Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 50 lety vyjel polský Fiat 125p, v ČSSR jich jezdilo přes 80 tisíc

  16:08aktualizováno  20:15
Polský automobilový průmysl je spojen zejména s výrobou licenčních fiatů. Jedním z nejúspěšnějších byl kromě „malucha“ (Fiat 126p) automobil Fiat 125p, který se začal vyrábět před 50 lety, 28. listopadu 1967.

Fiat 125p Polski | foto: autowp.ru

Výroba tohoto automobilu, který byl velice oblíbený i v tehdejším Československu, skončila v červnu 1991. Do té doby jich polská automobilka FSO vyrobila téměř 1,5 milionu.

Licenční Fiat 125p, jehož nástupcem byl Polonez, byl jakýmsi hybridem. Oproti italskému prototypu Fiat 125 totiž získal interiér ze starších modelů 1300 a 1500 a bohužel i starší podvozkové komponenty, motory a převodovku. 

Fotogalerie

Během téměř 24 let bylo na Fiatu 125p uskutečněno asi 4 000 změn a zdokonalení. Jeho konstrukci, zastaralé už v 60. letech, kdy Polsko kupovalo licenci, to však příliš nepomohlo. Kvalita vozů se stále zhoršovala a v roce 1991, kdy byla výroba ukončena, dokonce vůz odmítli převzít i někteří předplatitelé, kteří na něj čekali od začátku 80. let.

Poslední Fiat 125p byl vyroben v červnu 1991. Měl tmavočervenou barvu a na jeho předním skle byl nápis „Čekáme na nástupce“. Celkem bylo vyrobeno 1 445 699 Fiatů 125p se všemi možnými motory a všech možných modifikací. 

Třetina produkce šla na export a bývalé Československo bylo po tehdejší Jugoslávii druhou největší exportní destinací. Prodalo se jich tu necelých 83 tisíc. Na konci 70. let stál Fiat 125p kolem 70 tisíc korun. To bylo o několik tisíc více než škodovky.

Škodovkám ujel a pak zrezl

Tehdejší majitelé na „poláka“ nedají dopustit. Roman vlastnil postupně dva: „První byl ročník 1968, a měl ještě italský motor, který Poláci dováželi z Turína a ve Varšavě jen montovali. Přestože to byla jedna-trojka, jezdil úžasně. Auto přežil, to zahubila koroze - největší mor tohoto modelu, což ale nebylo v té době nic neobvyklého,“ říká.

První generace měla chromovanou čelní masku (první foto v galerii) a dvě oddělená zadní světla, druhá dostala v roce 1973 a 1975 bohužel auto prošlo řadou změn k horšímu. Maska už byla plastová, dozadu byly namontovány nevzhledné sdružené svítilny, pákové kliky nahradily zapuštěné.

A právě faceliftovaný fiat byl druhým vozem Romanova vozového parku. „Byla to 1,5 s výkonem 75 koní, už z polské produkce. Motor nebyl tak spolehlivý, často se musel ladit karburátor, ale na československých silnicích dával hravě na frak všem škodovkám. Auto bylo navíc oproti nim luxusně odpružené, byl to malý silniční parník. Plul krajinou, odmazával všechny výmoly, uvnitř vládlo báječné ticho. Možná že už je vzpomínka zkreslená léty, ale měl jsem poláka opravdu rád,“ říká Roman.

Fiat 125p Polski

Nakonec i druhý fiat odešel do automobilového nebe kvůli stejnému neduhu jako ten první: ani díky neustálému vyvařování nedokázal vzdorovat rezatému moru.

Poláci nabízeli za licenci uhlí

Ihned po druhé světové válce chtěla polská vláda rozjet automobilovou výrobu a protože Fiat měl v Polsku filiálku už od roku 1920, obrátili se na Italy. Ve varšavské fabrice Polski Fiat vyráběli před válkou v licenci slavné malé náklaďáky Balilla. Vzpomínky na spolupráci s Italy byly podle Riccarda Chivina, specialisty Fiatu na vyjednávání přes železnou oponu, který všechny takové kontrakty automobilky tehdy domlouval, pozitivní jak u expertů, tak u široké veřejnosti. V letech 1949 až 1950 tedy probíhala intenzivní jednání o novém projektu.

"Fiat připravil kompletní projekt a jednal s polským podnikem zahraničního obchodu Pol-Mot a s varšavskou továrnou Fabryka Samochodów Osobowych, známou jako FSO," popsal Paolo Bernardelli, sekretář tehdejšího šéfa Fiatu Vittoria Valletty a později manažer různých divizí koncernu Fiat. První dokument je z 12. prosince 1948, z dalších jednání vzešly požadavky na projekt výroby 18 tisíc aut ročně. Fiat tedy připravil podrobný projekt podle požadavků polské strany. Problém byl ale v tom, že Poláci neměli peníze, v roce 1949 tedy chtěli jednání ukončit. "Polská vláda byla ovšem velmi spokojená s přístupem Fiatu," dodává Bernardelli. "Zavolali mě k ministrovi, aby mi řekl, že nemají dolary. Ale nabídli místo toho uhlí. Průměrná cena za tunu byla 12 dolarů, nabídli tedy milion tun uhlí, sto lodí po deseti tisících tun," popisuje Riccardo Chivino. Italové se rozmýšleli, do Varšavy se dokonce vydal specialista na obchodování s uhlím. Chivino zůstal kvůli jednáním v Polsku čtyři měsíce: "Začala korejská válka a ceny uhlí začaly růst. S tím rostly také ceny výrobků Fiatu," popsal, nakonec se nedohodli.  

Ve varšavské fabrice se mezi tím rozběhla výroba vozu Varšava, což byla licenční výroba ruské Pobědy. Za dva roky na to už byla atmosféra jiná. Poláci už měli i vybraný model, o který mají zájem: Fiat 1500. "Koupili je ve velkém utajení, zkoušeli a ověřovali je na polských silnicích, rozebrali a zkoumali je v laboratoři," vzpomínal Chivino. 




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Autofotka týdne: Peugeot 405 má 30 let, dnes je to bestseller PSA

Peugeot 405 dnes vyráběný íránskou automobilkou Iran Khodro

Automobilka PSA vyrábějící peugeoty, citroëny a nově i opely má utajený - a pořádně vousatý - bestseller. Hvězdou...

OBRAZEM: Nejslavnější auto světa v ulicích Addis Abeby

Siyum Haile, 72, a retired United Nations (UN) employee and Jehovah's Witness,...

Volkswagen Brouk v původní podobě přežil ve výrobě od konce druhé světové války až do roku 2003. Dnes je auto, které...

Autofotka týdne: Ušaté tokijské taxi to má spočítané, oldschool nahradí retro

Toyota Crown Comfort

Jsou města, kterým dávají tvář taxíky: Londýnu ty černé bachraté, New Yorku žluté, Šanghaji hranaté volkswageny,...



Najdete na iDNES.cz