Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Polský klenot slaví 15 let v důchodu. Podívejte se na maluchiádu

  15:21aktualizováno  15:21
Maluch, polská nákupní taška na cesty k moři, oslaví za pár dnů patnáct let v důchodu. Podívejte se na sraz Fiátků 126p. Pózují na náměstí v Klatovech u příležitosti 12. maluchiády.

Na největší sraz maluchů v Česku jezdí podle Michala Sýkory, předsedy českého spolku Fiat 126 FAN CZ, kolem šedesáti aut.

„Původní cena nového auta byla 42 800 korun za verzi s motorem 600 kubických centimetrů, šestsetpadesátka stála v Mototechně 48 600 korun,“ uvádí František Černovský, předseda Spolku Fiat Pardubice. Maluch, alias Fiat 126p, je polské provedení italského Fiatu 126 Bambino, které vzniklo na základech Fiatu 500 včetně vzduchem chlazeného dvouválcového motoru. Poláci od Italů koupili licenci a postavili na kapesní fiátek novou fabriku.

Podle Michala Sýkory umí jet maluch až stočtyřicítkou. „To už ale mívám pocit, že to auto chce vzlétnout,“ říká s úsměvem. Auta v normálním stavu se dají koupit za deset až patnáct tisíc, hezké kousky třeba za čtyřicet. Vyšperkované pak klidně za statisíce korun. „Nejlepší jsou kousky po původních majitelích, kteří je opečovávají,“ radí Sýkora.

Maluch má jen stolitrový zavazadlový prostor, ale to majitele nebrzdí ve výletničení. „Poláci s nimi jezdili ve čtyřech po celé Evropě. Na střeše měli kostkovaný vak a objížděli Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko,“ popisuje Černovský. „Je to plnohodnotný rodinný vůz,“ doplňuje hrdý majitel jednoho exempláře Tomáš Hájek.

Když se něco pokazí na cestě, dá se to jednoduše opravit. „Je to jednoduché auto, potřebuje ale péči,“ přidává další výhodu malucha Černovský. „Bezpečné to určitě není,“ říká Tomáš Hájek. „Na brzdy se můžete spoléhat tak z třiceti procent,“ vysvětluje Jan Brůha, který svůj kousek včetně brzd právě kompletně zrenovoval.

Už jen startování je obřad. Otočíte klíčkem a tím zapnete zapalování, ale samotné startování se provádí páčkou na podlaze. Kdo má doma Hondu Civic předchozí generace, bude doma. U ní se také otáčí klíčkem, ale startuje se tlačítkem na opačné straně přístrojovky.

Fiátek 126p byl a pravděpodobně i dlouho zůstane polskou automobilovou legendou. Malinký vůz s typickým zvukem byl oblíbený hlavně pro svou nízkou cenu. Se spotřebou se vejde do šesti litrů benzinu.

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové a hlasité auto, nazývané „mrňousem“, „chraptítkem“ nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem. Poslední kus vyrobili 21. září 2000, jmenoval se Fiat 126p Happy End.




Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Do Česka zamíří ve velkém ojeté diesely ze západní Evropy

(Ilustrační snímek)

Stejně jako roste poptávka po nových autech, zvyšuje se i prodej ojetin. Klesá však prodej nových aut s dieselovými...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Další z rubriky

Příznivci Tatry chtějí čestné občanství pro geniálního konstruktéra

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce,...

Kopřivnice může mít ještě letos čestného občana, kterého zná celý motoristický svět. Vedle atleta Emila Zátopka a...

Když Perón kupoval ferrari, udělal z něj ojetinu, aby se vyhnul daním

Ferrari 212 Inter Coupe Ghia

Ferrari argentinského autokratického vládce Juana Peróna míří do dražby. Model Ferrari 212 Inter Coupe s karoserií,...

Jezdili jsme, aby nám nikdo nestačil, vzpomíná vývojář Škody Favorit

Maskovaný prototyp nafocený při testech v roce 1986

Dnes se prototypy aut testují několik let, třeba Škoda Kodiaq během nich ujela téměř 700 tisíc km. Ale jak probíhaly...

Najdete na iDNES.cz