplatit v přepočtu přes 60 milionů korun. Ano, Ferrari FXX K je vyprodané a šťastní vybraní noví majitelé si už teď mnou ruce, protože vydělali. Cena takto raritního ferrari už jen poroste.

Automobilka pro majitele naplánovala dvouletý program, kdy jim umožní s autem zažít pocit závodníka na vybraných světových okruzích, ale přímo tato novinka závodit nebude. Důvodů je několik. Ne všichni majitelé mají závodní licenci a zatím ani nejsou vypsané okruhové závody pro hybridní vozy, kterým FXX K je. Za programem stojí divize Corse Clienti, která už dříve zákazníkům za podobných podmínek nabídla třeba Ferrari 599XX nebo FXX.

Novinka vychází z topmodelu LaFerrari, má stejnou koncepci pohonného ústrojí, ale je samozřejmě výrazně upravená. Zvenčí poznáme upravený přední spoiler, auto dostalo boční prahové spoilery, nový zadní difusor a asi nejvýraznějším prvkem je dvojice nepřehlédnutelných zadních spoilerů. Každý je na jednom boku auta a nejsou spojené. Aerodynamická optimalizace výrazně přidala na přítlaku, který je v dvousetkilometrové rychlosti více jak dvojnásobný oproti sériovému LaFerrari. Novinka se i o tři centimetry přiblížila k asfaltu.

První LaFerrari v Praze

LaFerrari

Papírově nejzajímavější jsou změny na pohonném ústrojí. Hybridní koncepce zůstala, přibyl systém KERS známý z Formule 1. Základem je 6,3litrový dvanáctiválec s výkonem 633 kW, kterému sekunduje elektromotor s výkonem 140 kW. Celá soustava tak disponuje 773 kW, což je v přepočtu magických 1 050 koní a je to o 56 kW více než kolika disponuje „základní“ LaFerrari. Motor prošel oproti sériovému provedení několika změnami. Výrobce upravil sací i výfukové potrubí a místo hydraulických má ventilová zdvihátka mechanická. Převodovka je sedmistupňová dvouspojková.

Systém rekuperace energie KERS (proto ono K v názvu auta) nabídne řidiči tři režimy využití energie. Buď maximum po krátký čas, nebo naopak konstantní příděl energie po delší čas. Třetí režim pak přidá energii pro okamžitou akceleraci. Systém nabízí i režim pro rychlé nabíjení akumulátorů.

Úpravami prošel i podvozek. Změnila se zadní náprava, která dostala zcela nové nezávislé zavěšení. Tlumiče jsou samozřejmě aktivní. O zastavení se starají uhlíko-keramické kotouče od Bremba, vepředu s průměrem 398 mm a vzadu s průměrem 380 mm. Kola mají vepředu průměr 19 palců a vzadu 20 placů. Speciální okruhové pneumatiky P-Zero dodá Pirelli.

Upravený je i interiér auta, kde řidič bude třímat závodní volant s jediným tlačítkem, které umožňuje aktivovat nejrůznější pomocníky. Auto má kontrolu trakce převzatou z Formule 1, která využívá hybridního pohonu auta, má elektronický diferenciál a také systém SSC, který pomáhá projíždět zatáčky řízeným smykem a zároveň zabránit autu přetočení do hodin. Dodejme, že auto má rozměry: 4,9 × 2,05 × 1,11 metru a rozvor má hodnotu 2,65 metru.