Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat má nápadníka. S Hyundaiem by vytvořil největší automobilku světa

  15:42aktualizováno  15:42
Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem je na prodej, čínské automobilky zatím s konkrétní nabídkou nepřišly. Nově má být podle korejského tisku ve hře Hyundai. Tímto spojením by vznikla největší automobilka světa vyrábějící přes 12 milionů aut ročně.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Fiat

„Jedinou cestou k přežití bude pro firmy vyrábět více než 5,5 milionu vozů ročně,“ to je mantra Sergia Marchionneho, velkého šéfa FCA. Italsko-kanadský manažer v černém svetru patří k nejvýraznějším osobnostem autoprůmyslu dneška. Velký a prostořeký vizionář se na závěr kariéry (má ho naplánovaný do dvou let) snaží udělat poslední „velkou ránu“, a to má podle všeho být prodej celého italsko-amerického koncernu.

I přes velikášská prohlášení „vypište dostatečně velký šek a klíče od FCA jsou vaše“ se zájemci nehrnou. Přes léto se nahlas mluvilo o zájmu čínských výrobců (podrobnosti čtěte zde). Ti nakonec s nabídkou nedorazili.

Nově má být podle deníku Korean Herald ve hře Hyundai. Takové spojení by se s dvanácti miliony aut, které obě firmy dohromady vyrobí, vyšvihlo s velkou rezervou na první místo největšího výrobce světa. A Marchionne by měl konečně klid, že je 5,5milionová hranice překonána.

Nyní se o první místo největší automobilky světa přetahuje Toyota s koncernem Volkswagen, obě vyrobí ročně přes deset milionů aut. Na záda jim dýchá aliance Renaultu s Nissanem a Mitsubishi.

Automobilový koncern Hyundai-Kia je dnes na pátém místě s osmi miliony auty vyrobenými za rok. Fiat s Chryslerem (FCA) je sedmý se čtyřmi miliony.

Oba snoubenci mají co nabídnout: Hyundai by získal víc síly na severoamerických trzích a v Evropě, hlavně v dražších kategoriích aut (SUV a prémiové vozy). Podle Korean Herald to navíc aktuálně korejské automobilce moc nejde v Číně.

FCA by se zas dostalo k „elektrickým“ technologiím, které Marchionne stále nebere moc vážně, automobilky ovšem k elektrifikaci nabídky tlačí okolnosti a politika. Hyundai má také dobře zvládnuté trhy v Asii a Rusku, které jsou na vzestupu a díky své velikosti jsou velkým lákadlem.

Ani jedna strana jednání nekomentuje. Marchionne naposledy při italské Velké ceně F1, která se jela začátkem září, jen suše prohlásil: „Nemáme na stole žádné nabídky. Už jsme to řekli a opět to potvrzujeme.“

Podle nezávislých odhadů by zájemce za FCA měl zaplatit asi 8,2 miliard eur, v případě, že by z obchodu byly vyjmuty firmy Maserati a Magnetti Marelli, cena by klesla na 4,13 miliard eur.

Korejci na lovu

Asijské automobilky chodí najisto, expertům zavedených světových značek dokážou nabídnout volnost, možnosti, peníze a možná taky méně byrokracie. Dnes jsou největšími a nejagresivnějšími lovci čínské značky, cestu jim ale ukázali třeba také Korejci. 

Historka o tom, jak Peteru Schreyerovi - tehdy „odejitému“ od Audi - zaklepala na dveře dvojice pánů z Asie, kteří z diplomatky vytáhli smlouvu, kam si měl sám dopsat částku, za kterou je ochoten pro značku Kia pracovat, je už legendární.

Jenže se to vyplatilo: Schreyer dal Kii evropskou tvář, která boduje po celém světě (“design prodává“, stojí na první straně učebnic marketingu), stal se tváří značky a obklopil se schopnými lidmi.

A pokračuje to i nadále. Novým úlovkem je Pierre Leclercq. Belgičan se zkušenostmi od BMW (exteriéry, později šéf designu podznačky M), Fordu, Zagata a Great Wall Motors (Čína) bude působit v hlavním návrhářském centru značky v korejském Namyangu.

Dalším, vpravdě kapitálním úlovkem, je Andreas-Christoph Hofmann. Čtyřiapadesátiletý manažer s osmadvacetiletou praxí na vrcholových pozicích u německých prémiových značek je novým viceprezidentem Hyundaie zodpovědným za marketing a produktové plánování, speciálně se má zaměřit mimo jiné na evropské trhy. 

Hofmann pracoval pro BMW, Daimler (staral se o první generaci Smartu) a naposledy byl od roku 2002 viceprezidentem BMW a Mini. Stojí za to dodat, že kromě evropských designérů má Hyundai ve svých řadách takové eso, jako je Albert Biermann. Korejská automobilka ho přetáhla od BMW, kde vedl techniky slavné divize M zaměřené na sportovní modely a ke Korejcům odcházel z pozice viceprezidenta BMW zodpovědného za technický vývoj.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Škoda Superb 1,8 TSI Style...
Škoda Superb 1,8 TSI Style...

r.v. 2016, naj. 47 365 km, benzín
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.