Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Freemont: drsňák s citem pro rodinu

aktualizováno 
Tohle auto už jednou v Česku ke koupi bylo jako Dodge Journey, jenže i kvůli jen několika málo dealerům se z něho hit nestal. Teď ale mexická továrna nestačí vyrábět, a když si ho objednáte, budete čekat pět měsíců. Mezi konkurenty s téměř pětimetrovou délkou je totiž s přehledem nejlevnější.

Fiat Freemont | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Povedený sedmimístný rodinný koráb na zvýšeném podvozku je dokonale sladěný celek s výbornou cenovkou. Pro největší osobní fiat je k mání i verze s pohonem všech kol. Pro někoho může být na obtíž jeho americký původ, pro jiného zase italské příjmení, ale předsudků se zbavíte po svezení.

Skvělou cenou a tradičně výbornými fiatími motory patří k nejlepším nabídkám pro vícečlenné rodiny.

Italoameričan, který je rodinný typ

Freemont je jedním z prvních výsledků spojení italského Fiatu a amerického koncernu Chrysler. A rozhodně to není nouzové řešení. Právě naopak, na typickém americkém houpavém crossoveru zapracovali inženýři Fiatu a je z toho parádní rodinný kočár.

Fiat Freemont

Fiat Freemont v číslech

  • Motor: čtyřválcový turbodiesel 1 956 ccm
  • Max. výkon: 125 kW (170 k)
  • Max. točivý moment: 350 Nm
  • Max. rychlost: 195 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,0 s
  • Prům. spotřeba: 6,4 l/100 km
  • Rozměry*: 4 888 x 1 878 x 1 745 x 2 890 mm
  • Pohotovostní/užitečná hmotnost: 1 874/610 kg
  • Objem kufru: 145–1 461 l
  • Cena: 649 900 (akční cena za verzi 2,0 Multijet 170 k)

    Konkurenti
    Ford S-Max od 640 000 Kč (1.6 EcoBoost, 118 kW)
    VW Sharan od 668 000 (1.4 TSI, 110 kW)
    Seat Alhambra 600 000 (1.4 TSI, 110 kW)
    Renault Espace od 635 000 (2.0T, 125 kW)

    * délka/šířka/výška/rozvor v mm

Poznámka: Údaje automobilek.

Při úpravách přeladili řízení, které dostalo strmější převod, a přitvrdili podvozek – přední náprava dostala taky jinou geometrii, aby se auto lépe drželo stopy a zvýšila se stabilita v zatáčkách. Za tváří drsňáka do přírody se ukrývá rodinný typ. K lehkosti a parádnickému vzhledu italských aut má freemont daleko, americké geny v něm odhalíte docela lehce. Na druhou stranu je s ním nečekaně příjemné ježdění.

A protože jsou Italové i přes svou svědomitě budovanou image plážových proutníků po pětatřiceti letech u maminky nakonec spíš rodinné typy, vymýšlejí do aut vychytávky, které oceníte při jízdě s manželkou a dětmi.

Třeba samostatně ovládanou klimatizaci pro zadní část kabiny. Ti v druhé řadě ji regulují z panýlku umístěného na stropě, aby nelákala k nezbednostem děti. Těm taky nemusíte v odrostlejším věku kupovat podsedáky, v druhé řadě sedadel jsou přímo integrované do sedáků, stačí je vyklopit. Líbí se i spousta schránek a tajných skrýší. Třeba odklápěcí sedák spolujezdce, kam si odložíte kabelku anebo schránky v podlaze. Jediným neduhem je tak asi to, že chybí roletka nebo jiný kryt kufru, docela dost toho ale schováte do dvojité podlahy. Navíc má freemont kvůli teréňákově vysokému podvozku hodně vysoko položenou podlahu. Patnáctikilový kočár tak musíte vzpírat výš než do kombíku.

Fiat Freemont
Fiat Freemont

V základním provedení je freemont sedmimístný (bez příplatku můžete zvolit pětimístnou verzi). Fakt je to sedm míst pro dospělé. Na daleké cesty to ve třetí řadě není, ale ani delší člověk tam trpět nebude. V sedmimístné konfiguraci zbývá pro zavazadla 145 litrů prostoru. Poslední řada sedadel se dá jediným pohybem sklopit tak, že úplně zmizí v podlaze a vznikne 540litrový zavazadlový prostor. Když sklopíte i sedadla v druhé řadě položené o něco výš než ta přední máte 1 460 litrů. A třetí řada je zase vyvýšená oproti druhé, aby všichni měli dobrý výhled ven. U Fiatu tomu říkají divadelní uspořádání.

Variabilita interiéru pokračuje třeba i možností sklopit opěradlo sedadla vedle řidiče, takže odvezete dlouhatánský náklad. Anebo si tchýně natáhne nohy...

