Fiat Panda v Neapoli

Fiat Panda v Neapoli | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Fiat Panda: kurz řízení alla napoletana

  • 101
Jedno z nejprodávanějších malých aut s velkou historií je tu znovu. Právě teď startuje třetí generace, a i když je kulatější než když dřív, je stále roztomilé. Skvělým místem na jeho vyzkoušení je třeba Neapol, protože přesně do takových přeplněných měst je malá panda ideální.

Nárazník je od slova narážet a nová panda má světla tak vysoko proto, že když s ní zažijete typický italský městský šťouchanec, nerozbijí se. Alespoň tak to vysvětluje šéfdesignér Fiatu a tvůrce důležité novinky Roberto Gilito. Novou pandu jsme protáhli centrem Neapole a mezi hordou zuřivých skútrů a hromadou odpadků jí to šlo velice dobře.

Plech-na-plech

Nečekejte od Neapolitánců nějaké velké ohledy k vaší nové pandě, i když se ještě ani pořádně nezačala prodávat. Zvědavě ji okukují, ptají se "kolik to žere" a fotí se s ní. Ale když ji nastartujete, jsou si v neapolských ulicích všichni soupeři.

Fiat Panda v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor 3 653 x 1 643 x 1 551 x 2 300 mm
  • objem kufru: 225 - 870 litrů
  • Motory:
    benzinové
    1,2: 51 kW/69 k, spotřeba 5,2 l/100 km
    0,9: 48 kW/65 k, -
    0,9 turbo: 63 kW/85 k, 4,2 l/100 km
    naftový 1,3: 55 kW/75 k, 3,9 l/100 km
  • zahájení prodeje: březen 2012

Nesmíte se bát, to je nejdůležitější. A taky být pořád ve střehu. Nejede se nijak rychle, ale plynule a hlavně chaoticky a nejdůležitější je klakson. Nesmí vás ani rozhodit, že zhruba polovina řidičů očividně nepoužívá ani boční okna. Prostě jedou a co si umanou, to za volantem provedou.

A právě na to se hodí skvělý výhled z nové pandy a vyšší vzpřímený posez za volantem (je to dobré i pro pohodlné nastupování). A taky okna, která obtékají celou karoserii nového fiátku. V neapolském provozu plech-na-plech to oceníte. Dobře vidíte, jestli se tou skulinou mezi auty parkujícími ve třech řadách panda protáhne.

A také si rychleji všimnete holky na skútru, která vás skoro nabourala, protože psala esemesku. V Neapoli nic neobvyklého, ale narozdíl od jiných motorkářů měla alespoň helmu.

Fiat Panda v Neapoli

Ve Fiatu tvrdí, že v Itálii městská auta vymysleli. Dnes už nikdo nezjistí, jestli to tak bylo, ale Fiat na nich vybudoval svou slávu a Italové jejich používání dovedli k virtuozitě. Fiat tak dnes stojí na dvou silných "maloformátových" nohou - pětistovce a pandě.

Jako jinde v Itálii jsou v Neapoli mistři v tom, jak se provozem proplétat na milimetry a nějaký škrábanec nebo díra ve dveřích prostě patří k věci. Právě proto je panda obrněná velkými lištami na bocích a náraznících a vypadá to nejen hezky, ale je to i praktické.

Jednoduchá krabička

Neuvěřitelně otlučená jsou tu snad úplně všechna auta. Do dvouproudovky se jich naskládají čtyři řady vedle sebe a na červenou se stojí, jen když je to opravdu nutné. Na to má panda až šest airbagů (v základu čtyři) a systém, který pandu při městském popojíždění (do 30 km/h) sám zastaví před překážkou, když řidič nereaguje. Stejnou vychytávku má třeba i škodovácká novinka - miniaturní Citigo.

Pandy vyrobili ve dvou generacích celkem 6,4 milionu. Při uvedení v roce 1980 to byla malá třídveřová krabička a jednoduchá byla až na kost. Zadní lavici třeba tvořily čtyři trubky a mezi ně natažené plátno jako u plážového lehátka. A všechna okna byla úplně plochá, to kvůli levné a nenáročné výrobě. Úplně nejnovější třetí panda už je parádivější, má pět dveří a zas o něco nakynula, stále má ale do přeplněného města ideální formát.

Fiat Panda

Jednoduché nadčasové tvary předchůdkyně se nicméně zakulatily. Tým Roberta Giolita se jim snažil přidat rafinovanost, hravost a zároveň dojem luxusu. Technický základ zůstal, původní konstrukci pandy vyráběné o roku 2003 technici přepracovali a upravili, rozvor 2,3 metru zůstal zachován.

Hranatý volant

Hrany se sice zakulatily, ale ne moc. Nakonec jediné, co je prokazatelně opravdu kulaté, jsou kola. Přístrojovka se odvolává na jednoduchost první pandy a uvnitř je všechno hranaté, dokonce i budíky v kapličce pod volantem. Do čtverců se seskupily i ovladače, každý si ale hlavně všimne hranatého volantu. Není čtvercový (vnější část věnce je opravdu kulatá), ale výraznější vnitřní část je hranatá. Řidiči určitě ocení, že je příjemně tlustý.

