Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Polský klenot slaví 15 let v důchodu. Podívejte se na maluchiádu

  15:21aktualizováno  15:21
Maluch, polská nákupní taška na cesty k moři, oslaví za pár dnů patnáct let v důchodu. Podívejte se na sraz Fiátků 126p. Pózují na náměstí v Klatovech u příležitosti 12. maluchiády.

Na největší sraz maluchů v Česku jezdí podle Michala Sýkory, předsedy českého spolku Fiat 126 FAN CZ, kolem šedesáti aut.

„Původní cena nového auta byla 42 800 korun za verzi s motorem 600 kubických centimetrů, šestsetpadesátka stála v Mototechně 48 600 korun,“ uvádí František Černovský, předseda Spolku Fiat Pardubice. Maluch, alias Fiat 126p, je polské provedení italského Fiatu 126 Bambino, které vzniklo na základech Fiatu 500 včetně vzduchem chlazeného dvouválcového motoru. Poláci od Italů koupili licenci a postavili na kapesní fiátek novou fabriku.

Podle Michala Sýkory umí jet maluch až stočtyřicítkou. „To už ale mívám pocit, že to auto chce vzlétnout,“ říká s úsměvem. Auta v normálním stavu se dají koupit za deset až patnáct tisíc, hezké kousky třeba za čtyřicet. Vyšperkované pak klidně za statisíce korun. „Nejlepší jsou kousky po původních majitelích, kteří je opečovávají,“ radí Sýkora.

Maluch má jen stolitrový zavazadlový prostor, ale to majitele nebrzdí ve výletničení. „Poláci s nimi jezdili ve čtyřech po celé Evropě. Na střeše měli kostkovaný vak a objížděli Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko,“ popisuje Černovský. „Je to plnohodnotný rodinný vůz,“ doplňuje hrdý majitel jednoho exempláře Tomáš Hájek.

Když se něco pokazí na cestě, dá se to jednoduše opravit. „Je to jednoduché auto, potřebuje ale péči,“ přidává další výhodu malucha Černovský. „Bezpečné to určitě není,“ říká Tomáš Hájek. „Na brzdy se můžete spoléhat tak z třiceti procent,“ vysvětluje Jan Brůha, který svůj kousek včetně brzd právě kompletně zrenovoval.

Už jen startování je obřad. Otočíte klíčkem a tím zapnete zapalování, ale samotné startování se provádí páčkou na podlaze. Kdo má doma Hondu Civic předchozí generace, bude doma. U ní se také otáčí klíčkem, ale startuje se tlačítkem na opačné straně přístrojovky.

Fiátek 126p byl a pravděpodobně i dlouho zůstane polskou automobilovou legendou. Malinký vůz s typickým zvukem byl oblíbený hlavně pro svou nízkou cenu. Se spotřebou se vejde do šesti litrů benzinu.

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové a hlasité auto, nazývané „mrňousem“, „chraptítkem“ nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem. Poslední kus vyrobili 21. září 2000, jmenoval se Fiat 126p Happy End.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Nerudný génius v černých brýlích zemřel před 30 lety

Enzo Ferrari

„Signor Ferrari, jak chcete, aby se na vás vzpomínalo,“ tak začínal poslední rozhovor se slavným mužem v černých...

Legendy měly sraz: padesátnice Škoda 1203 byla ještě loni ve výrobě

V autokempu Dolní Kalná na Trutnovsku se 25. srpna 2018 konal 18. ročník srazu...

Majitelé a příznivci užitkových vozů Škoda 1203 se o uplynulém víkendu sjeli na 18. ročníku srazu v Dolní Kalné na...

Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na...

Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra...

Najdete na iDNES.cz