Fiat Marea Weekend

Fiat Marea Weekend | foto: AAA Auto Praha

Fiat Marea: žádaný je hlavně model Weekend

  • 9
Fiat Marea je na trhu pět let a za ten čas si od majitelů stačil vysloužit prakticky jen chválu. Také mezi zájemci o ojetiny je oblíben zvláště v kombiverzi Weekend nejen pro velmi solidní užitné vlastnosti, ale také pro relativně nízké ceny: jen pár let starý a nepříliš jetý vůz - a lhostejno, zda limuzínu nebo kombi - lze často získat i za pouhou polovinu jeho pořizovací ceny. Přispívá k tomu sice už neplatná, leč stále přežívající horší pověst italských automobilů, která se narodila hlavně v osmdesátých letech minulého století kvůli celkově nižší kvalitě výroby.

Nicméně od začátku devadesátých let se Fiat zásadně polepšil, a pokud se týká kvality, spolehlivosti a trvanlivosti, je na standardu vozů své kategorie. Platí to také o modelu Marea, který vznikl na podvozku menší sourozenecké dvojice Brava/Bravo.

Může se hodit

Prodej, koupě nebo převod leasingu nových
i ojetých automobilů značky Fiat Marea  
Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

I proto se řadí do automobilové nižší střední třídy, byť nabídkou prostoru pro cestující i zavazadla jako by chtěl dosáhnout o kategorii výš. Vždyť například typ Weekend může mít zavazadlový prostor od 0,5 do 1,55 metru krychlového. Předností je i škála motorů jak benzinových od v tuzemsku velmi málo obvyklého 1.4 o výkonu 59 kilowattů (80 koní) přes daleko rozšířenější 1.6 (76 kW/103 k) a 1.8 (83 kW/113 k) až po pětiválec 2.0 (110 kW/150 k), tak i přeplňovaných naftových 1.9 a 2.4, z nichž moderní a špičkový turbodiesel Common Rail má 96 kilowattů (131 koní).

Diesely jsou populární, ovšem kvalitou zaostávají za německou a francouzskou konkurencí. Je rovněž nutné zvážit, komu se při současných nevelkých rozdílech cen mezi benzinem a naftou vyplatí. Propočty říkají, že jen motoristům, kteří opravdu hodně jezdí. Fiat Marea se zatím nestačil vrýt do motoristického povědomí typickými a zásadními bolestmi.

Odborníci se však shodují na tom, že zasluhuje velmi pozornou péči v údržbě a servisu - spíš víc než méně. Jinými slovy - vyplatí se kupříkladu dřívější výměna rozvodového řemenu, než předepisuje výrobce, a podobně. Pokud lze čekat potíže, tak v bohaté elektrické výbavě, někdy zlobí posilovače brzd a řízení. Dost záleží na tom, kolik má nabízená ojetina na kontě - třeba čtvrt milionu kilometrů u vozu, který sloužil podnikateli, už je - například na rozdíl od některých německých značek - hodně.

Jak upozorňuje Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha hodně jeté bývají zvláště diesely a zejména pak jejich silnější verze 2.4. "V Česku nejrozšířenější a pro většinu lidí také nejvhodnější jsou marey s benzinovými motory 1.6 a 1.8," upřesňuje Aleš Kužel.

Největší konkurenti
Fiat Marea s motorem 1.6 a v základní výbavě se v ročníku výroby 1997 prodává za zhruba 210 tisíc korun a na trhu ojetin mu tvoří konkurenci například stejně staré automobily Alfa Romeo 155 1.6 za 300 tisíc, Audi A4 1.6 za 350 tisíc, BMW 316 za 290 tisíc, Citroen Xantia 1.6 za 190 tisíc, Daewoo Espero 1.8 za 130 tisíc, Ford Mondeo 1.6 za 230 tisíc, Honda Accord 2.0 za 270 tisíc, starší model Mazdy 626 1.8 za 220 tisíc, nový model Mazdy 626 1.8 za 270 tisíc, Opel Vectra 1.6 za 240 tisíc, Renault Laguna 1.8 za 230 tisíc, Seat Toledo 1.6 za 180 tisíc, Škoda Octavia 1.6 za 240 tisíc a Volkswagen Vento 1.6 za 220 tisíc korun. "V této kategorii automobilů zájemce prakticky nemá - pokud vsadí na vůz s dobrou minulostí a v solidním stavu - co zkazit. Může tedy kupovat vysloveně podle toho, co se mu líbí, nebo nač má při poměrně značně odlišných cenách peníze," říká Aleš Kužel, šéf nákupu bazaru AAA Auto  Praha. "Já osobně bych volil kvalitní Škodu Octavia s pověstně velkým zavazadlovým prostorem a se všemi výhodami domácího auta. Pokud se týká Fiatu Marea, považuji méně jetý exemplář za výhodnější než více jetý a starší kupříkladu Opel Vectra, který bude za zhruba stejnou cenu."

Fiat Marea
Čtyřdveřový Fiat Marea se základní výbavou a motorem 1.6 má na trhu ojetin následující orientační ceny:

ročník cena (Kč)
1996 190 000
1997 210 000
1998 235 000
1999 270 000
2000 320 000

příplatky
motor 1.8 10 000
motor 2.0 20 000
motor 1.9 D 20 000
motor 1.9 JTD 30 000
motor 2.4 JTD 50 000
kombi 20 000
výbava ELX 5000
výbava HLX 10 000

Mezníky modelu
Limuzína a kombi nižší střední třídy s benzinovými motory 1.4, 1.6, 1.8 a 2.0, s dieselem 1.9 a s turbodiesely 1.9 a 2.4 s pohonem předních kol, v nabídce je pětistupňová ručně řazená i samočinná převodovka.
1996 - premiéra sedanu i kombi
1999 - zavedení motoru 1.4
1999 - motory 1.9 a 2.4 JTD (Common Rail)

MINUSY
* horší výrobní zpracování
* hlučnější motory s vyšší spotřebou
* vozy s naftovými motory jsou o dost dražší ve srovnání s benzinovými
* rychle ztrácejí na ceně
PLUSY
* líbivý design
* bohatá nabídka motorů
* velice dobré motory JTD
* obvykle bohatá výbava
* velký vnitřní prostor zvlášť u verze Weekend
* dobré jízdní a užitné vlastnosti
* levnější náhradní díly a servis