Fiat Panda

Pandisté už jsou zvyklí na řadičku umístěnou šikovně po ruce na vyvýšeném panelu kousek od volantu. Šikovná je také velká polička na nejrůznější věci před spolujezdcem - vejde se do ní i větší kabelka, protože airbag se nafukuje z horní části přístrojovky. S dalšími odkládacími prostory je to horší. Je jich tu spousta, ale jsou dost malé.

Trochu na půl cesty zůstal i nápad s netradičním madlem ruční brzdy, který připomíná placatý polstrovaný polštářek a má prý sloužit jako opěrka. Ale protože je stejně nízko jako klasická "ručka" a posádka sedí naopak dost vysoko, moc pohodlí pro pravačku nevylepší.

Fiat Panda

Oproti předchůdkyni panda narostla do délky a šířky (11 a šest cm), stále ale pobere čtyři cestující s přehledem a pátého v nouzi. Pro nohy nahnali konstruktéři centimetry navíc zúžením opěradel.

Objem kufru je 260 litrů. Když si připlatíte za posuvnou zadní lavici, s kterou se dá pohnout až o šestnáct centimetrů, je základní objem 225 litrů. Stěhovavé povahy, které používají pandu jako rodinné auto, uvítají sklopné opěradlo sedačky spolujezdce.

Dospělý prcek

Největší pokrok prodělal podvozek. Jízda novou pandou je plynulá a pohodlná, hlavně se ale líbí skvělé odhlučnění a utlumení podvozku. Pohodlí ale v pandím podání neznamená nejistotu. Přes nerovnosti se zlehka přenese, na dálnici je suverénní. Skvěle odladěný podvozek netrpí ani na otřesných neapolských silnicích, které svými povrchem Čechy nepřekvapí.

Řízení je tužší, než bylo u městských fiatů zvykem, ale není to nepříjemné, nějakou zpětnou vazbu každopádně nečekejte. A když se nebudete chtít namáhat při parkování, stačí zmáčknout tlačítko "city" a řízení změkne.

Dva nebo čtyři

Hlavní pro pandu je z hlediska Fiatu dvouválec 0,9 litru. Z pohledu uživatele zase prehistorická dvanáctistovka Fire (69 koní výkonu) pamatující ještě legendární uno jako teenagera, který dobýval (a dobyl) Evropu osmdesátých let. Přeplňovaný dvouválec je parádní, v přeplňované verzi má 85 koní a chystá se i klidnější atmosferická, která je o dvacet slabší. Ten je ale dobrý v jiných disciplínách, než které vyznává panda.

Dvouválec totiž musíte vytáčet, aby se s nim dalo žít. Kolem dvou tisíc otáček má sice dost sil na městské poskakování, ale hodně při tom vibruje a tluče. Posádka to hodně vnímá a silně jí to obtěžuje. A přesně kolem těch dvou tisíc otáček se ve městě pohybujete. Když pak frčíte za městem nebo po dálnici, dostanete se nad tři tisíce a rambajz přestane obtěžovat.

Z toho si i domyslíte, že na normovanou spotřebu (4,2 l/100 km) se bez otupení smyslů dostanete jen těžko. Jízda alla napoletana, tedy brzda-plyn, sprint ze semaforu a brzdění za taxíkem, který se rozhodl otočit do protisměru znamenalo asi sedmilitrovou spotřebu. S trochou cviku a v jiném městě (třeba Praze) se odhadem dostanete o nějaký litr až litr a půl níž. Šetřit benzin má i tlačítko ECO, které zapne jiné namapování řídící jednotky, sníží se o osm koní výkon a klesne točivý moment (ze 145 na 100 Nm).

Pro nostalgiky má ale dvouválec velké pozitivum: zvenku zní jako dvouválec jeho prapředka; miniaturní pětistovky z padesátých let.

Fiat Panda
Fiat Panda

Čtyřválcová benzinová jedna-dvojka po n-té modernizaci možná není tak řízná, ale na městské popojíždění mnohem použitelnější. Nemusíte se tak soustředit na spolupráci s motorem jako u dvouválce. Kromě benziňáků nechybí v nabídce známý turbodiesel 1,3.

Marco Pierallini, šéf vývoje ještě slíbil, že po létě 2012 dorazí i verze 4x4. Do nabídky se chystají i provedení na plyny (CNG i LPG). Alternativou k pětistupňovému manuálu bude robotizovaný automat.

Stávající panda je nejlevnější fiat a jedno z nejlacinějších aut v Česku vůbec. Kolik bude 5 000 součástek složených do nové pandy pohromadě stát se dozvíme po Novém roce. Nový malý fiat má dorazit na český trh v březnu. Určitě bude dražší než ta stávající, která je teď v akci za 160 tisíc. Jednoduchá panda už holt tak jednoduchá nebude.

Zpátky v Itálii

Šikovná panda se v třetí generaci vrací do Itálie, tu stávající vyráběli v Polsku. A byl to jeden z nejlepších fiatů posledních let (možná nejlepší). Jenže Fiat se rozhodl zapojit do tahání italské ekonomiky z bryndy, a tak pro novou pandu radikálně zrekonstruoval svou neapolskou fabriku. Sergio Marchionne, šéf Fiatu při představení nových modelů obvykle nevystupuje, tentokrát ale udělal výjimku: "Je to nejlepší světová fabrika Fiatu," prohlásil o výrobně v Pomiglianu, jehož kapacita je 1 050 aut za den.