Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Brava má nový motor 1,9 JTD a stárnoucí podvozek

aktualizováno 
Ačkoliv design Fiatu Brava, který je na trhu už pět let, ztrácí na originalitě jen minimálně a k částečnému omlazení modelu přispěl nový turbodieselový motor, nelze přehlédnout pomalé zastarávání italského výrobku. Především podvozek automobilu roku 1995 není tak jistý a komfortní jako u modernějších řešení. Zato nízká základní cena může v čase rostoucího zájmu o úsporné naftové cestování přesvědčit leckterého zájemce o vůz nižší střední třídy s turbodieselem.
Proti koupi Fiatu Brava 1.9 JTD hovoří jeho zpracování. Ačkoliv měl vůz v redakčním testu na kontě jen něco málo přes 3000 kilometrů, vždy na nerovnostech upozornil posádku sérií vrzavých zvuků. Ani nekvalitní lak na pátých dveřích nereprezentoval v nejlepším světle. Naopak argumentem pro je kromě příznivé ceny i naftový motor JTD,vybavený technikou Common Rail. Ačkoliv při sešlápnutí plynu jezdce příliš do sedadel netlačí, vyniká příznivou spotřebou a viděno měřítky dieselu - také tichým projevem. Měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) prokázalo dobré zrychlení modelu Brava 1.9 JTD, ale i na jeho menší zátah na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. To pro řidiče znamená, že při předjíždění bude častěji řadit než v konkurenčních turbodieselech v čele se Škodou Octavia 1.9 TDI. Stejně jako ostatní auta s naftovými turbomotory zaručuje i Brava 1.9 JTD nízkou spotřebu. Ani v nejnáročnějším městském provozu zpravidla nežádá víc než osm litrů nafty na 100 kilometrů a při rozvážné jízdě mimo obec se spotřeba pohybuje mezi pěti a šesti litry. Především podvozek však prozrazuje stáří modelu. Během posledních pěti roků totiž právě v této oblasti udělala auta další krok kupředu nejen v bezpečnosti, ale také v komfortu. Fiat Brava tak je ve srovnání s modernějšími konkurenty z koncernu Volkswagen či Ford nebo Opel nedotáčivější. A na městských trasách otřásají kabinou i menší nerovnosti. Navzdory věku má Fiat Brava velký plus v pohodlné a velké kabině. Podle měření v ÚSMD nabízí ve srovnání s konkurenty jeden z nejširších prostorů pro posádku,dost místa je i do výšky. Na zadních sedadlech má brava o čtyři centimetry více místa pro kolena než její největší soupeř na zdejším trhu Škoda Octavia. Na tu však brava nemá v prostoru pro zavazadla,ačkoliv je ve své třídě jemně nad průměrem. Octavii kopíruje italský vůz v jednom neduhu: obě auta mají poměrně vysoko hranu kufru,což znepříjemňuje nakládání zavazadel. Řidič fiatu ocení pohodlná sedadla,naopak méně příjemné mu asi budou ovladače. Především při zapnutých potkávacích světlech, která budou od Nového roku zřejmě i ve dne svítit povinně,je přepínač světel a zároveň ukazatelů směru v poloze pro prsty poněkud nepohodlný. Ovládání italského auta zaostává o něco za konkurencí v méně přesném řízení a "gumovém" řazení rychlostních stupňů. Cena Fiatu Brava 1.9 JTD zaslouží výtku: v nízkém základu nezahrnuje ABS,který je za vysoký příplatek 34 tisíc korun. Bez antiblokovacího systému si přitom mnozí řidiči dnes už bezpečnou jízdu nedovedou představit. Martin Kovář, který v testech MF DNES hodnotí automobily pohledem tělesně handicapovaného řidiče, ocenil u Fiatu Brava 1.9 JTD prostornou kabinu, do které je dobrý přístup širokými dveřmi. "Zato zavazadlový prostor je sice prostorný, ale kvůli vysoké hraně také špatně dostupný ," říká Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 6
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 7
Výhled z vozu 6

Podvozek
Jízdní vlastnosti 5
Řízení a ovladatelnost 6
Tlumení nerovností 5
Brzdy 5
Poznámka: min 1, max 10

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,7
Zrychlení 0-400 m (s) 18,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 10,4
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 24,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 33,1
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Měkké a ladné křivky, vyvážené proporce a povedený interiér - to jsou základní důvody, proč design Fiatu Brava prakticky nestárne. Tuto vlastnost mívají vozy konzervativnějších tvarů, ale brava je výjimkou. Nejvýraznějšími designérskými prvky jsou originální zadní světlomety a palubní deska. Důležité je,že ani v ergonomii brava nezaostává. Příkladem budiž přímo královský prostor v oblasti kolen. Líbí se mi i kvalitní a barevně velmi praktické čalounění. V zájmu objektivity však upozorňuji na téměř symbolickou odkládací schránku před spolujezdcem.
Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Fiat Brava nabízí velkorysý vnitřní prostor,kvalitní dieselový motor a dobrý poměr užitné hodnoty k ceně. Ve spolehlivosti ale má rezervy. Rozdíl ve ztrátě hodnoty mezi dieselovým (nepřímý vstřik) a benzinovým provedením vozu není na trhu ojetin výrazný a drží se na průměru třídy. S modernějším dieselem JTD (Common Rail) lze předpokládat pozvolnější amortizaci a ještě větší zájem. V bazarech v Praze bude model o pět až osm procent levnější než jinde. Po pěti letech průměrného provozu cena Fiatu Brava klesne zhruba na 178 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovník redakce

 

 

Fiat Brava

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.
Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.

r.v. 2011, naj. 393 000 km, diesel
325 490 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.