Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Brava láká pěkným kabátem

aktualizováno 
15. 12.1999 - Italský Fiat je rekordmanem prestižních soutěží o titul Automobil roku a s datem 1995 ho získal i pro pětidveřový model Brava s třídveřovým dvojčetem Bravo. Ne náhodou. Odborníci dodnes považují zmíněnou dvojici za designérské skvosty,pozoruhodně pružné,a přitom úsporné jsou zvláště benzinové motory,ocenění zasluhují jízdní vlastnosti, pasivní bezpečnost, brzdy,bohatá výbava... Nicméně v Česku to fiaty nemají lehké a od sedmdesátých let těžce bojují s kritikou, která jim z generace na generaci vytýká hlavně horší výrobní zpracování a závady,jež obvykle nejsou nejzávažnější, leč řidiče pozlobí. Platí to také v případě sourozenců Brava/Bravo, kde ovšem výtky bývají víc automatické než spravedlivé.
Fiat Brava

Fiat Brava | foto: AAA Auto Praha

Obchodníci s ojetinami konstatují, že sourozenci sice poněkud zaostávají za sliby výrobce z roku 1995, že novinky se zbaví všech typických bolestí, leč na druhé straně potvrzují, že po stránce kvality je dvojice Brava/Bravo docela jinde než její předchůdci Tipo/Tempra. Opravdu zásadní výtka tak patří vyšší spotřebě oleje u přeplňovaných naftových motorů zejména ročníku 1997, o rok mladší auta někdy trpěla poruchami posilovače řízení a rovněž výrobky z roku 1996, ovšem s benzinovým 1,6litrovým motorem, mívají problémy se zapalováním. Dál k minusům patří už jen drobnosti - občasné závady v elektroinstalaci, drnčení v interiéru zvláště kolem rádia a podobně. Daleko nejzásadnější riziko však představují auta, která se do tuzemska dostala po haváriích zejména z Německa. Kvalita jejich opravy je mnohdy příšerná, a odborníci proto doporučují raději připlatit k obvykle požadovaným částkám kolem 160 tisíc korun ještě dalších 10 až 30 tisíc korun a pořídit skutečně pěkný, nehavarovaný a v Česku jako nový koupovaný vůz, kterých je na trhu ojetin dostatek. Ceny jetých Fiatů Brava/Bravo během posledního půl roku dost významně klesly a nejstarší, leč v tuzemsku koupené a zachovalé exempláře z roku 1995 lze mít už za částky kolem 180 tisíc korun v případě modelu Brava a za 160 tisíc korun u typu Bravo. Mladá auta loňského roku výroby se dají v lacinějších verzích sehnat za zhruba 250 tisíc, tedy o více než 80 tisíc korun levněji, než platil první majitel. Oficiální prodejci nabízejí značkové náhradní díly v následujících cenách - čelní sklo: 6867, přední blatník: 3563, přední světlomet: 5743, přední nárazník: 9633, brzdové destičky: 1812, alternátor: 9384 korun, hodina práce značkového servisu: 280 až 490 korun.

PLUSY

- hezký design
- vysoká pasivní bezpečnost
- bohatý výběr motorů
- bohatá výbava, pěkný a pohodlný interiér
- nízká pořizovací cena ojetin
- dobré jízdní

MINUSY

- horší výrobní zpracování
- větší spotřeba oleje u přeplňovaných dieselů zvláště z roku 1997
- poruchy elektroinstalace
- k poškození náchylné prvky na přístrojové desce
- rizika koupě vozu špatně opraveného po havárii
- drnčení a pazvuky v interiéru

Hlavní konkurenti

Fiat Brava kupříkladu v ročníku výroby 1996 stojí zhruba 190 tisíc korun a hlavní konkurenci m u tvoří následující stejně staré a přiměřeně jeté vozy: Renault Mégane - 200 000 Kč, Ford Escort - 180 000 Kč, Volkswagen Golf - 220 000 Kč a Opel Astra - 175 000 Kč.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

Škoda opakuje, že stěhování Superbu do Německa se neplánuje

Škoda Superb Combi

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen bude v Německu montovat model Karoq. Žádné další změny ve výrobě modelů se...

Najdete na iDNES.cz