Autofotka týdne: po blondýně ve fiátku šla policie

aktualizováno 
„Moje první auto byl brouček, světlemodrý Fiat 600D,“ vzpomíná nad fotkami z rodinného alba Zuzana Kohoutová. Na svá první auta vzpomínají čtenáři magazínu Auto DNES, nejčtenějšího autočasopisu v Česku, který je pravidelnou úterní přílohou MF DNES.

Moje první auto: světlemodrý brouček Fiat 600D | foto: Zuzana Kohoutovápro iDNES.cz

Koupily jsme si ho v bazaru sice napůl s maminkou, ale ona se podílela vlastně jen finančně, vše ostatní bylo na mně. Autíčko stálo tehdy na prahu 80. let minulého století celých deset tisíc, což bylo pro studentku docela dost peněz.

Moje první auto

Čtenáři posílají své fotky prvních motoristických lásek.

Byla to skvělá škola, nejenom ježdění, ale i údržby. Aby puberťák (bylo mu 15 let) jezdil v pohodě, bylo na něm potřeba dost vyšívat. Ale ono se mi to vyplatilo. Třeba ze zkoušky z motorů jsem měla jedničku – pan profesor mi dal volnou ruku, a tak jsem popsala dopodrobna čtyřválec a jak to tam chodí (to jsem fakt měla odžité) a obávaná zkouška byla v kapse.

Protože mě řízení neskutečně bavilo (a nemusela jsem alkohol), stal se ze mě taxikář, který rozvážel kamarády po nocích z hospod. 

Fotogalerie

Samozřejmě jsem při té příležitosti neunikla mnoha kontrolám od policie – mladá blondýna za volantem malého autíčka plného rozjařené mládeže se zkrátka zastavit musí. A tak jsem se naučila i profouknout alkoholový balonek.

Auto jednoduché, skvělé, dovezlo všude, ocenila jsem i křidýlka - okénka vepředu, kterými to krásně větralo a žádná klimatizace potřeba nebyla. Bylo mi líto, když šel Fiat do světa, koupil si ho student, my už potřebovali větší, protože přišla rodina. Tak následovala červená škodovka 120L a bílá GLS po tátovi.

Moje první auto: světlemodrý brouček Fiat 600D

Moje první auto: světlemodrý brouček Fiat 600D

Bílá GLS po tátovi nakonec Fiat 600D vystřídala.

Bílá GLS po tátovi nakonec Fiat 600D vystřídala

Italská legenda

Fiat 600

Vůz, který doslova dostal Itálii na silnice, se představil roku 1955. Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po tragické válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti.

V takové situaci se zrodil “velký malý” Fiat 600, vůz malý ve své velikosti, ale s ohromným potenciálem. Vytvořil ho známý inženýr Dante Giacosa. Od roku 1951 nepřetržitě pracoval na návrhu čtyřmístného fiatu s motorem vzadu, který by byl jak lehký, tak pevný. A navíc za cenu, která by byla dostupná lidem, kteří jej vytvořili. Cílem bylo změnit tvář Itálie.

Dvoudveřový fiat pro čtyři cestující se představil veřejnosti v roce 1955 na ženevském autosalonu. Zadní kola šestistovky poháněl čtyřválcový motor o objemu 633 cm3 a výkonu 21,5 koně, umístěný za zadními sedadly.

Rok po představení byly na trh uvedeny další dvě verze. První byla vybavena plátěnou střechou. Druhá byla o moc zajímavější, světu se představilo pravděpodobně první MPV světa  – Multipla.

Uvnitř byly tři řady sedadel, auto tedy odvezlo až šest cestujících. Dva zadní páry bylo možné sklápět k podlaze, čímž se zvětšil prostor pro náklad. Vzhledem ke zvýšené hmotnosti byly posíleny brzdy, tlumiče a řízení.

V roce 1960 se představil typ 600D, který měl zvýšený objem motoru na 767 cm3 (výkon 29 koní). Změn se dočkala také karoserie. Dvoudveřová "šestistovka" měla zpočátku dveře otevírající se proti směru jízdy, což se změnilo v roce 1964.

Fiat 600 se nevyráběl pouze v Itálii, ale pro jeho obrovskou oblibu opouštěl i brány továren ve Španělsku, Jugoslávii, NSR i Argentině, kde se vyráběla až do počátku osmdesátých let verze 600R s motorem 800 cm3. Celkem se vyrobilo 2 695 197 Fiatů 600.

Seat 600 D

Seat 600 D

Zastava 750 Fića

Zastava 750 Fića

Autoři:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Audi zaplatí skoro 21 miliard korun jako pokutu za Dieselgate

Audi A6

Německá automobilka Audi zaplatí za podvody s emisemi 800 milionů eur (20,7 miliardy korun). Dceřiná firma koncernu...

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz