Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ferrari z Prahy: AERO 662 Cililink

  12:21aktualizováno  16:11
Nesl firemní označení Aero 662. Jeden z nejslavnějších československých osobních automobilů. Je až neuvěřitelné, že ještě v sedmdesátých letech patřily aerovky k nejpopulárnějším automobilům na našich silnicích, přestože poslední vyjely z pražské továrny v roce 1947.

Značka Aero sice přežila do dnešních dnů jako výrobce bojových letounů ve Vodochodech u Prahy, ale s někdejší čtyřkolovou legendou už nemá nic společného.

Aerovka červená ulicí uhání... zpívalo se dokonce i v jedné známé písničce.

Předcházela letadla
Jeden z nejslavnějších československých osobních automobilů dostal označení Aero 662. Byl to vlastně druhý typ této značky, který se od prvního lišil silnějším dvouválcovým motorem a řadou dalších zlepšení. V letech 1931 až 1934 údajně vzniklo 2615 exemplářů Aero 662. Ovšem celkem řada malých vozíků shodné koncepce (tedy typy 500, 662 a 1000) přesáhla 4210 vyrobených automobilů.

Na první pohled se příliš nelišily, hlavní rozdíly byly pod kapotou. Pětistovka měla jen půllitrový jednoválec, tisícovka naopak ještě silnější dvouválec, který se pak uplatnil v typu 30 s pohonem předních kol.

AERO 1000 Tato verze měla dvoudobý kapalinou chlazený dvouválec, ještě silnější než model 662, karosářsky se však všechny tři aerovky lišily minimálně
Značka Aero loni oslavila hned dvě výročí, a to 85 let od založení a 75 let od započetí výroby automobilů. V lednu 1919 založili pánové Kouřil, Merta a Kabeš továrnu Aero pro opravy a výrobu letadel. Začínali produkcí licenčních cvičných dvouplošníků Ae-01, ale už v létě 1920 zahájili vývoj první československé stíhačky Aero Ae02.

Vzniklo nepřeberné množství leteckých konstrukcí, které vyvrcholily moderními dolnoplošníky. V roce 1921 pražský advokát Vladimír Kabeš vyplatil podíly svých partnerů a jeho rodina se stala výlučným vlastníkem firmy Aero -továrna letadel Dr. Kabeš.

Letecká výroba však sama nemohla továrnu uživit. Proto se Vladimír Kabeš poohlížel po doplňkovém programu a nalezl jej nejen ve stavbě karoserií podle vzoru Weymann (dřevěná kostra potažená koženkou), ale i v produkci originálních automobilů značky Aero.

Ferrari z Prahy
Prvním typem auta byl jednoválec Aero 500, typický malý vůz své značky, později vyráběný rovněž s většími dvouválcovými motory. Získal přezdívku „cililink“ podle charakteristického zvuku při spouštění motoru. Pražská továrna s ním v roce 1929 zahájila útok na klientelu pod heslem - malý vůz na velké cesty.

Měl pouze jednodveřovou karoserii (dveře byly na levoboku) svařenou z ocelového plechu; jízdní vlastnosti zlepšovalo uložení motoru vpředu a převodovky až u poháněných zadních kol (toto řešení dnes používá např. supersportovní ferrari). Vylepšený vozík Aero 662 s dvouválcovým motorem stejného objemu, jako je jeho typové označení, už dostal dveře na obou bocích.

V jednoduchosti je nejen krása, ale také spolehlivost. Ostatně dvoudobé motory (lidově přezdívané dvoutakty) patří k těm nejjednodušším. A tak lidé aerovky opravovali vlastními silami, stejně jako později trabanty. V tom možná tkví kouzlo jejich dlouhověkosti, i když to rozhodně nebyly špatné vozy. Byly téměř nezničitelné. Zářily ovšem i sportovními výkony. Zejména Bohumil Turek se stal hvězdou pro své dálkové jízdy a úspěšnou účast v Rallye Monte Carlo 1934. Dnes jsou malé aerovky snem sběratelů historických vozidel. Jejich kouzlo objevili také v zahraničí.

POJEM Aerovka pětistovka, která stála na samém počátku výroby proslulé řady 662, měla jen půllitrový jednoválec. Dodnes je však jedním z nejoblíbenějších veteránů a je i ozdobou každého srazu sběratelů starých aut.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.