Autofotka týdne: Když je ferrari moc obyčejné, dá se předělat. Stojí to balík

aktualizováno 
Ferrari má speciální program pro VIP zákazníky s dostatečně tučnou peněženkou. Vyrobí jim speciál v jediném kusu, který jednou bude mít obrovskou hodnotu. Speciálů na zakázku vzniká velmi málo, jeden až dva ročně.

Ferrari SP35 | foto: Ferrari

Program Special Projects zavedlo Ferrari v druhé polovině minulého desetiletí a navázalo s ním na tradici speciálů, které čas od času vytvořilo. Tentokrát vyrábí na zakázku zcela originální auta na technice sériových modelů. Někdy s karosérií navrženou externími designéry, někdy vzhled navrhují přímo v automobilce. 

Jedním z těch, co se podíleli na hned několika takových projektech, je slovenský designér Branislav Maukš, který tato jedinečná ferrari navrhoval v atelieru studia Pininfarina (rozhovor s ním čtěte zde).

Ferrari SP35

Takových speciálů vzniklo od roku 2008 pouze 12, v některých letech jeden jediný, občas stihlo za rok Ferrari vyrobit dva speciály. Úplně prvním bylo Ferrari SP1 pro japonského obchodníka Junichira Hiramatsu, který sbírá auta této značky několik desítek let a byl zakládajícím předsedou japonského Ferrari klubu. Jeho speciál vycházel z modelu 430 a v rámci speciálních modelů je jeden z mála, který se vlastnictvím netají. 

Fotogalerie

Všeobecně známým zákazníkem speciálů je pouze hudebník Eric Clapton, který si v roce 2012 nechal vyrobit Ferrari SP12 EC postavené na modelu 458 Italia. To majitel nejnovějšího výtvoru Ferrari Special Projects zůstává v anonymitě, pravděpodobně to bude sběratel značky. 

Italská automobilka si zákazníky vybírá a ne každý s tučným kontem dostane to, co by chtěl. Což ostatně platí i při prodeji některých speciálních variant běžných modelů. I ty Ferrari přednostně (či dokonce výhradně) prodává věrným klientům značky. Ostatní musí doufat, že se auta objeví na prodej jako ojetá. Často s tučnou přirážkou. 

Ferrari SP38 je postavené na technice modelu 488 GTB, aktuálním modelu značky. Technika zůstala stejná, respektive není známo, jestli nedošlo k mírnému posílení výkonu. Ale to nutně nemusí vadit, základ je pořádně nadupaný. Jeho 3,9litrový osmiválec poskytuje 492 kW a 760 Nm točivého momentu. Na stovce je za tři sekundy, maximální rychlost atakuje 330 kilometrů za hodinu. 

Turbo a krásné žábry: Ferrari 488 GTB je strašidelně rychlé

Ferrari 488 GTB v redakčním testu

Ferrari 488 GTB v redakčním testu

Speciál SP38 se liší především unikátní karoserií. Ta sice zachovává základní tvary, ale na jednu stranu působí agresivnějším dojmem, na druhou jí chybí ikonické masivní nasávací otvory k motoru na zadním blatníku. Majiteli se jistě auto líbí, ale veřejnost ho přijala rozpačitě. Někomu je po chuti, mnohým připadá zvláštní a ne příliš nápadité.

Jiná jsou přední i zadní světla a místo zadního okna má speciál žaluzie, které mají evokovat závodní DNA. Majitel je náruživý závodník, takže automobilka pro tento účel nastavila i podvozek. Ale s autem se majitel může vydat i na silnici. Vůz má homologaci a s normálními silnicemi se popasuje bez problémů. 

Ceny speciálních modelů Ferrari nezveřejňuje, ale jistě bude extrémně vysoká. „Obyčejné“ Ferrari 488 GTB stojí přibližně šest milionů korun, s příplatkovou výbavou to může být ještě o milion víc. A ani ojetiny prakticky nekoupíte levněji. 

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Najdete na iDNES.cz