Fiat Brava

Fiat Brava | foto: AAA Auto Praha

Fiat Brava láká pěkným kabátem

15. 12.1999 - Italský Fiat je rekordmanem prestižních soutěží o titul Automobil roku a s datem 1995 ho získal i pro pětidveřový model Brava s třídveřovým dvojčetem Bravo. Ne náhodou. Odborníci dodnes považují zmíněnou dvojici za designérské skvosty,pozoruhodně pružné,a přitom úsporné jsou zvláště benzinové motory,ocenění zasluhují jízdní vlastnosti, pasivní bezpečnost, brzdy,bohatá výbava... Nicméně v Česku to fiaty nemají lehké a od sedmdesátých let těžce bojují s kritikou, která jim z generace na generaci vytýká hlavně horší výrobní zpracování a závady,jež obvykle nejsou nejzávažnější, leč řidiče pozlobí. Platí to také v případě sourozenců Brava/Bravo, kde ovšem výtky bývají víc automatické než spravedlivé.

Obchodníci s ojetinami konstatují, že sourozenci sice poněkud zaostávají za sliby výrobce z roku 1995, že novinky se zbaví všech typických bolestí, leč na druhé straně potvrzují, že po stránce kvality je dvojice Brava/Bravo docela jinde než její předchůdci Tipo/Tempra. Opravdu zásadní výtka tak patří vyšší spotřebě oleje u přeplňovaných naftových motorů zejména ročníku 1997, o rok mladší auta někdy trpěla poruchami posilovače řízení a rovněž výrobky z roku 1996, ovšem s benzinovým 1,6litrovým motorem, mívají problémy se zapalováním. Dál k minusům patří už jen drobnosti - občasné závady v elektroinstalaci, drnčení v interiéru zvláště kolem rádia a podobně. Daleko nejzásadnější riziko však představují auta, která se do tuzemska dostala po haváriích zejména z Německa. Kvalita jejich opravy je mnohdy příšerná, a odborníci proto doporučují raději připlatit k obvykle požadovaným částkám kolem 160 tisíc korun ještě dalších 10 až 30 tisíc korun a pořídit skutečně pěkný, nehavarovaný a v Česku jako nový koupovaný vůz, kterých je na trhu ojetin dostatek. Ceny jetých Fiatů Brava/Bravo během posledního půl roku dost významně klesly a nejstarší, leč v tuzemsku koupené a zachovalé exempláře z roku 1995 lze mít už za částky kolem 180 tisíc korun v případě modelu Brava a za 160 tisíc korun u typu Bravo. Mladá auta loňského roku výroby se dají v lacinějších verzích sehnat za zhruba 250 tisíc, tedy o více než 80 tisíc korun levněji, než platil první majitel. Oficiální prodejci nabízejí značkové náhradní díly v následujících cenách - čelní sklo: 6867, přední blatník: 3563, přední světlomet: 5743, přední nárazník: 9633, brzdové destičky: 1812, alternátor: 9384 korun, hodina práce značkového servisu: 280 až 490 korun.

PLUSY

- hezký design
- vysoká pasivní bezpečnost
- bohatý výběr motorů
- bohatá výbava, pěkný a pohodlný interiér
- nízká pořizovací cena ojetin
- dobré jízdní

MINUSY

- horší výrobní zpracování
- větší spotřeba oleje u přeplňovaných dieselů zvláště z roku 1997
- poruchy elektroinstalace
- k poškození náchylné prvky na přístrojové desce
- rizika koupě vozu špatně opraveného po havárii
- drnčení a pazvuky v interiéru

Hlavní konkurenti

Fiat Brava kupříkladu v ročníku výroby 1996 stojí zhruba 190 tisíc korun a hlavní konkurenci m u tvoří následující stejně staré a přiměřeně jeté vozy: Renault Mégane - 200 000 Kč, Ford Escort - 180 000 Kč, Volkswagen Golf - 220 000 Kč a Opel Astra - 175 000 Kč.