Fiat Brava

Fiat Brava | foto: AAA Auto Praha

Fiat Bravo/Brava: neprávem se skvrnou na pověsti

Pošramocenou pověst fiatů ze sedmdesátých a velké části osmdesátých let už sice vylepšoval model Tipo, ovšem jeho následovníci sourozenci Bravo/Brava - na ni dodnes doplácejí. Neprávem. Byť jim těžko vytknout závažnější chyby, mnozí motoristé zůstávají v přístupu k vozům ověnčeným titulem Automobil roku 1996 obezřetní. Na trhu ojetin se to projevuje jen průměrnými cenami.
Víc jetou a hůř udržovanou bravu lze pořídit do 150 tisíc korun. Zachovalá auta jsou dražší - Fiat Brava 1.4 ročníku 1995 stojí zhruba 175 tisíc a model Bravo je o deset tisíc levnější. Brava po modernizaci z roku 1998 bývá k mání za 225tisíc a loňský ročník lze koupit za 260 tisíc. Za turbodiesel a bohatší výbavu se připlácí 20 až 40 tisíc korun. Potenciální kupec staršího Fiatu Bravo/Brava by se měl hlavně zajímat, zda vytipovaný kus nepochází z Německa. U tamních motoristů totiž fiaty hrají druhé housle a podle toho se k nim chovají. Pozor také na auta, která jsou opravena po těžkých haváriích. Jiná závažně citlivá místa model během své pětileté existence nestačil odhalit. Dokonce i přísný německý TÜV ho ve svých žebříčcích vede v nadprůměrné pozici - v sousedství nejpopu lárnějších automobilů Volkswagen, Opel Astra či Toyota Carina. Ze slabostí Fiatu Bravo/Brava tak lze akcentovat snad jen předčasně korodující výfuk, někdy odchází jeho těsnění. Nedostatky se v některých případech už po třech letech projeví v účinnosti předních brzd, kontrolu zaslouží také brzdové hadičky. U některých víc, a hlavně ve městech jetých automobilů se projevují vůle přední nápravy. V kvalitě výrobního zpracování sice udělala sourozenecká dvojice bravo/brava značný krok kupředu ve srovnání s předchůdcem tipem, a dokonce nezměrně se vzdálily pověstně problematickým modelům Ritmo a Regata, ovšem i zde přísný kritik ještě najde italsky typické rezervy. Kupříkladu u integrovaného rádia s přehrávačem nevalné kvality se uvolňují ovladače a víčka. Také šedivý interiér je jakoby z modelu Punto, který však v automobilové hierarchii stojí o kategorii níž. Přednosti vozu ovšem převažují. K hlavním patří prostor a pozoruhodný design. Solidní je výbava i výběr motorů od 1.2 přes 1.4, 1.6 a 1.8 až do 2.0 s výkony od 51 do 113 kilowattů (70 až 154 koní) v benzinových verzích, oblíbené jsou 1.9litrové turbodiesely. Za pozoruhodnost lze považovat motor 1.2: ačkoliv se to při jeho objemu zdá k nevíře, s poměrně velkým vozem si poradí nečekaně svižně, a co je zvlášť pozoruhodné - při vynikající spotřebě, která při šetrné jízdě klesá až k pětilitrové hranici.

MINUSY
- přetrvává pověst vozu horšího výrobního zpracování
- předčasné potíže s výfukem (koroze, těsnění)
- menší kvalita některých doplňků (rádio a podobně)
- rezervy v účinnosti předních brzd, méně kvalitní brzdové hadičky
- vůle přední nápravy
- méně trvanlivé těsnění pod hlavou válců
- prosakující hadice chladicího systému
- korodují či oxidují nástrčky spojů kabelů
- uvolňují se závěsy dveří

PLUSY
- zajímavý design
- bohatá výbava a výběr motorů
- výborné a úsporné benzinové motory, průměrné diesely
- příznivá cena ojetin
- ve srovnání s jinými vozy západoevropské produkce relativně levné díly a servis

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Pětidveřový Fiat Brava 1.6 ročníku 1996 stojí zhruba 190 tisíc korun a hlavní stejně starou konkurenci mu tvoří Renault Mégane 1.6 rovněž za 190 tisíc, Volkswagen Golf III 1.8 za 195 tisíc, Mazda 323 F 1.5 za 200 tisíc, Ford Escort 1.6 za 180 tisíc, Peugeot 306 1.6 za 180 tisíc, Lada Samara 1.5 za 80 tisíc, Toyota Corolla 1.6 za 175 tisíc a zapomenout nelze ani na menší, ale s danými vozy přece jen porovnávanou Škodu Felicia 1.6 za 150 tisíc korun. "Pokud necháme stranou Ladu Samaru, jde ve všech případech o auta, která jsou na trhu ojetin velice oblíbená a jejich kupec prakticky nemůže volit špatně," říká Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "Kdybych chtěl vůz zajímavého designu, moderní a za přijatelné peníze, asi bych se rozhodl pro Fiat Brava. Pro Volkswagen Golf III hovoří pověstná německá kvalita a fakt, že ze všech zmíněných bude nejpomaleji ztrácet hodnotu. V případě, že bych chtěl najít příznivý poměr toho, co starší vůz stojí a co za to nabízí a přitom by mi nevadilo, že je japonského původu, rozhodl bych se pro Toyotu Corollu. To je automobil, který je schopen absolvovat prakticky bez problémů 250 tisíc až 300 tisíc kilometrů."