Koupily jsme si ho v bazaru sice napůl s maminkou, ale ona se podílela vlastně jen finančně, vše ostatní bylo na mně. Autíčko stálo tehdy na prahu 80. let minulého století celých deset tisíc, což bylo pro studentku docela dost peněz.
Moje první autoČtenáři posílají své fotky prvních motoristických lásek. |
Byla to skvělá škola, nejenom ježdění, ale i údržby. Aby puberťák (bylo mu 15 let) jezdil v pohodě, bylo na něm potřeba dost vyšívat. Ale ono se mi to vyplatilo. Třeba ze zkoušky z motorů jsem měla jedničku – pan profesor mi dal volnou ruku, a tak jsem popsala dopodrobna čtyřválec a jak to tam chodí (to jsem fakt měla odžité) a obávaná zkouška byla v kapse.
Protože mě řízení neskutečně bavilo (a nemusela jsem alkohol), stal se ze mě taxikář, který rozvážel kamarády po nocích z hospod.
Samozřejmě jsem při té příležitosti neunikla mnoha kontrolám od policie – mladá blondýna za volantem malého autíčka plného rozjařené mládeže se zkrátka zastavit musí. A tak jsem se naučila i profouknout alkoholový balonek.
Auto jednoduché, skvělé, dovezlo všude, ocenila jsem i křidýlka - okénka vepředu, kterými to krásně větralo a žádná klimatizace potřeba nebyla. Bylo mi líto, když šel Fiat do světa, koupil si ho student, my už potřebovali větší, protože přišla rodina. Tak následovala červená škodovka 120L a bílá GLS po tátovi.
Italská legendaFiat 600 Vůz, který doslova dostal Itálii na silnice, se představil roku 1955. Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po tragické válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti. V takové situaci se zrodil “velký malý” Fiat 600, vůz malý ve své velikosti, ale s ohromným potenciálem. Vytvořil ho známý inženýr Dante Giacosa. Od roku 1951 nepřetržitě pracoval na návrhu čtyřmístného fiatu s motorem vzadu, který by byl jak lehký, tak pevný. A navíc za cenu, která by byla dostupná lidem, kteří jej vytvořili. Cílem bylo změnit tvář Itálie. Dvoudveřový fiat pro čtyři cestující se představil veřejnosti v roce 1955 na ženevském autosalonu. Zadní kola šestistovky poháněl čtyřválcový motor o objemu 633 cm3 a výkonu 21,5 koně, umístěný za zadními sedadly. Rok po představení byly na trh uvedeny další dvě verze. První byla vybavena plátěnou střechou. Druhá byla o moc zajímavější, světu se představilo pravděpodobně první MPV světa – Multipla. Uvnitř byly tři řady sedadel, auto tedy odvezlo až šest cestujících. Dva zadní páry bylo možné sklápět k podlaze, čímž se zvětšil prostor pro náklad. Vzhledem ke zvýšené hmotnosti byly posíleny brzdy, tlumiče a řízení. V roce 1960 se představil typ 600D, který měl zvýšený objem motoru na 767 cm3 (výkon 29 koní). Změn se dočkala také karoserie. Dvoudveřová "šestistovka" měla zpočátku dveře otevírající se proti směru jízdy, což se změnilo v roce 1964. Fiat 600 se nevyráběl pouze v Itálii, ale pro jeho obrovskou oblibu opouštěl i brány továren ve Španělsku, Jugoslávii, NSR i Argentině, kde se vyráběla až do počátku osmdesátých let verze 600R s motorem 800 cm3. Celkem se vyrobilo 2 695 197 Fiatů 600. |