Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat má nápadníka. S Hyundaiem by vytvořil největší automobilku světa

  15:42aktualizováno  15:42
Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem je na prodej, čínské automobilky zatím s konkrétní nabídkou nepřišly. Nově má být podle korejského tisku ve hře Hyundai. Tímto spojením by vznikla největší automobilka světa vyrábějící přes 12 milionů aut ročně.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Fiat

„Jedinou cestou k přežití bude pro firmy vyrábět více než 5,5 milionu vozů ročně,“ to je mantra Sergia Marchionneho, velkého šéfa FCA. Italsko-kanadský manažer v černém svetru patří k nejvýraznějším osobnostem autoprůmyslu dneška. Velký a prostořeký vizionář se na závěr kariéry (má ho naplánovaný do dvou let) snaží udělat poslední „velkou ránu“, a to má podle všeho být prodej celého italsko-amerického koncernu.

I přes velikášská prohlášení „vypište dostatečně velký šek a klíče od FCA jsou vaše“ se zájemci nehrnou. Přes léto se nahlas mluvilo o zájmu čínských výrobců (podrobnosti čtěte zde). Ti nakonec s nabídkou nedorazili.

Nově má být podle deníku Korean Herald ve hře Hyundai. Takové spojení by se s dvanácti miliony aut, které obě firmy dohromady vyrobí, vyšvihlo s velkou rezervou na první místo největšího výrobce světa. A Marchionne by měl konečně klid, že je 5,5milionová hranice překonána.

Nyní se o první místo největší automobilky světa přetahuje Toyota s koncernem Volkswagen, obě vyrobí ročně přes deset milionů aut. Na záda jim dýchá aliance Renaultu s Nissanem a Mitsubishi.

Automobilový koncern Hyundai-Kia je dnes na pátém místě s osmi miliony auty vyrobenými za rok. Fiat s Chryslerem (FCA) je sedmý se čtyřmi miliony.

Oba snoubenci mají co nabídnout: Hyundai by získal víc síly na severoamerických trzích a v Evropě, hlavně v dražších kategoriích aut (SUV a prémiové vozy). Podle Korean Herald to navíc aktuálně korejské automobilce moc nejde v Číně.

FCA by se zas dostalo k „elektrickým“ technologiím, které Marchionne stále nebere moc vážně, automobilky ovšem k elektrifikaci nabídky tlačí okolnosti a politika. Hyundai má také dobře zvládnuté trhy v Asii a Rusku, které jsou na vzestupu a díky své velikosti jsou velkým lákadlem.

Ani jedna strana jednání nekomentuje. Marchionne naposledy při italské Velké ceně F1, která se jela začátkem září, jen suše prohlásil: „Nemáme na stole žádné nabídky. Už jsme to řekli a opět to potvrzujeme.“

Podle nezávislých odhadů by zájemce za FCA měl zaplatit asi 8,2 miliard eur, v případě, že by z obchodu byly vyjmuty firmy Maserati a Magnetti Marelli, cena by klesla na 4,13 miliard eur.

Korejci na lovu

Asijské automobilky chodí najisto, expertům zavedených světových značek dokážou nabídnout volnost, možnosti, peníze a možná taky méně byrokracie. Dnes jsou největšími a nejagresivnějšími lovci čínské značky, cestu jim ale ukázali třeba také Korejci. 

Historka o tom, jak Peteru Schreyerovi - tehdy „odejitému“ od Audi - zaklepala na dveře dvojice pánů z Asie, kteří z diplomatky vytáhli smlouvu, kam si měl sám dopsat částku, za kterou je ochoten pro značku Kia pracovat, je už legendární.

Jenže se to vyplatilo: Schreyer dal Kii evropskou tvář, která boduje po celém světě (“design prodává“, stojí na první straně učebnic marketingu), stal se tváří značky a obklopil se schopnými lidmi.

A pokračuje to i nadále. Novým úlovkem je Pierre Leclercq. Belgičan se zkušenostmi od BMW (exteriéry, později šéf designu podznačky M), Fordu, Zagata a Great Wall Motors (Čína) bude působit v hlavním návrhářském centru značky v korejském Namyangu.

Dalším, vpravdě kapitálním úlovkem, je Andreas-Christoph Hofmann. Čtyřiapadesátiletý manažer s osmadvacetiletou praxí na vrcholových pozicích u německých prémiových značek je novým viceprezidentem Hyundaie zodpovědným za marketing a produktové plánování, speciálně se má zaměřit mimo jiné na evropské trhy. 

Hofmann pracoval pro BMW, Daimler (staral se o první generaci Smartu) a naposledy byl od roku 2002 viceprezidentem BMW a Mini. Stojí za to dodat, že kromě evropských designérů má Hyundai ve svých řadách takové eso, jako je Albert Biermann. Korejská automobilka ho přetáhla od BMW, kde vedl techniky slavné divize M zaměřené na sportovní modely a ke Korejcům odcházel z pozice viceprezidenta BMW zodpovědného za technický vývoj.




Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

S emisemi švindlovaly i diesely Mercedesu, tvrdí Američané

Mercedes-Benz třídy R

Naftové automobily z německého koncernu Daimler byly vybaveny několika softwarovými funkcemi, které byly zřejmě...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Nákupní horečka: emisní normy zmenší nabídku aut, prodejci plní sklady

Faceliftovaná Škoda Fabia

Už jen zhruba do března půjde objednat legendární Subaru WRX STI. Model, který sice netrhal prodejní rekordy, ale...

Lamborghini Aventador 6.5 LP 700-4...
Lamborghini Aventador 6.5 LP 700-4...

r.v. 2013, naj. 6 000 km, benzín
9 990 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz