Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Bravo/Brava: neprávem se skvrnou na pověsti

aktualizováno 
Pošramocenou pověst fiatů ze sedmdesátých a velké části osmdesátých let už sice vylepšoval model Tipo, ovšem jeho následovníci sourozenci Bravo/Brava - na ni dodnes doplácejí. Neprávem. Byť jim těžko vytknout závažnější chyby, mnozí motoristé zůstávají v přístupu k vozům ověnčeným titulem Automobil roku 1996 obezřetní. Na trhu ojetin se to projevuje jen průměrnými cenami.
Fiat Brava

Fiat Brava | foto: AAA Auto Praha

Víc jetou a hůř udržovanou bravu lze pořídit do 150 tisíc korun. Zachovalá auta jsou dražší - Fiat Brava 1.4 ročníku 1995 stojí zhruba 175 tisíc a model Bravo je o deset tisíc levnější. Brava po modernizaci z roku 1998 bývá k mání za 225tisíc a loňský ročník lze koupit za 260 tisíc. Za turbodiesel a bohatší výbavu se připlácí 20 až 40 tisíc korun. Potenciální kupec staršího Fiatu Bravo/Brava by se měl hlavně zajímat, zda vytipovaný kus nepochází z Německa. U tamních motoristů totiž fiaty hrají druhé housle a podle toho se k nim chovají. Pozor také na auta, která jsou opravena po těžkých haváriích. Jiná závažně citlivá místa model během své pětileté existence nestačil odhalit. Dokonce i přísný německý TÜV ho ve svých žebříčcích vede v nadprůměrné pozici - v sousedství nejpopu lárnějších automobilů Volkswagen, Opel Astra či Toyota Carina. Ze slabostí Fiatu Bravo/Brava tak lze akcentovat snad jen předčasně korodující výfuk, někdy odchází jeho těsnění. Nedostatky se v některých případech už po třech letech projeví v účinnosti předních brzd, kontrolu zaslouží také brzdové hadičky. U některých víc, a hlavně ve městech jetých automobilů se projevují vůle přední nápravy. V kvalitě výrobního zpracování sice udělala sourozenecká dvojice bravo/brava značný krok kupředu ve srovnání s předchůdcem tipem, a dokonce nezměrně se vzdálily pověstně problematickým modelům Ritmo a Regata, ovšem i zde přísný kritik ještě najde italsky typické rezervy. Kupříkladu u integrovaného rádia s přehrávačem nevalné kvality se uvolňují ovladače a víčka. Také šedivý interiér je jakoby z modelu Punto, který však v automobilové hierarchii stojí o kategorii níž. Přednosti vozu ovšem převažují. K hlavním patří prostor a pozoruhodný design. Solidní je výbava i výběr motorů od 1.2 přes 1.4, 1.6 a 1.8 až do 2.0 s výkony od 51 do 113 kilowattů (70 až 154 koní) v benzinových verzích, oblíbené jsou 1.9litrové turbodiesely. Za pozoruhodnost lze považovat motor 1.2: ačkoliv se to při jeho objemu zdá k nevíře, s poměrně velkým vozem si poradí nečekaně svižně, a co je zvlášť pozoruhodné - při vynikající spotřebě, která při šetrné jízdě klesá až k pětilitrové hranici.

MINUSY
- přetrvává pověst vozu horšího výrobního zpracování
- předčasné potíže s výfukem (koroze, těsnění)
- menší kvalita některých doplňků (rádio a podobně)
- rezervy v účinnosti předních brzd, méně kvalitní brzdové hadičky
- vůle přední nápravy
- méně trvanlivé těsnění pod hlavou válců
- prosakující hadice chladicího systému
- korodují či oxidují nástrčky spojů kabelů
- uvolňují se závěsy dveří

PLUSY
- zajímavý design
- bohatá výbava a výběr motorů
- výborné a úsporné benzinové motory, průměrné diesely
- příznivá cena ojetin
- ve srovnání s jinými vozy západoevropské produkce relativně levné díly a servis

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Pětidveřový Fiat Brava 1.6 ročníku 1996 stojí zhruba 190 tisíc korun a hlavní stejně starou konkurenci mu tvoří Renault Mégane 1.6 rovněž za 190 tisíc, Volkswagen Golf III 1.8 za 195 tisíc, Mazda 323 F 1.5 za 200 tisíc, Ford Escort 1.6 za 180 tisíc, Peugeot 306 1.6 za 180 tisíc, Lada Samara 1.5 za 80 tisíc, Toyota Corolla 1.6 za 175 tisíc a zapomenout nelze ani na menší, ale s danými vozy přece jen porovnávanou Škodu Felicia 1.6 za 150 tisíc korun. "Pokud necháme stranou Ladu Samaru, jde ve všech případech o auta, která jsou na trhu ojetin velice oblíbená a jejich kupec prakticky nemůže volit špatně," říká Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "Kdybych chtěl vůz zajímavého designu, moderní a za přijatelné peníze, asi bych se rozhodl pro Fiat Brava. Pro Volkswagen Golf III hovoří pověstná německá kvalita a fakt, že ze všech zmíněných bude nejpomaleji ztrácet hodnotu. V případě, že bych chtěl najít příznivý poměr toho, co starší vůz stojí a co za to nabízí a přitom by mi nevadilo, že je japonského původu, rozhodl bych se pro Toyotu Corollu. To je automobil, který je schopen absolvovat prakticky bez problémů 250 tisíc až 300 tisíc kilometrů."


Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.