Ferrari 599 GTB HY-KERS

Ferrari 599 GTB HY-KERS | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Ferrari se zeleným mozkem: hybridní 599 GTB má sto koní navíc

  • 5
Automobilka, jejímž modelům nejvíc sluší rudý lak, představila v Ženevě hybridní koncept HY-KERS. Sériového hybridního ferrari se ještě chvíli nedočkáme, nový koncept ale jasně ukazuje, jak budou po technické stránce vypadat budoucí modely z Maranella. Můžou být třeba zelené.

Hybridní koncept Ferrari využívá poznatků získaných při vývoji systému KERS pro tým Formule 1. Konstrukčně i funkčně se ale řešení celkem výrazně liší. Čtěte: Auta na setrvačník nejsou jen pro děti. Používat je budou i ve formuli 1

O hybridních plánech Ferrari se hovoří již delší dobu a v souvislosti s nimi se také velmi spekulovalo o tom, jaké uspořádání pohonu automobilka použije. Ferrari totiž vyvíjí systém pohonu všech kol s názvem Insertable a čekalo se, že hybridní model bude zároveň první čtyřkolkou této značky. Více se dozvíte v článku o budoucnosti Ferrari z pohledu techniky

Nakonec ale minimálně ženevský koncept nechává pohon všech kol ležet ladem. Uspořádání je nakonec vcelku neobvyklé. Jeden elektromotor je přímo součástí přepracované dvouspojkové převodovky a je spojen s hřídelí, na které se nachází liché převody. Druhý elektromotor na zadní nápravě pak má za úkol pouze sbírat elektrickou energii při brzdění a v rámci systému EBB (electronic brake balance) napomáhá lepšímu vyvážení brzd. Hybridní systém také spolupracuje se stabilizačním systémem. Namísto omezování výkonu motoru se jednoduše přebytečná energie přemění na elektřinu.

Ferrari 599 GTB HY-KERS

Převodovka má původ v modelu 458 Italia a elektromotor přidává autu 100 koní výkonu. Lithium-iontové baterie pojmou 3 kWh energie a jsou umístěny na spodku podvozku. Tím pomáhají ke snížení těžiště vozidla. Ovládací elektronika našla své místo pod podlahou kufru, takže hybridní konstrukce nijak nezasahuje do uspořádání interiéru vozidla. Hybridní systém váží celkem necelých 80 kilogramů a Ferrari plánuje, že toto zvýšení hmotnosti bude u sériových vozů kompenzovat použitím lehčích materiálů a také celkovým zmenšením nových vozů.

I přes zvýšení hmotnosti akceleruje studie HY-KERS z nuly na 200 km/h o čtyři desetiny rychleji než sériové 599 GTB. Trvá mu to tedy pouze 7,5 sekundy.

Ferrari tvrdí, že jeho hybridní systém není primárně ekologický, snížení spotřeby je jen jakýsi průvodní jev jeho instalace. Hybridní ústrojí je nastaveno tak, aby podávalo co nejlepší výkony a automobilka tvrdí, že je v dnešní době jednou z mála cest, jak právě tyto výkony nadále vylepšovat.

I přes své sportovní naladění může ústrojí fungovat i v plně elektrickém režimu, takže při městských rychlostech může jet HY-KERS pár kilometrů zcela bez emisí.

Podle všeho je HY-KERS opravdu pouze koncept, který má ukázat cestu, jakou se Ferrari do budoucna vydá. Sériového provedení hybridní 599 GTB se prozatím nedočkáme. Hybridní automobily s koníkem ve znaku se začnou objevovat až se zcela novou generací vozů.

Zpravodajství ze ženevského autosalonu