Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat Uno: legenda se vrací

  11:00aktualizováno  11:00
Uno, ikona mezi malými auty. U Italů je dodnes jednička, a nejenom významem slova. Vždyť se auto stejného jména vyrábělo dvanáct let a bylo hitem nejen v Itálii. Pyšní se dokonce titulem evropského auta roku 1984.

Jednička (italsky "uno") se vrací. Prozatím na jihoamerický trh. Krátce po uveřejnění prvních fotek se ale už ví, že příští rok doplní nabídku Fiatu i v Evropě.

Laciné auto právě uvádí jihoamerický Fiat na brazilský trh. Nové uno je rozměry velmi blízké tomu, které bylo k sehnání v Tuzexu a začátkem devadesátých let bylo hitem mezi dovezenými ojetinami. Na jihoamerickém trhu nahradí Fiat Mille, což bylo donekonečna faceliftované Uno Logo (s malými předními světly). V Evropě by se mělo usadit mezi pandou a puntem a nahradit tak Punto Classic. Vyrábět se bude ve fabrice Zastavy v srbském Kragujevaci.

Nový malý pětidveřový hatchback má zvýšenou karoserii, v tom se stavitelé inspirovali u veleúspěšné pandy. Pro jihoamerické cesty přidali zvýšený podvozek (165 až 175 mm). Technický základ vychází z platformy pandy a pětistovky, čímž byly částečně dané míry. Uno je tedy dlouhé 377 centimterů, vysoké 149 a široké 164 cm. Rozvor je 237 cm a do kufru se vejde 280 litrů nákladu.

O pohon ani ne tunového una se stará litrový motor výkonu 54 kW nebo čtrnáctistovka s 63 kilowatty. Oba agregáty patřící do rodiny motorů Fire Evo (motory Fire debutovaly v osmdesátých letech právě v unu, dnes jsou ovšem řádně upravené) pojedou na benzin i líh z cukrové třtiny. Se slabším motorem se uno rozjede na stopadesátku, s jedna-čtyřkou pofrčí o dvacet víc.

K mání bude ve dvou výbavových stupních. A kdo plánuje výlety do přírody, může připlatit za oplastovanou variantu, přibližující vzhled teréňákům, i tak zůstane novému unu pohon pouze předních kol.

V Brazílii je v prodeji za ceny od 25 tisíc realů, což odpovídá asi jedenácti tisícům eur, první kousky dorazí za zákazníky v druhé polovině roku.

Fiat Uno Ecology Concept

Na autosalon do San Paola si Fiat ještě připravil speciální koncept, který co nejvíc šetří přírodu. Na prosklené střeše má solární panely, které živí palubní elektroniku. Interiér je pak vyrobený z přírodních hmot, které nehradily obvyklý plast a další materiály. Sedadla mají potahy z kokosových vláken, koberečky jsou z recyklovaných PETlahví a výplně karoserie z cukrové třtiny.

O pohon se stará litrový motor nastavený výhradně na spalování metanolu, nechybí systém Start&Stop.

Fiat Uno Ecology
Autor:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.