Fiat Stilo je i po čtyřech letech výroby důstojným zástupcem nižší střední třídy.
Sportovně laděný třídveřový turíňan je svým pojetím primárně určen mladší klientele, která ocení pohledný nadčasový design, bohatou standardní výbavu a jednoduché ovládání.
Může se hoditNové i ojeté automobily Fiat Stilo můžete koupit na www.automodul.cz |
Testované provedení 1.4 16V Active je navíc, díky příznivému poměru užitná hodnota/cena, lákavou alternativou i pro řadu ekonomicky smýšlejících řidičů, kteří hledají lidový automobil se solidními dynamickými vlastnostmi a příznivou spotřebou.
Stilo nemá v porovnání s nejmodernějšími konkurenty žádné vážné nedostatky.
|
Drobné výtky vyvažuje pořizovací cenou, která je v rámci dlouhodobě trvajících akcí opravdu zajímavá.
Považte sami: Pohledný automobil nižší střední třídy za cenu malého vozu dnes nenabízí každý.
Třídveřové Stilo je k nepřehlédnutí, zejména pokud je oblečeno do tak výrazného kabátu jako testovaný vůz. Kanárkově žlutý lak mu sluší jako žádnému jinému.
I když budete mít pod kapotou pouze základní čtrnáctistovku, díky nápadnému a agresivně-sportovnímu vzhledu s vámi bude chtít každý závodit.
Ostře řezané tvary dávají autu "šťávu", klasicky italské obliny a ozdobné linky jsou tytam.
Jakkoliv se mohl před lety zdát odklon fiatu od boubelatých tvarů a neurčitých oblin neuvážený, dnes je nutno objektivně uznat, že to byl krok promyšlený.
Design stila vypadá i po třech letech aktuálně a svěže. Na karoserii je mnoho velkých čistých ploch a ostrých hran, díky kterým tento fiat působí mohutněji a sportovněji než jeho předchůdce.
Zejména přední partie vozu s výrazně prolisovanou kapotou a nárazníkem s velkými nasávacími otvory čiší dynamikou. Pozadu nezůstává ani zadní část se zapuštěnými dveřmi kufru a dvojicí rozměrných koncových svítilen s moderní čirou optikou.
Bez povšimnutí nezůstanou ani mohutné a výrazné nárazníky a pěkně tvarovaná, ale trochu malá vnější zpětná zrcátka. Atraktivní vzhled testovaného vozu podtrhoval příplatkový žlutý lak, který ve městě plném šedých myší (stříbrně metalízovaných aut) vzbuzuje patřičnou pozornost.
INTERIER A KUFRTradiční italská touha po originalitě se uvnitř stila příliš neprojevuje. I přes mírně konzervativní pojetí působí interiér i po letech moderně a především velmi vstřícně.
Mohutná přístrojová deska se nemůže pochlubit přílišnou nápaditostí, navozuje však pocit bezpečí a je dobře přehledná. Svými ostrými hranami a geometrickými tvary si však dobře rozumí s exteriérem auta.
Za pozornost stojí hlavní část přístrojovky, vyrobená z kvalitního a pohledného pěnového plastu, který účinně redukuje případné pazvuky a zároveň snižuje světelné reflexe uvnitř kabiny.
Středový panel, tvořený nepříliš pohledným tvrzeným plastem, je horizontálně rozdělen. Horní část obsahuje kazetový přehrávač a ovladače audiosoustavy, v dolní polovině nalezly své místo ovládací prvky ventilace a příplatkové klimatizace.
Přístrojový štít půlkruhového tvaru ukrývá kromě běžných analogových ukazatelů i rozměrný informační displej palubního počítače. Ergonomie řidičova pracoviště je velmi dobrá, všechny ovládací prvky jsou sdruženy do logických skupin a jsou dobře přístupné. Kvalita řemeslného zpracování je na běžné úrovni.
Příjemně tvarovaná přední sedadla se vyznačují dobrým bočním vedením, dlouhými opěradly a příjemně tuhými výplněmi, které poskytují solidní komfort i při delší jízdě.
