Fiat Multipla pohledem vozíčkáře: výborný prostor, horší sedadla

Fiat Multipla má velký vnitřní prostor a handicapovanému řidiči nebo dokonce vícečlenné imobilní posádce proto poskytuje to, co běžný kombík, hatchback nebo sedan nenabídne: hodně místa i možnost neustále měnit vnitřní uspořádání karoserie.
Fiat Multipla má velký vnitřní prostor a handicapovanému řidiči nebo dokonce vícečlenné imobilní posádce proto poskytuje to, co běžný kombík, hatchback nebo sedan nenabídne: hodně místa i možnost neustále měnit vnitřní uspořádání karoserie. Jak vyplynulo z testu, na kterém se podílela MF DNES - do multiply se bez problémů směstnají čtyři vozíčkáři s veškerým vybavením stejně jako dva vozíčkáři a tři další pasažéři s plnou bagáží. Zkoušku absolvoval Fiat Multipla s přeplňovaným motorem JTD. K tomu patří výborné jízdní výkony, nízká spotřeba a vysoká cena.

Sedadla multiply lze - kromě řidičova - nejen sklápět, ale také vyjmout a nechat v garáži. Při manipulaci však platí, že s jejich hmotností si zpravidla poradí jen ti fyzicky zdatnější. Při obecné chvále minivanů je nutné upozornit i na jejich úskalí: k sedadlům vede cesta z vozíku směrem do kopce, což přesun mezi sedačkou a vozíkem znesnadňuje. Stejně tak naložení vozíku je při jeho zvedání na palubu o dost namáhavější. Klady i zápory má pro mulitplu typické uspořádání šesti sedadel ve dvou řadách za sebou. Především řidič by ocenil širší sedadlo s lepším bočním vedením, které útlé sedačky multiply neposkytují. Hůř pohyblivému řidiči tak nezbývá, než hledat náhradní řešení. Pokud na předním prostředním sedadle nikdo necestuje, lze jej sklopit o kousek kupředu a použít v zatáčkách jako opěradlo. Když jej někdo obsadí, využije imobilní řidič uprostřed sedícího jako občasnou oporu. Prostřední sedadlo nenabízí mnoho prostoru pro nohy. Řidič s omezenou pohyblivostí ocení na multiple i to, že všechny ukazatele sídlí spíše netradičně uprostřed palubní desky, což dává k dispozici víc odkládacího místa. A právě vozíčkář dobře ví, jak je praktické mít vše důležité po ruce - od dokladů a občerstvení, přes ručník až po základní nářadí. Ruční ovládání, které do testovaného Fiatu Multipla dodala firma Guidosimplex, zanechalo dobrý dojem. Oproti elektronické spojce je vybaveno podtlakovým zařízením, které je o něco pomalejší, ale lze si na ně zvyknout. Plyn nemá prodlevu, což je pro rychlou manipulaci s vozem důležité. U testovaného fiatu hodně ulehčovalo manévrování také elektronické zařízení upozorňující na blížící se objekt při couvání. Velikost kufru mulitply lze měnit odebíráním sedadel, jeho otevírání má však pro postiženého člověka zbytečný zádrhel: zámek kufru se neodemyká společně s ostatními při použití centrálního systému. Nezbývá, než vytáhnout klíč a odemknout zadní stěnu zvlášť. Přeplňovaný naftový motor dává vozu dostatečnou dynamiku, zátah se dostavuje už v nízkých otáčkách a spotřebu lze bez větších problémů udržet pod šesti litry nafty na sto kilometrů. Složitou proceduru pro imobilního řidiče, kterou představuje výměna píchlé pneumatiky, u multiply o něco zjednodušuje umístění rezervy pod podlahou kufru. Z tohoto místa náhradní pneumatika po odšroubování vyjede na zem. Odpadá tak namáhavé zvedání kola ze dna kufru.

První autor je redaktorem ČRO 1.