Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

aktualizováno 
Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič vidí před sebou kapotu a ví, kde mu karoserie začíná a končí. V tomto směru se malému fiatu žádné dnešní auto nevyrovná.

Sraz maluchů | foto: iDNES.cz

Dokáže hbitě kličkovat v zablokovaných ulicích a v případě potřeby se umí otočit skoro na místě. Šest metráků vážící vozík překvapí lehkým řízením a to navzdory tomu, že posilovač řízení je pro něj cizím pojmem. Také čtyřstupňová převodovka není z nejhorších a i přes dlouhý krok řazení je docela přesná. Spotřeba dvouválcového motůrku, jehož objem v průběhu let vzrostl z původních 594 cm³ až na 652 cm³, přitom jen výjimečně překoná šest litrů benzinu. Malý fiátek je však přes svůj papírový výkon překvapivě živý.

Na semaforech startuje pohotově a v městském provozu rozhodně nikoho nezdržuje. Kdyby se jezdilo podle předpisů, stačil by i mimo město. Pod označením Bis byla nabízena i verze s vodou chlazeným motorem.

Dobový prospekt vozu FIAT 126p vydaný Mototechnou v roce 1988
Dobový prospekt vozu FIAT 126p vydaný Mototechnou v roce 1988
Dobový prospekt vozu FIAT 126p vydaný Mototechnou v roce 1988

Dobový prospekt vozu FIAT 126 p vydaný Mototechnou v roce 1988

Polská legenda s italským rodištěm

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p vyrobený v italské licenci. Nepohodlné, poruchové a hlasité plechové auto, nazývané mrňousem, chraptítkem nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem.

Fiat 126 a 126p se vyráběl neuvěřitelných 28 let, čímž se zařadil mezi legendy jako Volkswagen Brouk, Austin Mini a Citroën 2CV. Poslední exempláře závěrečné tisícikusové série Happy End, složené z pěti stovek červených a pěti stovek žlutých maluchů, opustily výrobní linky FSM 22. září 2000. Celkem bylo vyrobeno 3 318 674 polských stošestadvacítek (jak mohl vypadat nástupce, si prohlédněte tady).

Fotogalerie

První model stál 69 tisíc zlotých. Kdo nechtěl čekat v pořadnících, mohl jej koupit na pod rukou, ale za 115 až 120 tisíc zlotých. To už byla závratná suma. Průměrný polský plat totiž tehdy činil asi tři až čtyři tisíce zlotých měsíčně.

Poláci na Malucha, který je převezl z komunismu do kapitalismu, vzpomínají dodnes s láskou. Nostalgici, recesisté a sběratelé na něj nedají dopustit. Ale dnes si už zřejmě jen málokdo dokáže představit, že mrňous dokázal odvézt pětičlennou rodinu na dovolenou.

Ale toto autíčko sloužilo i jako stěhovací vůz, na jeho střeše se převážely ledničky, televizory nebo jízdní kola. Maluch prostě musel po dlouhá léta plnit funkci rodinného automobilu. Poláky toužící po silnějším autě dříve mohlo utěšovat leda to, že „je lepší mít malucha v garáži, než opela v televizi“.

Porouchat se mohlo cokoliv

V Československu se v roce 1977 prodaly první dva tisíce vozů, v roce 1981 dalších 2 500 a znovu v letech 1986–89 přes 15 tisíc maluchů.

V roce 1978 byly v Mototechně k dostání za 42 tisíc korun československých, západní nádech fiátku se však staral o enormní poptávku. Takže pokud chtěl být zákazník uspokojen dříve než v horizontu let, běžně se připlácelo i dalších 10 tisíc jaksi bokem.

Dnes se zachovalý maluch prodává klidně i za 50 tisíc korun, zkorodované exempláře jsou naopak drahé i zadarmo.

Podobně jako u jiných socialistických přibližovadel nebyl život s malým „Polákem“ právě jednoduchý. Pamětníci vzpomínají, že na 600 kilogramů vážícím vozítku se mohlo porouchat prakticky cokoliv (zkušenosti majitele čtěte zde). Před každou technickou kontrolou bylo potřeba umýt převodovku, protrože olej tekl skoro všude a doplňoval se opravdu špatně.

Skoro všechny stodvacetšestky měly problémy s dobíjením a elektrosoustavou vůbec. Zvláště oblíbená byla tzv. barevná hudba neboli nahodilé bezdůvodné problikávání kontrolek.

Kdo nemazal otočné čepy na přední nápravě, za rok nepohnul volantem, svítící kontrolka mazání zase mohla znamenat prasklou nebo propálenou hlavu motoru. Ke všemu byl navíc báječný přístup – pokud jste ovšem měli dlaně dětské velikosti.

Nicméně jezdit maluchem je zábavné. Je to adrenalinový zážitek, doplněný neustálým obdivem kolemjdoucích (další postřehy majitelů čtěte zde).

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Ford Transit 2.4 6 míst č.25.
Ford Transit 2.4 6 míst č.25.

r.v. 2008, naj. 170 000 km, diesel
325 490 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.