Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Multipla pohledem vozíčkáře: výborný prostor, horší sedadla

aktualizováno 
Fiat Multipla má velký vnitřní prostor a handicapovanému řidiči nebo dokonce vícečlenné imobilní posádce proto poskytuje to, co běžný kombík, hatchback nebo sedan nenabídne: hodně místa i možnost neustále měnit vnitřní uspořádání karoserie.
Fiat Multipla má velký vnitřní prostor a handicapovanému řidiči nebo dokonce vícečlenné imobilní posádce proto poskytuje to, co běžný kombík, hatchback nebo sedan nenabídne: hodně místa i možnost neustále měnit vnitřní uspořádání karoserie. Jak vyplynulo z testu, na kterém se podílela MF DNES - do multiply se bez problémů směstnají čtyři vozíčkáři s veškerým vybavením stejně jako dva vozíčkáři a tři další pasažéři s plnou bagáží. Zkoušku absolvoval Fiat Multipla s přeplňovaným motorem JTD. K tomu patří výborné jízdní výkony, nízká spotřeba a vysoká cena.

Sedadla multiply lze - kromě řidičova - nejen sklápět, ale také vyjmout a nechat v garáži. Při manipulaci však platí, že s jejich hmotností si zpravidla poradí jen ti fyzicky zdatnější. Při obecné chvále minivanů je nutné upozornit i na jejich úskalí: k sedadlům vede cesta z vozíku směrem do kopce, což přesun mezi sedačkou a vozíkem znesnadňuje. Stejně tak naložení vozíku je při jeho zvedání na palubu o dost namáhavější. Klady i zápory má pro mulitplu typické uspořádání šesti sedadel ve dvou řadách za sebou. Především řidič by ocenil širší sedadlo s lepším bočním vedením, které útlé sedačky multiply neposkytují. Hůř pohyblivému řidiči tak nezbývá, než hledat náhradní řešení. Pokud na předním prostředním sedadle nikdo necestuje, lze jej sklopit o kousek kupředu a použít v zatáčkách jako opěradlo. Když jej někdo obsadí, využije imobilní řidič uprostřed sedícího jako občasnou oporu. Prostřední sedadlo nenabízí mnoho prostoru pro nohy. Řidič s omezenou pohyblivostí ocení na multiple i to, že všechny ukazatele sídlí spíše netradičně uprostřed palubní desky, což dává k dispozici víc odkládacího místa. A právě vozíčkář dobře ví, jak je praktické mít vše důležité po ruce - od dokladů a občerstvení, přes ručník až po základní nářadí. Ruční ovládání, které do testovaného Fiatu Multipla dodala firma Guidosimplex, zanechalo dobrý dojem. Oproti elektronické spojce je vybaveno podtlakovým zařízením, které je o něco pomalejší, ale lze si na ně zvyknout. Plyn nemá prodlevu, což je pro rychlou manipulaci s vozem důležité. U testovaného fiatu hodně ulehčovalo manévrování také elektronické zařízení upozorňující na blížící se objekt při couvání. Velikost kufru mulitply lze měnit odebíráním sedadel, jeho otevírání má však pro postiženého člověka zbytečný zádrhel: zámek kufru se neodemyká společně s ostatními při použití centrálního systému. Nezbývá, než vytáhnout klíč a odemknout zadní stěnu zvlášť. Přeplňovaný naftový motor dává vozu dostatečnou dynamiku, zátah se dostavuje už v nízkých otáčkách a spotřebu lze bez větších problémů udržet pod šesti litry nafty na sto kilometrů. Složitou proceduru pro imobilního řidiče, kterou představuje výměna píchlé pneumatiky, u multiply o něco zjednodušuje umístění rezervy pod podlahou kufru. Z tohoto místa náhradní pneumatika po odšroubování vyjede na zem. Odpadá tak namáhavé zvedání kola ze dna kufru.

První autor je redaktorem ČRO 1.
Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.