Výškově nastavitelná sedačka řidiče je navíc vybavena nastavitelnou bederní opěrkou, která přispívá ke správnému držení těla za volantem. Tříramenný, výškově i podélně stavitelný volant má správnou velikost, tvar i tloušťku věnce, zasloužil by si však méně kluzký povrch.
Přístup k první i druhé řadě sedadel je díky rozměrným bočním dveřím s velkým úhlem otevírání poměrně snadný. Cestující na předních sedadlech mají dostatek prostoru prakticky v každém směru, a ani pasažéři na zadních místech v tomto ohledu rozhodně nestrádají.
Zavazadlový prostor nebyl při konstrukci třídveřové verze prvořadým úkolem a je to znát. Po stránce tvarové nemá kufr větších slabin, jeho velikost a přístupnost ale spadá pod průměr většiny papírově mladších konkurentů.
Základní objem 305 litrů přesto uspokojí obvyklé nároky, sklopením asymetricky dělených zadních sedadel se dá navíc kufr zvětšit až na 1002 litrů.
Zatímco po stylistické stránce je turínský zástupce nižší střední třídy rovnocenným soupeřem moderním konkurentům, na jízdních vlastnostech jsou jeho roky přeci jen znát.
Podvozek má na italské poměry nečekaně komfortní charakter, což se příznivě i negativně projevuje na jízdních vlastnostech vozu. Naladění pružin a tlumičů je o poznání civilnější než by se u vozu tohoto ražení dalo očekávat. Stilo díky tomu dobře vstřebává většinu drobných nerovnosti vozovky, v extrémních situacích je ale neklidnější, než většina moderních etalonů.
Vůz sice dobře drží zvolenou stopu a na razantní průjezdy zatáčkami reaguje pouze mírným náklonem karoserie, ale pocit jistoty z řízení nepatří k jeho silným stránkám.
Zejména při přejezdu příčných nerovností je stilo na štíru se směrovou stabilitou.
Při klidné jízdě po okresních komunikacích řidič ocení lehkost s jakou se vůz ovládá. Díky velmi malým silám, které je na řízení stila potřeba vynaložit, bude ovládání vyhovovat především něžnější části populace.
V městském provozu majitel uvítá funkci elektrického posilovače řízení Dualdrive, který v poloze City činí parkovaní záležitostí jednoho prstu. Při vyšších rychlostech by však tužší charakteristika posilovače nebyla na škodu.
Pochvalu zaslouží účinné brzdy vybavené kotouči na obou nápravách, které jsou standardně podpořeny protiblokovacím systémem ABS.
Srdcem testovaného vozu byl zážehový agregát 1,4 litru. Jde o základní pohonnou jednotku, která pod kapotou stila nahradila původní dvanáctistovku.
Zdánlivě podměrečný motor pod kapotou bije jak o život a ze svého skromného objemu vydoluje poměrně solidní hodnoty. Nejvyšší výkon činí 70kW/95 koní a maximální kroutící moment je 128 Nm. Pocitově se ale stilo jeví ještě hbitější a rychlejší.
Řidič ocení i přítomnost šestistupňové manuální převodovky, která je ve všech motorizacích stila v základní výbavě.
Jak bývá u agregátů se čtyřventilovou technikou zvykem, je pro zachování potřebné dynamiky motor nutno více "točit". Ani fiatí čtrnáctistovka není v tomto směru žádnou výjimkou.
Při běžném provozu jsou dynamické vlastnosti neslabšího stila na velmi slušné úrovni, na rychlostních komunikacích a v táhlých kopcích se mírně projevuje deficit točivého momentu, který lze částečně eliminovat častějším podřazováním.
Třídveřový hatchback s tímto čtyřválcem sprintuje z nuly na sto kilometrů v hodině za 12,0 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h, což jsou vzhledem k dané kubatuře velmi solidní hodnoty.
