Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Hrdinu první světové války znali i českoslovenští legionáři

aktualizováno 
Fiat 18 je jedním z hrdinů první světové války. Stoleté nákladní auto získalo Vojenské technické muzeum v Lešanech. Poprvé ho tam publikum uvidí v chodu v sobotu 1. září na 16. Tankovém dni.

Vojenskému historickému ústavu Praha se loni podařilo získat od soukromého sběratele z Itálie zcela mimořádný přírůstek. Stodola obývaná snad stovkami holubů skrývala unikátní vojenský nákladní automobil Fiat 18BLR z období první světové války.

„Získání tohoto vozu mělo pro Vojenský historický ústav zcela zásadní význam, jelikož z období první světové války se v podsbírce automobilní a těžké bojové techniky dosud žádné vozidlo nenacházelo. Mimořádný přínos získání nabízeného vozidla spočíval pochopitelně i v tom, že se jednalo o prostředek, kterým byla motorizována italská armáda v letech první světové války, a tedy i československé legie,“ popisuje Michal Burian, z Vojenského historického ústavu.

Fiat 18
Fiat 18

Ashbourne

„V rámci jednání o nákupu automobilu se pracovníci Vojenského historického ústavu setkali s dnes již bohužel nikoliv běžným přístupem majitele, který dodržel původně sjednanou cenu, ačkoliv mu bylo následně sběratelem z Německa nabízeno její značné navýšení,“ dodává Burian.

Válečný hrdina

Fiat 18 byl nákladní vůz používaný italskou armádou v první světové válce. Automobilka ho vyráběla v letech 1911 až 1920, vzniklo jich přes dvacet tisíc.

Poprvé v ČR: na Tankovém dni v Lešanech se představí revoluční tank

Vojenské provedení Fiat 18BL bylo stěžejním logistickým nástrojem italské armády v první světové válce. Kromě provedení pro převoz mužstva a materiálu existovaly další varianty jako ambulance, verze pro převoz munice, fotolaboratoř a další. 18BL bylo absolutně nejvyráběnější vojenské provedení s dřevěnou ložnou plochou půdorysu 3,5 x 1,72 metru a užitečnou hmotností 3,5 tuny. Šoféra chránila skládací plátěná střecha. Náklaďák utáhl pětitunový přívěs. Oblíbený byl také pro civilní použití, kde dostával různé nástavby. Jako 25místný autokar se v hojné míře uplatnil i v autobusové dopravě.

Vůz s délkou 555 centimetrů a výškou 288 cm vážil prázdný 3,82 tuny. Lešanské muzeum získalo do sbírky verzi 18 BLR, která má zesílený podvozek, menší kola a zkrácený rám, používala se pro přepravu těžkých břemen a vozilo dělo.

Fiat 18

Řadový benzinový čtyřválec (Fiat 64) objemu 5654 ccm s výkonem 38 koní při 1300 otáčkách poháněl kola zadní nápravy přes čtyřstupňovou manuální převodovku. Maximální rychlost je 25 km/h.

Fotogalerie

Vojenští řidiči ho chválili kvůli obratnosti. Díky rozvoru 365 cm, rozchodu kol 165 cm a poloměru otáčení 6,8 metru se auto dobře prosmýkalo horskými silničkami italské fronty.

Ze služby ho italská armáda vyřadila v roce 1940, znali ho dobře také francouzští, britští a sovětští vojáci.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Důkaz, že automobilový středověk nebyl dobou temna

Ford Taunus RS17

Je to přímý prapředek dnešních ostrých Fordů RS. Seznamte se: Ford Taunus 17M RS Hardtop Coupe P7b. Vyráběl se jen tři...

Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na...

Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra...

Koupil za sto tisíc, prodá za dva miliony. Kdy se vyplatí investice do aut

Lada Niva z roku 1979, na které její současný majitel vydělá zřejmě dva miliony...

Zájem o historická nebo unikátní vozidla v poslední době roste. Jde o alternativní investici, která většinou doplňuje...

Najdete na iDNES.cz