Pavel David přijel na veteránskou rallye do kempu Křivonoska poprvé s Fiatem 503

Pavel David přijel na veteránskou rallye do kempu Křivonoska poprvé s Fiatem 503 | foto: Slavomír Kubeš, MF DNES

Fiat 503 má plyn mezi spojkou a brzdou

Pavel David z Budějovic přijel na veteránskou rallye s Fiatem 503. Auto opravoval 30 let, rodina na něj hodně žárlila.

Naleštěné kapoty a u nich pánové a dámy v dobových oblecích připomínajících počátek 20. století. Taková podívaná se naskytla v sobotu stovkám lidí, kteří proudili do autokempu Křivonoska u Hluboké nad Vltavou, aby si prohlédli motoristické skvosty vyrobené do roku 1945.

Na 37. mezinárodní Veteran Rallye Křivonoska se odtud vydalo 240 historických vozů a motocyklů. Jely přes Hlubokou do Holašovic a zpět.

Premiéru si se svým vozem Fiat 503 užil šedesátiletý Pavel David z Českých Budějovic.

Fiat 503Fiat 503




"Křivonosky se sice účastním už poněkolikáté, ale zatím to bylo vždy s vozem Aero 30 Cabriolet, jehož původní majitelka všechno opravovala drátem. Když jsem dával vůz do pořádku, vypletl jsem z něj půl kilometru drátu,“ vypráví David. Auto má dosud. Jeho srdce proto pořád patří napůl aerovkám.

K fiatům má osobní vztah od doby, kdy si pořídil své první auto. Měl typy 600, 850, 127 i 124. A jak přišel k Fiatu 503, který se vyráběl v letech 1926 a 1927 jako jeden z prvních v závodě Lignotto v Turíně?

"Před třiceti lety náhodou na Moravě. Vůz ale byl v hrozném stavu. Než jsem ho takhle vyfešákoval, věnoval jsem mu léta volného času. Rodina na tuhle moji lásku dost žárlila,“ usmívá se David.

Až bude v důchodu, chce dát dohromady ještě větší vzácnost, Fiat 521 šestiválec z roku 1928, který je jedním ze čtyř tisíc vyrobených exemplářů. U typu 503 ho zase hřeje u srdce, že ho nemá ani turínská fabrika. Když loni poprvé vyjel se zrekonstruovaným autem na mezinárodní setkání italských vozů do Rakouska, užíval si zasloužené slávy.

"Fiat 503 byl bezkonkurenčně nejstarší. A i když jsem stál vedle supermoderních a rychlých Ferari, většina lidí se zastavovala u mého auta,“ vypráví.

Jízda Fiatem 503 vyžaduje i značnou dávku zručnosti. Volant vpravo by ještě nebyl takovým problémem jako to, že plyn je mezi spojkou a brzdou. "Před jízdou mi vždycky buší srdce,“ svěřuje se David, protože všechny nenadálé události mohou být rizikové.

Veteránská rallye Křivonoska