Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Panda Van 4x4 - užitkový drobeček do hor

  11:46aktualizováno  11:46
Od výroby prvních Fiatů Panda uplynulo již sedmnáct let, přesto se hlavně v jihoevropských zemích stále objevují. Na tuzemský trh, kde na sebe tento malý vůz chce upozornit hlavně nízkou pořizovací cenou, právě proniká užitková verze s přívlastkem Van. Nejlevnější užitková Panda přijde na necelých 200 000 korun.

Testovaná verze měla silnější motor se zdvihovým objemem 1108 cm3, ale i možnost přiřazení pohonu obou náprav. Její cena se vyšplhala až na 282 900 korun.

Trumfem Pandy 4x4 je prakticky neexistující konkurence v segmentu nejmenších užitkových vozidel s pohonem obou náprav. Zapojení pohonu zadních kol provádí řidič táhlem mezi řadicí pákou a ruční brzdou.

S pohonem všech kol zdolává Panda bez problémů příkrá stoupání na polních cestách, stejně neocenitelná je na sněhu či na ledu. Téměř dvacet let života Pandy je však cítit na nepřesném a ztuha jdoucím řazení.

+ pohon všech kol

- tuhé řazení

Jízdu trochu znepříjemňuje také vyšší hlučnost motoru doplněného o přímé vstřikování paliva. Jeho výkon 54 koní však stačí i k dosažení maximální dálniční rychlosti 130 km/h, dech neztrácí, ani když je automobil plně zatížen. Řidič Pandy musí počítat s tím, že s výškou téměř metr a půl patří malý italský Van k vozům, které se v zatáčkách naklánějí více než klasická osobní auta.

Průměrnou spotřebu výrobce uvádí 7,6 litru benzinu na sto kilometrů. Při testovacích jízdách se spotřeba pohybovala v rozmezí od sedmi litrů na mimoměstských silnicích až po 11 litrů při naloženém autě ve městě. Přeměna osobní Pandy na užitkový model spočívá ve vynětí zadní sedačky a v připojení plastové nástavby.

Tím dostala Panda Van praktičtější zadní dveře, které tvoří dvojice stejně velkých křídel s malými okénky doplněných mřížkou. Po otevření nákladového prostoru se objeví prostor s využitelným objemem až 1200 litrů, do něhož lze nakládat materiál s maximální váhou 280 kilogramů při obsazení jedním členem posádky.

Svou užitečnou hmotností Panda Van o něco pokulhává za konkurenčními Renault Twingo Van nebo Opel Corsa Van. Na první pohled zajímavého řešení se dostalo otevírání levé části dvoudílných dveří - funguje na principu bovdenového lanka. Nevýhodou takového způsobu otevírání je skutečnost, že zaměstná obě ruce.

Jedničku si naopak zaslouží gumový povrch celé ložné plochy. Těžký náklad po něm při nakládce jednoduše sjede dovnitř a lehčí materiál při jízdě neklouže po podlaze jako u užitkových aut s plechovou podlahou. Další kladné body získává Panda za svá boční okénka.

Sklo nahradily samostatně uzamykatelné plastové výplně na plynových vzpěrách. Ruce závozníka se tak lehce dostanou i ke zboží, které je na ložné ploše úplně vpředu, při manipulaci s delšími předměty otvory usnadní jejich posunování.

V příplatkové výbavě je i sada úchytných ok za 1800 korun a nosič žebříku se skříňkami na nářadí do úložného prostoru za 8700 Kč. Spartánský interiér Pandy Van má několik výraznějších kladů a záporů. K první skupině patří velké množství odkládacích míst v čele s přihrádkou táhnoucí se napříč Pandou od místa pro spolujezdce až k řidiči.

Záporné body si zaslouží ovladače ventilace a ohřívání vnitřního vzduchu skryté za věncem volantu. Pochvalu si nezaslouží ani tvarování sedadel, naopak kladem je jejich omývatelný materiál.

Fiat Panda Van 4x4

Rozměry D/Š/V (mm) 3408/1494/1435
Objem motoru (cm3)

1108

Výkon (kW/k)

40/54

Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)

86/3250

Maximální rychlost (km/h)

130

Spotřeba (l/100 km)

7,6*

Užitečná hmotnost (kg)

280+1 osoba

Objem skříně (m3)

1,2

Havarijní pojištění (Kč)

18 615/7440 **

Cena (Kč)

282 900

*průměrná spotřeba podle výrobce

**bezbonusové pojistné u ČP při spoluúčasti 5 % (včetně odcizení) a 20 % (bez odcizení)


MF DNES: Auto moto 28. ledna 1998

Panda sice není žádný krasavec, může se však pochlubit praktičností

Autor:


Témata: Fiat, Opel, Renault


Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.