Řazení jednotlivých převodových stupňů probíhá delší řadící pákou. Ta se v kulise řazení pohybuje velmi lehce, ale po delších drahách a s menší vůlí. Rychlou změnu převodových stupňů při sportovním stylu jízdy je potřeba chvíli trénovat.
Odhlučnění motoru od prostoru pro cestující je na průměrné úrovni. Při volnoběžných a nižších otáčkách je chod pohonné jednotky prakticky neznatelný, ve středních otáčkách ale motor slyšitelně ožije. Technici fiatu dali výfuku sportovní zvuk, na plyn tak budou řidiči se srdcem závodníka šlapat o to raději.
Spřažení zážehové čtrnáctistovky se šestistupňovou manuální převodovkou má příznivý vliv i na spotřebu. V průběhu testu se výrobcem deklarované hodnoty potvrdily. Při běžném provozu a s polovičním podílem jízdy po městských komunikacích oscilovala průměrná spotřeba těsně pod hranicí 7 litrů naturalu.
Mimo město lze bez potíží udržet apetit okolo 6 litrů/100 km, ve městě se spotřeba v závislosti na způsobu jízdy pohybuje v rozmezí mezi 8 a 9 litry na 100 kilometrů.
Základní cena základního provedení třídveřového Fiatu Stilo je na českém trhu stanovena na 390 000 Kč (1,4i 16V Active). Testované provedení s příplatkovou výbavou mělo cenovku 434 500 Kč (v rámci akce, která na model probíhá, je možné takto vybavený vůz pořídit za cenu 380 600 Kč).
Standardní výbava Fiatu Stilo zahrnuje airbag řidiče a spolujezdce, bezpečnostní pásy vpředu s omezovačem tahu a pyrotechnickým předpínačem, imobilizér, elektrický posilovač Dual Drive, dělené zadní opěradlo 40/60, úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky, zpoždění zhasínání světlometů (funkce "Follow Me Home"), palubní počítač, otáčkoměr, recirkulaci vzduchu, nárazníky v barvě karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívané zadní sklo, výškově a podélně nastavitelný volant, ABS s rozdělovačem brzdného účinku, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna a elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka.
Testovaný vůz obsahoval oproti standardu navíc: žlutou pastelovou barvu, manuální klimatizaci a autorádio s přehrávačem kazet.
Fiat Stilo 1,4i 16V Active 3D |
Peugeot 307 3D 1,4i 16V XR |
Toyota Corolla 1,4i 16V Base |
|
objem motoru (cm3) | 1368 | 1360 | 1398 |
výkon (kW/k) | 70/95 | 65/90 | 71/97 |
max.toč. moment (Nm) |
128 | 133 | 130 |
počet válců/ventilů | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
typ motoru | zážehový | zážehový | zážehový |
max. rychlost (km/h) | 180 | 172 | 185 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,0 | 13,5 | 12,0 |
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) | 8,2/ 5,5/ 6,5 |
8,7/ 5,3/ 6,5 |
8,4/ |
objem kufru skl./neskl. zadní sedadla(l) | 305/1002 | 420/1470 | 289/- |
rozměry d/š/v (mm) | 4182/ 1784/ 1475 |
4202/ 1746/ 1512 |
4277/ 1710/ 1475 |
rozvor (mm) | 2600 | 2608 | 2600 |
objem nádrže (l) | 58 | 60 | 55 |
pneumatiky |
195/65 R15 |
195/65 R15 |
195/60 R15 |
airbag řidiče/ spolujezdce |
ano/ano | ano/ano | ano/ano |
boční a hlavové airbagy | ne/ne | ne/ne | ano/ne |
ABS/ESP/ASR | ano/ne/ne | ano/ne/ne |
ano/ne/ne |
elektricky ovládaná přední okna/počet převodových stupňů | ano/6 | ano/5 |
ne/5 |
palubní počítač/autorádio | ano/ne | ano/ano | ano/ano |
záruka (roky) | 2 | 2 | 3 |
cena v Kč | 390 000* | 410 000 | 399 900 |
*Nyní v prodeji za 336 100 Kč