Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tečka za Puntem. Nestárnoucí fiat má pořád co nabídnout

Část 4/7

Životopis: Italský bestseller ve třech vydáních

Italská automobilka se proslavila hlavně malými vozy, které si získaly obrovskou oblibu a vyráběly se v mnohamilionových sériích. Jedním z průkopníků moderní koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol se od roku 1971 stala populární „stosedmadvacítka“, v roce 1982 následovaná ještě úspěšnějším modelem Uno. 

Důstojně navázat na tyto dva automobilové hity (oba byly oceněny prestižním titulem Car of the Year) nebyl snadný úkol, Fiat to však s řadou Punto dokázal. 

Fiat Punto

Nástupce Una přichází

V září 1993 Fiat představil model Punto (to znamená v italštině tečka), kterým opět stanovil měřítka pro malé vozy své doby a nabídl velmi širokou paletu verzí, které tak oslovovaly početné zákaznické publikum. Z prostorově maximálně efektivní koncepce „vše vpředu a napříč“ turínští konstruktéři opět vytěžili až neuvěřitelně prostornou kabinu. 

Auto s interním označením Tipo 176 přitom disponovalo nijak extrémním rozvorem 2,45 m při celkové délce pouhých 3,76 a šířce 1,63 m. Rozhodujícím bonusem se stala štědrá výška 1,45 m, která dovolila zvýšené ukotvení sedadel nad podlahou. Předností byl i velmi povedený vzhled karoserie, navržený studiem Italdesign. Giugiaro je podepsaný i pod rovnými linkami předchůdce, veleúspěšného Una, takže jeho volba coby autora designu nástupce byl pro Fiat logický krok. 

Také styling Punta vsadil na prudce se svažující kapotu motoru, bohaté prosklení a plochou střechu zakončenou jen málo skloněným zadním sklem. To vše bylo ztvárněno ve výrazně oblejším stylu, jak to diktovala tehdejší automobilová móda.

Osobitým designovým prvkem, který převzaly i následující generace, se staly zadní svisle orientované svítilny, elegantně zakomponované do sloupků C. Jak bývalo v 90. letech u malých hatchbacků běžné, vůz se dodával nejen v rodinném pětidveřovém provedení, ale i ve třídveřové verzi. 

V obou případech měl dobře přístupný zavazadlový prostor, jehož základní objem 275 l (o 50 l více než u Una) bylo možné sklopením zadního sedadla zvětšit až na neuvěřitelných 1080 l. Nejlehčí třídveřové provedení se základní výbavou vykazovalo dnes už jen těžko představitelnou hmotnost pouhých 850 kg a kromě vrcholných provedení si vůz vystačil s třináctipalcovými koly. Přední nápravu tvořily vzpěry McPherson, spodní příčná ramena a příčný stabilizátor. 

Vzadu bylo použito také plně nezávislé zavěšení pomocí dvojice podélných ramen otočně ukotvených na nápravnici, tedy řešení, které se předtím osvědčilo u větší řady Tipo/Tempra. Jak bylo v té době obvyklé, hřebenové řízení dostávalo posilovač jen u špičkových výbavových verzí. 

O pohon se staraly hlavně moderní benzinové čtyřválce rodiny FIRE o objemu 1,1 nebo 1,24 l (54-73 k). Určitě stojí za zmínku, že základní jednotka 1,1 l se alternativně dodávala i se 6st. převodovkou (provedení „6 Speed“). Fiat tím konkurenci předběhl o desítky let, navíc i dnes se šestirychlostní převodovka u malých vozů prodává jen u nejsilnějších motorizací, pokud vůbec.

Zejména řidičky ocenily, že dvanáctistovku bylo možno získat i se samočinnou variátorovou převodovkou (verze Selecta). Největším benzinovým motorem se stala šestnáctistovka, která se prodávala i se zkráceným zpřevodováním jako verze Sporting. Později byla tato verze, určená hlavně mladé klientele, osazena výkonnějším provedením dvanáctistovky a motor 1,6 l vypadl z nabídky.

Nejbohatší stupeň výbavy SX, resp. ELX se chlubil třeba tónovanými skly, klimatizací, el. stahováním oken, centrálním zamykáním. Punto I. generace se také stalo prvním malým Fiatem, který mohl být vybaven ABS a čelními airbagy. Příznivcům nafty byl k dispozici vznětový čtyřválec 1,7 l v atmosférickém nebo přeplňovaném provedení (57 nebo 71 k). Pro úplně jinou klientelu bylo určeno nadupané sportovně vyšperkované Punto GT.

Ve výhradně třídveřové karoserii skrývalo čtrnáctistovku, která díky přeplňování turbodmychadlem disponovala výkonem 133 k, což stačilo na největší rychlost 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8 s. 

Druhý bonbonek první generace Punta představoval úhledný čtyřmístný kabriolet. V jeho případě byla zadní výklopná stěna nahrazena malým víkem, nad kterým našla své místo stažená plátěná střecha, přičemž vůz se obešel bez ochranného oblouku (a samozřejmě i bez typických vertikálních zadních svítilen). I otevřené provedení navrhl Giugiaro, o výrobu se postaral výrobní závod firmy Bertone. Nešlo přitom o zanedbatelná čísla, v letech 1994-1999 zde vzniklo téměř 55 000 těchto atraktivních vozů, které se pochopitelně dodávaly pouze s benzinovými motory. 

Modernizace první generace Punta proběhla ve dvou krocích v letech 1997/98. Vedle obligátních změn v nabídce laků a potahových látek byla hlavní novinkou šestnáctiventilová verze motoru FIRE 1,2 l/85 k a nárazníky lakované v barvě karoserie i pro nižší stupně výbavy a slabší motorizace. I pro ně bylo nově možné získat za příplatek posilovač řízení. Fiat Punto I. generace byl opravdovou trefou do černého, o čemž svědčí nejen jeho vysoká prodejní čísla (celkem vzniklo 3,7 milionu vozů), ale také zisk titulu Car of the Year 1997. V roce 1997 se dokonce tomuto italskému bestselleru podařilo sesadit Volkswagen Golf z pozice nejprodávanějšího vozu v Evropě.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...