Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Panda: sto tisíc kilometrů s autem, které láká na cenovku 100 tisíc korun

aktualizováno 
Lékařka Daniela Vaculíková má slabost pro malé fiaty. Dokonce takovou, že po katastrofálních zkušenostech s typem 126p zvaným "maluch" si fiat pořídila znovu. Dokonce vyrobený ve stejné polské továrně.

Fiat Panda | foto: Jakub StehlíkiDNES.cz

Tentokrát se však s koupí italského auta nespletla. Zatímco maluch jezdil neplánovaně do servisu i několikrát do měsíce, panda si podle její majitelky zaslouží nálepku spolehlivého auta. "Do servisu jsem zatím jezdila jen s drobnostmi. A největší závady se objevily ještě v době, kdy bylo auto v záruce," říká.

Fiat Panda

Když si na jaře 2004 červený fiat kupovala, měl na tachometru 9 000 kilometrů a za sebou osm měsíců provozu. Panda sloužila automobilce jako předváděcí vůz a řidiči s ní pravděpodobně nezacházeli zrovna v rukavičkách. "Trochu pískaly brzdy a v servisu mi řekli, že brzdové kotouče jsou hrbolaté od intenzivního brzdění. Tenkrát to spravil jejich výbrus."

Panda za 100 tisíc

Levnější auto už asi v Česku neseženete. Magická cena má ale dost háčků. A nakonec vás malý fiat vždycky vyjde na nějakých 150–160 tisíc korun.

Na stotisícovou částku láká reklama. Je to ale startovací cena, ze které se počítá leasing, který vyšroubuje konečný účet za pandu hodně vysoko.

Sami prodejci Fiatu doporučují zvolit financování úvěrem, kdy pandu přeplatíte méně.

Při sedmdesátiprocentní první splátce (hotově složené částce při nákupu) a dvouletém splácení zbytku pak auto přeplatíte o nějakých sedm tisíc.

Do konce roku ještě prodejci výhodněji vyprodávají auta s motory splňujícími starší ekonormu Euro 4.

Pandy za výhodné ceny pořídíte v obchodním domě s auty Automodul.cz - nabídku fiátků najdete zde

Cena 185 000 za pandu v nejvyšší výbavě Emotion byla ale neodolatelná. "Nová by mě vyšla na 305 000 korun, což bych za malé auto asi nedala," tvrdí lékařka. Podobně zřejmě uvažuje většina zájemců – ačkoliv jde dlouhodobě o nejprodávanější minivůz v Česku, špičková výbava s litými koly, palubním počítačem, zabudovaným autorádiem se subwooferem a s plně automatickou klimatizací se u nás už nenabízí. "To je ta panda s klimatizací, říkali v servisu, když jsem se objednávala k prohlídce," vzpomíná lékařka, kterou si podle atypické výbavy v opravně prý dobře pamatovali.

Trápení s elektrikou

První drobná závada se u pandy objevila hned po pár týdnech provozu. Přestal fungovat elektrický spínač kliky pátých dveří a kufr šel otevřít jen dálkovým ovládáním na klíči. I když servis závadu opravoval v průběhu let několikrát, problém se stále vrací. A dnes, necelý rok po kompletní výměně zámku, otevírání zlobí znovu.

Zdlouhavá byla i cesta k vyřešení problému s nefunkčním potkávacím světlem. Opravně se to podařilo až napotřetí, opravou řídicí jednotky. Různé elektrické závady ostatně pandu provázely vždy. Dva měsíce před koncem záruky přestaly fungovat všechny ukazatele na přístrojové desce. "Servis to řešil její kompletní výměnou, kterou jsem naštěstí neplatila. V opačném případě by mě vyšla na šest tisíc korun," říká lékařka.

Fiat Panda

Potah sedadla řidiče se po sedmi letech používání rozpadá

Majitelka auta však za výměnu přístrojové desky přesto zaplatila svérázným způsobem. Z útrob palubky se občas ozve zatoulaný šroubek. "Při jízdě nechrastí, ale čas od času se v zatáčce přesune do opačného rohu," říká Daniela Vaculíková. S novým palubním počítačem přišla lékařka i o funkci automatického zamykání dveří po rozjezdu auta. "Z menu vyměněného palubního počítače tahle funkce jednoduše zmizela. V servisu mi sdělili, že do počítače nahráli aktuální program a že funkci zřejmě nechala odstranit sama automobilka."

Auto šlo stále zamykat vnitřní klikou dveří, a proto majitelka dál po osudu zmizelé funkce nepátrala. "Teď by se mi ale znovu hodila, protože centrální zamykání klikou mi nedávno přestalo fungovat."

Generálka nápravy

Cenově náročnější opravy se začaly hlásit teprve v poslední době, kdy má panda najeto přes 100 000 kilometrů. "Musela jsem nechat vyměnit zadní díl výfuku za zhruba 4 000 korun, protože svrchní plášť byl zkorodovaný. Čeká mě však ještě generálka přední nápravy, kterou mi v autorizovaném servisu spočítali na 25 000."

Dát tolik peněz do opravy auta, které má aktuální hodnotu kolem 50 000 korun, si však lékařka nemůže dovolit. Opustila proto autorizovaný servis a pandu nechá opravit u známého mechanika. S pomocí neoriginálních dílů zaplatí zhruba polovinu.

Fiat Panda

Litá kola a střešní lyžiny patří ke špičkové výbavě Emotion, kterou pro malý zájem automobilka v Česku přestala nabízet

Svérázně se u pandy začala před pár měsíci chovat i ona vzácná automatická klimatizace. Pokud není ukazatel vnitřní teploty nastaven alespoň na 30 °C, je v autě zima. Naopak v létě je nutné teplotu v interiéru stáhnout podle displeje k šestnácti stupňům, aby auto kromě chlazení také nepřitápělo.

"Všechno to jsou ale prkotiny, které mě vyšly na pár stokorun, maximálně tisíc," komentuje závady uplynulých sedmi let Daniela Vaculíková. Připomíná, že nikdy nemusela řešit problémy s převodovkou nebo motorem a také vždy dojela do cíle.

Fiat Panda

Digitální nastavení teploty vzduchu je nespolehlivé, čísla neodpovídají realitě

Spotřeba nad očekávání

Většinu závad řešila při pravidelných servisních prohlídkách, které jsou u pandy předepsány každých 20 000 kilometrů. Neplánovaně přijela do opravny jen čtyřikrát, z toho třikrát kvůli stejné závadě – nefunkčnímu potkávacímu světlu. Jednou to bylo kvůli vadným ukazatelům přístrojové desky.

"Pandu bych si koupila zase, už proto, že je neuvěřitelně skladná a na malé auto i dost tichá a pohodlná," říká lékařka. Dopustit nedá ani na benzinovou dvanáctistovku, která je nad očekávání úsporná. "Když jedu po okreskách, vystačí si s necelými pěti litry. Na dálnici a ve městě si řekne maximálně o 6,5 litru." Lékařce se zamlouvá také design pandy, který prý nic nepředstírá a působí přirozeně. "Většina miniaut vypadá jako nervózní ratlík s vykulenýma očima. Panda je jedním z mála aut, která jsou se svou velikostí spokojená," uzavírá Daniela Vaculíková.

Autoři:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.