Nejdelší motorky světa Čechie - Böhmerland na srazu v Krásné Lípě

Nejdelší motorky světa Čechie - Böhmerland na srazu v Krásné Lípě | foto: Martin Adamec, MAFRA

Festival kostitřasů: nejdelší motorky na světě Čechie - Böhmerland

  • 1
Desítky lidí v pestrých lidových krojích a další desítky v motorkářských kožených úborech. Ti všichni byli v sobotu k vidění v centru Krásné Lípy na Mezinárodním folklorním festivalu Tolštejnského panství. Jeho součástí byl i tradiční sraz motocyklů Čechie - Böhmerland.

Historických motocyklů Čechie - Böhmerland se v Krásné Lípě předvedlo 28. Na nejdelší motorky na světě se přijela podívat i nejstarší žijící pamětnice výrobce legendárních strojů. Některé stroje zvládnou i dnes ujet desítky tisíc kilometrů za rok.

Legendární stroje vyráběl konstruktér Albin Liebisch od poloviny 20. let minulého století právě v Krásné Lípě. Dodnes jsou nejdelšími sériově vyráběnými motorkami na světě, ta úplně nejdelší z nich měří přes tři metry. Letošní ročník setkání majitelů těchto impozantních motocyklů byl už dvanáctý.

"Letos se sešlo 28 čechií, z toho jedna byla v autě jako nepojízdná," uvedl pořadatel srazu Miroslav Vais. Kromě majitelů z Česka bylo zastoupeno i Slovensko, Rakousko, Maďarsko a Německo.

na vlastní řidítka

Jak se jezdí na nejdelších motorkách světa - čtěte ZDE

"Přijela se podívat dokonce paní, která dělala Liebischovi sekretářku. Je jí skoro devadesát a žije v Litoměřicích. Je to vlastně poslední žijící pamětnice," upozornil Vais.

V Krásné Lípě bylo možné obdivovat i desítky dalších motorek všeho druhu a stáří, od moderních japonských strojů po stařičké pragy a jawy, jejich majitelé se k akci spontánně připojili.

Pořádaly se i závody do vrchu

Náměstím se tedy celé sobotní dopoledne ozýval charakteristický a mnohdy až ohlušující třesk motorů, přehlídku nablýskaných strojů provázel také program, při kterém se lidé například dověděli, že na böhmerlandech se ve 30. letech pořádaly dokonce závody do vrchu na nedalekém kopci Šébru. Böhmerlandů se do dnešního dne zachovalo jen kolem 50 exemplářů, stát se jeho majitelem je tedy poměrně složitá záležitost, pro mnohé nesplnitelný sen.

Jednomu šťastlivci se to ale v Krásné Lípě podařilo. Byl jím pětiletý Vojtíšek, kterému nádhernou čechii slavnostně předal jeho dědeček Jiří Zezulka.

"Jsem šťastný, že jsem dnes poprvé mohl svézt na böhmerlandu svého vnuka. Vojtíšku, tady máš svoji motorku. Ať ti dělá jen radost a ty dělej radost rodičům," řekl ve slavnostní chvíli pan Zezulka.

Nejdelší motorky světa Čechie - Böhmerland na srazu v Krásné Lípě

Nejdelší motorky světa Čechie - Böhmerland na srazu v Krásné Lípě

Většina pyšných majitelů böhmerlandů vyjíždí na svých strojích jen několikrát do roka, je to pro ně svátek. Pan Karel Mareš z Liberce však se svojí motorkou nacestoval kolem 200 tisíc kilometrů, projel s ní takřka celou Evropu. Jako jeden z mála také na svém böhmerlandu nemá veteránskou, ale zcela běžnou espézetku, jeho motorka prochází pravidelnou technickou kontrolou.

"Na STK musím mít zrcátka, ta tam původně nebyla. Přidal jsem si dozadu také pětilitrový kanystr s benzinem. Byl zapotřebí, protože dříve bylo málo pump a nádrže stačily jen na 200 kilometrů," popsal Mareš.

Mám jednu z prvních motorek, říká hrdý majitel

Slavných motocyklů značky Čechie -Böhmerland, které se ve 20. a 30. letech vyráběly ve Šluknovském výběžku, se do dnešní doby v dobrém stavu dochovalo jen několik desítek kusů.

Nejdelší motorky světa Čechie - Böhmerland na srazu v Krásné Lípě

Tři z nich opatruje pan Karel Horký z Děčína. V nejbližší době se jeho stáj možná rozšíří o další skvost. "Jednu šestistovku mám totiž právě na stole," prozradil Horký, který se sobotního krásnolipského srazu böhmerlandů účastnil se dvěma svými motocykly v doprovodu syna a vnuka.

Jak jsou tyto stroje staré?
Ta starší je z roku 1927. Vyrábět se začaly v roce 1925, dneska je zrovna výročí, proto mám slavnostního motýlka. Ta druhá je z roku 1934.

Jak se vám je podařilo získat?
Mám jednu z prvních, pochází tady kousek odtud ze Sněžné. Původní majitel to koupil od Fondu národní obnovy v roce 1945. Mám na to ještě veškeré doklady z té doby. Já jsem ji koupil v 60. letech.

Jsou na těchto motorkách nějaké zajímavé detaily?
Všimněte si třeba kola. Pan Liebisch už v 25. roce odléval kola z hliníkových slitin, jak se to dělá dnes. Zajímavá je také barevnost motorek. Všimněte si, že převažuje u většiny červená nebo zelená. Pan Liebisch nebyl jen konstruktér, ale i velmi vzdělaný člověk, který šel s dobou. Udělal si průzkum a zjistil, že většina mladých lidí si přála kombinaci červenožlutou a starší pánové zelenou se žlutou.

Kde sháníte pneumatiky?
Já je mám dovezené z Anglie, jsou dost drahé, daleko dražší než na automobily. Stojí kolem tří tisíc jedna.

Jak často motorky projíždíte?
Loni jsem se učil znovu chodit a mluvit, kouslo mě totiž nakažené klíště a měl jsem encefalitidu, takže vloni jsem měl pauzu. Letos už jsem to ale dohonil, byl jsem se svézt na ústeckém okruhu, v Německu, na veteránech mám letos najeto přes tisíc kilometrů. Jsou to ale hrozné kostitřasy, takže abych na to nezanevřel, na pořádné svezení mám choppera.