Fiat Freemont
Fiat Freemont

Už ten hranatý mohutný čumák naznačuje, že je to dálniční křižník, žádný okreskový atlet.

Pět bezpečných hvězd

K nejvyššímu pětihvězdičkovému hodnocení v crashtestech EuroNCAP pomohla freemontu aktivní kapota, která ochrání chodce v případě čelního nárazu. Snímače umístěné v předním nárazníku detekují náraz a pyrotechnický mechanismus v tisícinách sekundy přizvedne kapotu. Vytvoří se tak víc prostoru nad motorem pro deformaci kapoty.

 Ale díky hranaté karoserii je z něj dobrý výhled. Zvenku i zpoza volantu je to kus auta, hlavně je hodně dlouhý, vždyť má na délku bez jedenácti centimetrů pět metrů.

Uvnitř sedíte výš v pohodlných sedadlech. Středový panel není přečudlíkovaný, to je dobrá zpráva, horší je ta, že se některé funkce a vlastně celé rádio ovládají přes docela malý dotykový displej (vyšší výbava freemontu má dvakrát tak velký). Jeho ochočení chce dost cviku a rozhodně ho nezvládnete poslepu, jak už je u dotykových obrazovek obecně špatným zvykem.

Chvilku na orientaci vyžaduje i displej palubního počítače mezi dvěma budíky v kapličce, ovládá se čtyřmi (!) tlačítky. Kromě tradičních údajů v něm najdete třeba hodnoty tlaku v jednotlivých pneumatikách, teplotu motoru a dokonce i motohodiny odpracované naftovým čtyřválcem pod kapotou.

Naftový pracant

Fiaťácké turbodiesely jsou vyhlášené a na nich stojí nabídka freemontu. Ideální volbou je silnější z dvoulitrů, který má výkon 170 koní. V dvacetistupňových mrazech jezdil s osmilitrovou spotřebou. Na to, že musel tahat skoro devatenáct metráků freemontu plus posádku to vůbec není špatné. Mimo město spotřeba klesla při ustálené jízdě k sedmi litrům a s trochou snahy lze jezdit ještě úsporněji.

Fotogalerie

Motor si nejvíc libuje při ustálené práci. Nějaké změny režimu, časté razantní podřazování moc rád nemá, je to prostě tahoun, který se k charakteru auta dobře hodí. Vytáčet ho nad tři a půl tisíce otáček budete jen zřídka, energicky táhne od nějakých patnácti set.

Čtyřválec je dobře sladěný s šestistupňovým manuálem. Ten by si ale rozhodně zasloužil přesnější a méně škobrtavé řazení. V nabídce je ještě automatická převodovka, tu dostanete k verzím s pohonem všech kol, který je za příplatek 60 tisíc.

Kromě stosedmdesátikoňového dvoulitrového turbodieselu může přední kola roztáčet ještě jeho slabší 140koňová verze. Kdo chce benziňák a má mezi ředkvičkami na zahradě ropný vrt, může zkusit benzinový šestiválec 3,6 litru od Chrysleru s výkonem 276 koní (udávaná kombinovaná spotřeba je ovšem přes 11 litrů).

Svezení na jedničku

Největší osobní fiat vás ale dostane hlavně jízdou. Je parádně komfortní, zároveň však hezky jistý. Lehce se ovládá, i když stále cítíte, že řídíte velké, mohutné a těžké auto. Pocit mohutnosti za volantem se bude manželce, která touží po SUVčku, líbit.

Fiat Freemont
Fiat Freemont

Podvozek i motor jsou výborně odhlučněné. Protože většina aut tohoto formátu má v Evropě pod kapotou diesel, přidali konstruktéři při plastice dodge na fiat tlumicí materiály maskující jejich hrubší projev.

Může se hodit

Sháníte nové nebo ojeté auto? Zcela jistě si vyberete na Automodul.cz.

I na devatenáctipalcových příplatkových kolech (základem jsou sedmnáctky) je komfortní. Přes díry a hrboly se přenese, jen se připravte na větší náklony v zatáčkách. Samozřejmě je trochu nemotorný při ostrých změnách směru, což rodinnému dostavníku vyčítat nebudete. Oceníte citlivé a nečekaně přesné řízení.

Zajímavá cena

Další body sbírá freemont při prostudování ceníku: 570 tisíc základní akční ceny (bez slevy 650 900 Kč) je za auto se 140koňovým turbodieselem, které odveze sedm dospělých a má v základní výbavě tempomat, stabilizační systém ESP, šest airbagů, litá kola a další výbavu dobrá nabídka.

Pozlobí drobnosti: třeba startování tlačítkem, které musíte stisknout a držet, dokud motor nenaskočí, nebo nemožnost přikoupit xenonová světla, hlavně že je v ceníku perleťový lak...

Fiat Freemont




Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.