Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Croma patří k nejlevnějším z velkých vozů

  12:18aktualizováno  12:18
14. 4. 1999 - Je-li zájemce o koupi staršího velkého vozu dost omezen finančně, zbývají mu z relativně rozumných voleb prakticky jen dvě: Ford Scorpio starších ročníků nebo Fiat Croma. Tento automobil z let 1985 až 1996 je k mání v nejstarších exemplářích už od čtyřiceti tisíc korun, výrobky ze začátku devadesátých let stojí od sedmdesáti tisícovek.
Kolem sta tisíc se na přesyceném zdejším trhu ojetin platí za auto ročníku 1993. Nejmladší vozy z posledních dvou let před ukončením výroby lze sehnat za zhruba sto čtyřicet tisíc korun.
Větší italský automobil byl v zemi svého původu velmi oblíbený. V tuzemsku, kam se dostal z drtivé většiny jako ojetý či havarovaný ze západní Evropy, má výrazně vymezené skupiny příznivců i odpůrců. Kritici poukazují hlavně na to, že už v době premiéry měl jeho kabát zastaralý střih a výrobní zpracování nebylo na úrovni vyšší třídy. Ovšem připouštějí, že vůz byl ve srovnání se svými menšími současníky v barvách značky mnohem kvalitnější, což platilo dvojnásob v antikorozní ochraně. Naopak příznivci oceňují robustnost, prostor a zejména výkonné a trvanlivé motory, které jsou v dieselových verzích také úsporné.
V nabídce nechybějí turbodiesely 1,9 a 2,5 litru i s přímým vstřikem paliva. Benzinové verze jsou k dispozici od málo zastoupených verzí 1,6 přes nejrozšířenější dvoulitry až po 2,5litrové šestiválce, v Česku poměrně málo rozšířené. Výkonová škála dosahuje až ke 119 kilowatům (162 koní) u benzinových a k 85 kilowattům (115 koní) u dieselových provedení.
Odborníci doporučují Fiaty Croma vyrobené po první karosářské modifikaci v roce 1989 a po zásadnější změně v roce 1991. Z motorů zaslouží největší pozornost 2,5 TD a dvoulitrový benzinový šestnáctiventil.
Kupec musí počítat s tím, že motory budou hlučnější, ale zato ve službě vytrvalé a spolehlivé. K typickým bolestem těžkého vozu patří přední náprava, na které "odcházejí" hlavně přední ramena. U starších vozů se vstřikováním někdy trucuje elektronika. Typické jsou netěsnosti s úniky oleje z motoru a převodovky. S mnohdy bohatou výbavou (klimatizace, elektrické ovládání oken atd.) budou u víc opotřebovaných aut problémy, jejichž oprava bude nákladná. Rozčilují i zdánlivé drobnosti, například klamající či nefungující palivoměr. "Když si ale i při tom všem zájemce o Fiat Croma vybere solidní kus, bude mu za poměrně málo peněz dlouho sloužit," prohlásil Tomáš Pánek, šéf nákupu jednoho z největších tuzemských autobazarů.
Náhradní díly pro Fiata Cromu patří k levnějším ve srovnání s nejedním jiným větším vozem. Dealeři značky uvádějí následující orientační ceny - přední blatník: 2000 Kč, přední nárazník: 8000 až 12 000 Kč.

+ - Nízká cena při pořizování jetého vozu. Prostorný interiér. Výkoné a přitom úsporné motory, zvláště diesely. Robustní provedení. Solidní antikorozní ochrana.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Nová čínská škoda v plné parádě: Kamiq představili ambasádě v Pekingu

Škoda představila na českém velvyslanectví v Pekingu nové městské SUV pro...

Potvrzeno. Nové městské SUV ze škodovky určené pouze pro čínský trh ponese název Kamiq. Automobilka Škoda Auto jej v...

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

Najdete na iDNES.cz