Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Croma patří k nejlevnějším z velkých vozů

  12:18aktualizováno  12:18
14. 4. 1999 - Je-li zájemce o koupi staršího velkého vozu dost omezen finančně, zbývají mu z relativně rozumných voleb prakticky jen dvě: Ford Scorpio starších ročníků nebo Fiat Croma. Tento automobil z let 1985 až 1996 je k mání v nejstarších exemplářích už od čtyřiceti tisíc korun, výrobky ze začátku devadesátých let stojí od sedmdesáti tisícovek.
Kolem sta tisíc se na přesyceném zdejším trhu ojetin platí za auto ročníku 1993. Nejmladší vozy z posledních dvou let před ukončením výroby lze sehnat za zhruba sto čtyřicet tisíc korun.
Větší italský automobil byl v zemi svého původu velmi oblíbený. V tuzemsku, kam se dostal z drtivé většiny jako ojetý či havarovaný ze západní Evropy, má výrazně vymezené skupiny příznivců i odpůrců. Kritici poukazují hlavně na to, že už v době premiéry měl jeho kabát zastaralý střih a výrobní zpracování nebylo na úrovni vyšší třídy. Ovšem připouštějí, že vůz byl ve srovnání se svými menšími současníky v barvách značky mnohem kvalitnější, což platilo dvojnásob v antikorozní ochraně. Naopak příznivci oceňují robustnost, prostor a zejména výkonné a trvanlivé motory, které jsou v dieselových verzích také úsporné.
V nabídce nechybějí turbodiesely 1,9 a 2,5 litru i s přímým vstřikem paliva. Benzinové verze jsou k dispozici od málo zastoupených verzí 1,6 přes nejrozšířenější dvoulitry až po 2,5litrové šestiválce, v Česku poměrně málo rozšířené. Výkonová škála dosahuje až ke 119 kilowatům (162 koní) u benzinových a k 85 kilowattům (115 koní) u dieselových provedení.
Odborníci doporučují Fiaty Croma vyrobené po první karosářské modifikaci v roce 1989 a po zásadnější změně v roce 1991. Z motorů zaslouží největší pozornost 2,5 TD a dvoulitrový benzinový šestnáctiventil.
Kupec musí počítat s tím, že motory budou hlučnější, ale zato ve službě vytrvalé a spolehlivé. K typickým bolestem těžkého vozu patří přední náprava, na které "odcházejí" hlavně přední ramena. U starších vozů se vstřikováním někdy trucuje elektronika. Typické jsou netěsnosti s úniky oleje z motoru a převodovky. S mnohdy bohatou výbavou (klimatizace, elektrické ovládání oken atd.) budou u víc opotřebovaných aut problémy, jejichž oprava bude nákladná. Rozčilují i zdánlivé drobnosti, například klamající či nefungující palivoměr. "Když si ale i při tom všem zájemce o Fiat Croma vybere solidní kus, bude mu za poměrně málo peněz dlouho sloužit," prohlásil Tomáš Pánek, šéf nákupu jednoho z největších tuzemských autobazarů.
Náhradní díly pro Fiata Cromu patří k levnějším ve srovnání s nejedním jiným větším vozem. Dealeři značky uvádějí následující orientační ceny - přední blatník: 2000 Kč, přední nárazník: 8000 až 12 000 Kč.

+ - Nízká cena při pořizování jetého vozu. Prostorný interiér. Výkoné a přitom úsporné motory, zvláště diesely. Robustní provedení. Solidní antikorozní ochrana.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.