Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Polský klenot slaví 15 let v důchodu. Podívejte se na maluchiádu

  15:21aktualizováno  15:21
Maluch, polská nákupní taška na cesty k moři, oslaví za pár dnů patnáct let v důchodu. Podívejte se na sraz Fiátků 126p. Pózují na náměstí v Klatovech u příležitosti 12. maluchiády.

Na největší sraz maluchů v Česku jezdí podle Michala Sýkory, předsedy českého spolku Fiat 126 FAN CZ, kolem šedesáti aut.

„Původní cena nového auta byla 42 800 korun za verzi s motorem 600 kubických centimetrů, šestsetpadesátka stála v Mototechně 48 600 korun,“ uvádí František Černovský, předseda Spolku Fiat Pardubice. Maluch, alias Fiat 126p, je polské provedení italského Fiatu 126 Bambino, které vzniklo na základech Fiatu 500 včetně vzduchem chlazeného dvouválcového motoru. Poláci od Italů koupili licenci a postavili na kapesní fiátek novou fabriku.

Podle Michala Sýkory umí jet maluch až stočtyřicítkou. „To už ale mívám pocit, že to auto chce vzlétnout,“ říká s úsměvem. Auta v normálním stavu se dají koupit za deset až patnáct tisíc, hezké kousky třeba za čtyřicet. Vyšperkované pak klidně za statisíce korun. „Nejlepší jsou kousky po původních majitelích, kteří je opečovávají,“ radí Sýkora.

Maluch má jen stolitrový zavazadlový prostor, ale to majitele nebrzdí ve výletničení. „Poláci s nimi jezdili ve čtyřech po celé Evropě. Na střeše měli kostkovaný vak a objížděli Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko,“ popisuje Černovský. „Je to plnohodnotný rodinný vůz,“ doplňuje hrdý majitel jednoho exempláře Tomáš Hájek.

Když se něco pokazí na cestě, dá se to jednoduše opravit. „Je to jednoduché auto, potřebuje ale péči,“ přidává další výhodu malucha Černovský. „Bezpečné to určitě není,“ říká Tomáš Hájek. „Na brzdy se můžete spoléhat tak z třiceti procent,“ vysvětluje Jan Brůha, který svůj kousek včetně brzd právě kompletně zrenovoval.

Už jen startování je obřad. Otočíte klíčkem a tím zapnete zapalování, ale samotné startování se provádí páčkou na podlaze. Kdo má doma Hondu Civic předchozí generace, bude doma. U ní se také otáčí klíčkem, ale startuje se tlačítkem na opačné straně přístrojovky.

Fiátek 126p byl a pravděpodobně i dlouho zůstane polskou automobilovou legendou. Malinký vůz s typickým zvukem byl oblíbený hlavně pro svou nízkou cenu. Se spotřebou se vejde do šesti litrů benzinu.

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové a hlasité auto, nazývané „mrňousem“, „chraptítkem“ nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem. Poslední kus vyrobili 21. září 2000, jmenoval se Fiat 126p Happy End.





Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Další z rubriky

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Toyota 2000 GT
Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

Největší světová automobilka existuje od roku 1937. Na kontě má několik „nej“, třeba nejvíce prodaných kusů jednoho modelu.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.