Historických motocyklů Čechie - Böhmerland se v Krásné Lípě předvedlo 28. Na nejdelší motorky na světě se přijela podívat i nejstarší žijící pamětnice výrobce legendárních strojů. Některé stroje zvládnou i dnes ujet desítky tisíc kilometrů za rok.
Legendární stroje vyráběl konstruktér Albin Liebisch od poloviny 20. let minulého století právě v Krásné Lípě. Dodnes jsou nejdelšími sériově vyráběnými motorkami na světě, ta úplně nejdelší z nich měří přes tři metry. Letošní ročník setkání majitelů těchto impozantních motocyklů byl už dvanáctý.
"Letos se sešlo 28 čechií, z toho jedna byla v autě jako nepojízdná," uvedl pořadatel srazu Miroslav Vais. Kromě majitelů z Česka bylo zastoupeno i Slovensko, Rakousko, Maďarsko a Německo.
na vlastní řidítkaJak se jezdí na nejdelších motorkách světa - čtěte ZDE |
"Přijela se podívat dokonce paní, která dělala Liebischovi sekretářku. Je jí skoro devadesát a žije v Litoměřicích. Je to vlastně poslední žijící pamětnice," upozornil Vais.
V Krásné Lípě bylo možné obdivovat i desítky dalších motorek všeho druhu a stáří, od moderních japonských strojů po stařičké pragy a jawy, jejich majitelé se k akci spontánně připojili.
Pořádaly se i závody do vrchu
Náměstím se tedy celé sobotní dopoledne ozýval charakteristický a mnohdy až ohlušující třesk motorů, přehlídku nablýskaných strojů provázel také program, při kterém se lidé například dověděli, že na böhmerlandech se ve 30. letech pořádaly dokonce závody do vrchu na nedalekém kopci Šébru. Böhmerlandů se do dnešního dne zachovalo jen kolem 50 exemplářů, stát se jeho majitelem je tedy poměrně složitá záležitost, pro mnohé nesplnitelný sen.
Jednomu šťastlivci se to ale v Krásné Lípě podařilo. Byl jím pětiletý Vojtíšek, kterému nádhernou čechii slavnostně předal jeho dědeček Jiří Zezulka.
"Jsem šťastný, že jsem dnes poprvé mohl svézt na böhmerlandu svého vnuka. Vojtíšku, tady máš svoji motorku. Ať ti dělá jen radost a ty dělej radost rodičům," řekl ve slavnostní chvíli pan Zezulka.
Většina pyšných majitelů böhmerlandů vyjíždí na svých strojích jen několikrát do roka, je to pro ně svátek. Pan Karel Mareš z Liberce však se svojí motorkou nacestoval kolem 200 tisíc kilometrů, projel s ní takřka celou Evropu. Jako jeden z mála také na svém böhmerlandu nemá veteránskou, ale zcela běžnou espézetku, jeho motorka prochází pravidelnou technickou kontrolou.
"Na STK musím mít zrcátka, ta tam původně nebyla. Přidal jsem si dozadu také pětilitrový kanystr s benzinem. Byl zapotřebí, protože dříve bylo málo pump a nádrže stačily jen na 200 kilometrů," popsal Mareš.
Mám jednu z prvních motorek, říká hrdý majitelSlavných motocyklů značky Čechie -Böhmerland, které se ve 20. a 30. letech vyráběly ve Šluknovském výběžku, se do dnešní doby v dobrém stavu dochovalo jen několik desítek kusů. Tři z nich opatruje pan Karel Horký z Děčína. V nejbližší době se jeho stáj možná rozšíří o další skvost. "Jednu šestistovku mám totiž právě na stole," prozradil Horký, který se sobotního krásnolipského srazu böhmerlandů účastnil se dvěma svými motocykly v doprovodu syna a vnuka. Jak jsou tyto stroje staré? Jak se vám je podařilo získat? Jsou na těchto motorkách nějaké zajímavé detaily? Kde sháníte pneumatiky? Jak často motorky projíždíte? |