Hořká tečka
Počátkem druhé dekády nového tisíciletí začínalo být stále zřejmější, že dřívější bestseller začíná být zralý na odchod do důchodu. Fiat s přípravou nástupce stále nijak nespěchal. A co hůř, místo aby klesající prodeje podpořil alespoň bohatě vybavenými akčními verzemi, naopak nabídku postupně zužoval (např. v roce 2015 skončila třídveřová karoserie a odpadly i benzinové turbomotory) a ochuzoval i vzhled a standardní výbavu (např. zrušením příčného stabilizátoru přední nápravy u základní verze 1.2, zrušením černých polepů sloupků dveří, návratem k jednoduchým zadním svítilnám, použitím méně kvalitních potahů sedadel apod.).
Není tedy divu, že prodeje klesaly opravdu výrazně – zatímco v nejlepších letech po začátku výroby se roční produkce pohybovala kolem 400 000 vozů, loni už to bylo pouze 49 000 kousků. Kdo ví, možná by výroba tohoto Fiatu pokračovala i napřesrok, definitivní stopku mu vystavily nové, přísnější emisní normy, na které už nemělo žádný smysl vůz adaptovat. I tak je ovšem mezi malými hatchbacky třináctiletá kariéra třetí generace Punta naprosto unikátní, vždyť běžný modelový cyklus u nich v Evropě běžné trvá 6-7 let.
Poslední vozy tedy sjely z výrobní linky závodu Melfi počátkem letošního srpna. Celkový počet vyrobených Punt třetí generace Fiat bohužel nezveřejnil, odhad 1,75 milionu nám připadá jako naprosto reálné číslo.
Pro příznivce značky Fiat je jen těžko představitelné, že by se turínská automobilka ze segmentu, který ji historicky nejvíce proslavil, úplně stáhla. Před několika lety se hovořilo o nástupci v podobě pětidveřové pětistovky, která ovšem nakonec dorazila v podobě crossoveru 500X.
V současnosti se zase spekuluje o příchodu „poevropštělé“ verze jihoamerické novinky Fiatu v segmentu čtyřmetrových hatchbacků, typu Argo. Ani toto řešení dosud vedení FCA nepotvrdilo. Každopádně je konec tak populárního modelu se čtvrtstoletou tradicí bez nástupce těžko pochopitelným krokem, zvláště když na přípravu nové generace měli v Turíně 13 let času.
Nebo si dovedete představit, že by třeba Volkswagen dobrovolně zastavil produkci svého Pola nebo Renault Clia se zdůvodněním, že v tomto segmentu není možné dosáhnout dostatečně velkého zisku? Vždyť zákazníky, kteří jsou nuceni odejít ke konkurenci, pak značka jen velmi těžko získává zpět.