Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat má nápadníka. S Hyundaiem by vytvořil největší automobilku světa

  15:42aktualizováno  15:42
Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem je na prodej, čínské automobilky zatím s konkrétní nabídkou nepřišly. Nově má být podle korejského tisku ve hře Hyundai. Tímto spojením by vznikla největší automobilka světa vyrábějící přes 12 milionů aut ročně.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Fiat

„Jedinou cestou k přežití bude pro firmy vyrábět více než 5,5 milionu vozů ročně,“ to je mantra Sergia Marchionneho, velkého šéfa FCA. Italsko-kanadský manažer v černém svetru patří k nejvýraznějším osobnostem autoprůmyslu dneška. Velký a prostořeký vizionář se na závěr kariéry (má ho naplánovaný do dvou let) snaží udělat poslední „velkou ránu“, a to má podle všeho být prodej celého italsko-amerického koncernu.

I přes velikášská prohlášení „vypište dostatečně velký šek a klíče od FCA jsou vaše“ se zájemci nehrnou. Přes léto se nahlas mluvilo o zájmu čínských výrobců (podrobnosti čtěte zde). Ti nakonec s nabídkou nedorazili.

Nově má být podle deníku Korean Herald ve hře Hyundai. Takové spojení by se s dvanácti miliony aut, které obě firmy dohromady vyrobí, vyšvihlo s velkou rezervou na první místo největšího výrobce světa. A Marchionne by měl konečně klid, že je 5,5milionová hranice překonána.

Nyní se o první místo největší automobilky světa přetahuje Toyota s koncernem Volkswagen, obě vyrobí ročně přes deset milionů aut. Na záda jim dýchá aliance Renaultu s Nissanem a Mitsubishi.

Automobilový koncern Hyundai-Kia je dnes na pátém místě s osmi miliony auty vyrobenými za rok. Fiat s Chryslerem (FCA) je sedmý se čtyřmi miliony.

Oba snoubenci mají co nabídnout: Hyundai by získal víc síly na severoamerických trzích a v Evropě, hlavně v dražších kategoriích aut (SUV a prémiové vozy). Podle Korean Herald to navíc aktuálně korejské automobilce moc nejde v Číně.

FCA by se zas dostalo k „elektrickým“ technologiím, které Marchionne stále nebere moc vážně, automobilky ovšem k elektrifikaci nabídky tlačí okolnosti a politika. Hyundai má také dobře zvládnuté trhy v Asii a Rusku, které jsou na vzestupu a díky své velikosti jsou velkým lákadlem.

Ani jedna strana jednání nekomentuje. Marchionne naposledy při italské Velké ceně F1, která se jela začátkem září, jen suše prohlásil: „Nemáme na stole žádné nabídky. Už jsme to řekli a opět to potvrzujeme.“

Podle nezávislých odhadů by zájemce za FCA měl zaplatit asi 8,2 miliard eur, v případě, že by z obchodu byly vyjmuty firmy Maserati a Magnetti Marelli, cena by klesla na 4,13 miliard eur.

Korejci na lovu

Asijské automobilky chodí najisto, expertům zavedených světových značek dokážou nabídnout volnost, možnosti, peníze a možná taky méně byrokracie. Dnes jsou největšími a nejagresivnějšími lovci čínské značky, cestu jim ale ukázali třeba také Korejci. 

Historka o tom, jak Peteru Schreyerovi - tehdy „odejitému“ od Audi - zaklepala na dveře dvojice pánů z Asie, kteří z diplomatky vytáhli smlouvu, kam si měl sám dopsat částku, za kterou je ochoten pro značku Kia pracovat, je už legendární.

Jenže se to vyplatilo: Schreyer dal Kii evropskou tvář, která boduje po celém světě (“design prodává“, stojí na první straně učebnic marketingu), stal se tváří značky a obklopil se schopnými lidmi.

A pokračuje to i nadále. Novým úlovkem je Pierre Leclercq. Belgičan se zkušenostmi od BMW (exteriéry, později šéf designu podznačky M), Fordu, Zagata a Great Wall Motors (Čína) bude působit v hlavním návrhářském centru značky v korejském Namyangu.

Dalším, vpravdě kapitálním úlovkem, je Andreas-Christoph Hofmann. Čtyřiapadesátiletý manažer s osmadvacetiletou praxí na vrcholových pozicích u německých prémiových značek je novým viceprezidentem Hyundaie zodpovědným za marketing a produktové plánování, speciálně se má zaměřit mimo jiné na evropské trhy. 

Hofmann pracoval pro BMW, Daimler (staral se o první generaci Smartu) a naposledy byl od roku 2002 viceprezidentem BMW a Mini. Stojí za to dodat, že kromě evropských designérů má Hyundai ve svých řadách takové eso, jako je Albert Biermann. Korejská automobilka ho přetáhla od BMW, kde vedl techniky slavné divize M zaměřené na sportovní modely a ke Korejcům odcházel z pozice viceprezidenta BMW zodpovědného za technický vývoj.




Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test letních gum: české pláště z Číny srovnali se zavedenými značkami

Test letních pneumatik 2018

České pneumatiky s čínským rodným listem Tomket za sebou mají první nezávislý test. Značku, která sází na nízkou cenu,...

Další z rubriky

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Audi A5 2.0 TDI 2016 ·
Audi A5 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 32 962 km, diesel
770 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz