Fiat Punto D je střídmý, ale také líný

- Naftový motor 1.9 nedělá z Fiatu Punto výkonného sportovce, stejně jako všechny ostatní diesely však zaručuje nízkou spotřebu paliva. Největším kladem vozu je v jeho třídě největší kufr, interiér naproti tomu nabízí jen průměrný prostor. Pochvalu zaslouží jízdní vlastnosti italského auta, naopak hůř působí dílenské zpracování.

Punto 1.9 diesel střídá v nabídce Fiatu starý model, který však automobilka prodávala s naftovým motorem 1.7. Vozu tak na jedné straně přibylo na síle, ovšem jeho majiteli naopak z peněženky ročně ubyde okolo sedmnácti set korun. Vyšší zdvihový objem totiž naftového fiata přesouvá do dražší kategorie povinného ručení. Z redakčího testu vyplynulo, že ani zvýšení zdvihového objem u neudělalo z Fiatu Punto 1,9 D natolik pružný vůz, se kterým by bylo možné předjíždět s pocitem absolutní jistoty. Technici pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) naměřili autu zrychlení z nuly na 100 kilometrů za téměř 19 vteřin, a ani výsledky měření pružnosti nejsou valné. Z porovnání stejných měření s benzinovým typem Punto 1.2 vychází diesel o třídu hůř. Jeho akcelerace a pružnost je srovnatelná s benzinovou Fabií 1.4 (50 kW), která si už za svůj líný motor vysloužila nejednu kritiku. Nezbývá, než Fiat Punto 1.9 D pochválit pouze za záběr v nízkých otáčkách a za solidní spotřebu paliva. Ta se během testu pohybovala mezi pěti a sedmi a půl litru nafty na sto kilometrů. Spodní hranice odpovídá poklidné jízdě mimo města, horní meze vůz docílil při maximálním využívání výkonu motoru. Výbornou volbou je punto pro ty, kteří potřebují objemný zavazadlový prostor. Přes dvě stě devadesát litrů s širokým otvorem je na jeho třídu hodně. Jedinou vadou na kráse je hrana kufru vysoko nad zemí. Pod podlahou prostoru pro náklad však čeká jen kolo pro nouzové dojetí. Pokud se týká prostoru v kabině, lze fiata charakterizovat jako vůz středně široký, vzadu pro posádku těsnější v oblasti kolen a se solidní výškou nad zadním sedadlem. Bezproblémové se v testu ukázaly jízdní vlastnosti italského automobilu. Totéž platí pro komfort při přejezdu nerovností. Ze srovnání obou zmíněných vlastností se Škodou Fabií, ale přece jen vychází lépe mladoboleslavská novinka. Také čalounění interiéru punta zaostává kvalitou za fabií, ovšem lépe využitou plochu před spolujezdcem má punto. Výborný a následování hodný nápad však měli italští konstruktéři, kteří rozdělili účinek posilovače řízení do dvou cyklů. Řidič punta může přepínat mezi tužší a velmi jemnou - městskou - verzí posilovače, přičemž lehčí verze se automaticky při rychlosti okolo 80 kilometrů v hodině přepne na tužší. Řazení rychlostních stupňů není ve fiatu špatné, k dokonalosti však stále chybí krůček. Pohled do ceníku Fiatů Punto ukazuje, že malý vůz s naftovým motorem není zrovna laciný. Oproti benzinovému typu 1.2 je naftová verze o 60 tisíc korun dražší. V základní ceně navíc chybí jak zadní dělená sedačka, tak i lakované nárazníky.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 5
Převodovka 7
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 8
Výhled z vozu 7

Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 18,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 14,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 38,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,6
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Fiat Punto v interiéru působí dojmem sportovního vozu. Do ruky skvěle padne volant, kaplička s přístroji připomíná tvar přední části formule 1. Samostatnou kapitolou jsou dveřní výplně, v nichž Fiat použil madla, která poprvé uplatnil v typu Multipla. Toto řešení mě nechává chladným, neboť z ergonomického hlediska moc šikovné není. Stejně jako opěrky loktů ve dveřích - jejich nedostatečná hloubka nedá řidičově ruce uspokojivé pohodlí. Zadní část novinky je ozdobena osvědčenými světlomety, podobnými předchozímu typu. Skoro se zdá, že se změnilo jen krycí sklo, které teď je v souladu s celkovým designem rafinovanější.
Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Fiata Punto 1,9 s pětidveřovou karoserií budou kupovat spořivější jezdci hlavně z velkých měst, ale pro většinu lidí se stane ideálním kompaktním rodinným vozem, v jeho třídě s nadprůměrným kufrem. Kdo se rozhodne pro diesel - a zájemců o naftu bude v Česku přibývat - může na trhu s ojetinami počítat s menší ztrátou hodnoty v poměru k ostatním verzím, ovšem rozdíl nebude dramatický. Pokles ceny ve srovnání s konkurencí bude lehce pod průměrem, ale opět nevelký. A to zásluhou nezadržitelného technického pokroku, jehož důsledkem se ceny konkurentů na trhu jetých vozů pomalu srovnávají. Na přelomu let 2005 a 2006 klesne prodejní cena vozu na 142 tisíc korun.
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce