Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tečka za Puntem. Nestárnoucí fiat má pořád co nabídnout

Část 5/7

Dárek ke kulatinám

Druhá generace Punta (interní kód Tipo 188) měla premiéru v červenci 1999, u příležitosti oslav stého výročí založení Fiatu. Novinka ve srovnání se svým předchůdcem povyrostla jen velmi mírně (rozvor 2,46 m, délka 3,8 m, šířka 1,66 m, výška 1,48 m). Design tentokrát navrhlo vlastní stylistické středisko automobilky a výsledek jeho snažení nevyvolal takové nadšení, jako styling předchůdce. 

Vrcholně funkční proporce malého hatchbacku s prudce se svažující kapotou a poměrně vysokou kabinou zůstaly zachovány, základní oblé kontury doplnily výrazné hrany – zejména na kapotě motoru a kolem bočních oken. 

Fiat Punto
Fiat Punto

Pětidveřová verze přišla o pomocná okénka v zadních sloupcích a díky o 3 cm delšímu zadnímu převisu a jinak tvarované zadní výklopné stěně měla i citelně větší zavazadlový prostor 297 l (třídveřová, dynamičtěji stylizovaná verze jen 264 l). Fiat se tehdy chlubil, že u 5dv. verze bylo 86,4 % objemu karoserie využito pro kabinu a zavazadlový prostor, což byla rekordní hodnota. 

Zároveň byl mnohem větší důraz kladen na pasivní bezpečnost, takže karoserie obsahovala více výztuh. Kromě čelních airbagů a napínačů předních bezpečnostních pásů mohlo auto dostat také boční vaky. Přesto činil mezigenerační nárůst pohotovostní hmotnosti jen pouhých 10-20 kg. Důležité technické novinky představovala zadní náprava s klasickou zkrutnou příčkou, elektrický posilovač řízení Dualdrive (řidič mohl volit jeho účinnost ve 2 stupních) a samočinná klimatizace. 

Motor 1,1 l byl vyřazen z nabídky, novým základem se stala dvanáctistovka. Ve výhradně třídveřové verzi Sporting se prodávala v šestnáctiventilovém provedení a se šestistupňovou převodovkou. Existovalo i Punto Speedgear se samočinnou rychlostní skříní. Novým vrcholem nabídky, určeným pro sportovně založené řidiče, se stalo třídveřové provedení HGT, poháněné čtyřválcem 1,8 16V s variabilním časováním ventilů a výkonem 130 k. Tento motor již od roku 1995 poháněl úspěšný malý roadster Barchetta a i Puntu HGT propůjčoval velmi slušnou dynamiku – největší rychlost 205 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 s. Patřičnými sportovními úpravami v tomto případě samozřejmě prošel i podvozek. Od roku 2001 se tento vůz na vybraných trzích nabízel s některými drobnými vzhledovými úpravami pod označením Punto Abarth. 

Naftomilní zákazníci mohli sáhnout po přeplňované vznětové devatenáctistovce, která se prodávala ještě v klasické „komůrkové“ verzi. V roce 2001 tento motor přezbrojil na moderní přímé vstřikování typu Common Rail, jeho označení se změnilo z „D“ na „JTD“ a výkon stoupl z 60 na 80 k. 

Další možnost představoval základní benzinový motor 1.2 upravený na spalování CNG (zemního plynu). V roce 2003 prošlo Punto II. generace výrazným faceliftem, který zahrnoval větší světlomety a novou kapotu s integrovanou plastovou maskou chladiče. Změnami prošly i nárazníky. 

Ohlasy na zavedení nové přídě byly spíše kritické, faktem je, že nové světlomety se vyznačovaly větší svítivostí a odstranily dřívější problémy s přehříváním a častým praskáním žárovek. 

Zároveň se změnami vzhledu se také rozšířila paleta motorů o živý agregát z rodiny FIRE 1.4 16V/95 k a nový malý turbodiesel 1.3 JTD 16V/69 k, který se vyznačoval velmi příznivou spotřebou nafty (4,5 l/100 km v kombinovaném cyklu). Větší jednotka 1.9 JTD zůstala v nabídce a její výkon stoupl na 86 nebo 101 k. 

Na verzi Cabrio tentokrát nedošlo, Fiat však dal živnostníkům a řemeslníkům třídveřovou dvoumístnou verzi se zaslepenými okny a nákladovou plochou. Jelikož nástupce byl výrazně větší a o něco dražší, výroba druhé generace souběžně pokračovala až do roku 2010 pod označením Punto Classic. V letech 2005-2008 probíhala také licenční výroba v Srbsku pod označením Zastava 10. Celkem vzniklo Punto II. generace v počtu kolem 2,5 milionu vozů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...