Fiat Viaggio

Fiat Viaggio | foto: Fiat

Cesta kolem světa: Fiat Viaggio je čínský Američan s italskými kořeny

  • 8
Na pekingském autosalonu představil Fiat očekávaný sedan viaggio. Ten má zahájit ofenzivu automobilky na tamním trhu. Zároveň je ale předobrazem auta, které v Evropě nahradí dosluhující neúspěšné Fiat Bravo.

Zcela nový Fiat Viaggio ukazuje, jak moc globální ambice má nové spojenectví Fiatu s americkým Chryslerem. Auto, které má pro Fiat dobýt čínský trh, je totiž výsledkem opravdu celosvětové spolupráce. Jak je již známo, viaggio (italsky cesta) vychází z amerického sedanu Dodge Dart, který zase pro změnu stojí na technických základech Alfy Romeo.

Platforma CUSW (Compact US-wide), kterou viaggio a dart používají, je rozšířenou verzí C-evo, na které stojí Alfa Romeo Giulietta. Podobně jako například chystané Škoda Rapid a Seat Toledo, jsou dart a viaggio prakticky jednovaječná dvojčata. Italský sedan je jen o něco málo delší než dart (4 679 mm) díky jinak tvarovaným nárazníkům. Ostatní míry zůstaly zachovány, šířka je 1 850 mm a rozvor solidních 2 708 mm. Na kompaktní model velmi zajímavé hodnoty.

Fiatu se v modelu Viaggio podařilo velmi zdařile přetvořit původní dart do velmi svébytného vozu. A to navzdory tomu, že například přední světlomety mají obě auta shodná, jiná je jen jejich grafika. Rozměrnou dravou šestiúhelníkovou masku dartu ale u viaggia nahradila elegantní maska s oblými tvary. V zadní partii prošly zásadní změnou světla, americké provedení s pásem propojujícím oba světlomety nahradilo pro našince (a zřejmě i čínského zákazníka) přijatelnější řešení se samostatnými světly.

Fiat Viaggio

Skoro Fiat podezříváme, že viaggio stylisté navrhli dříve, aby vůz víc odpovídal italskému střihu, a pak teprve z něj vykouzlili trochu amerikanizovaný dodge. Důvod je poměrně jednoduchý – viaggio až překvapivě dobře zapadá do stylistického ztvárnění nám dobře známých modelů Fiatu. Naopak dodge, který v podstatě nemá už poměrně dlouho jednotnou modelovou tvář, se stylu podřizovat nemusel.

Vzhledem k tomu, že viaggio je model určený nejprve pro čínský trh, může být takový postup trochu překvapivý. Jenže vkusu čínského zákazníka evropský styl vyhovuje a navíc by se viaggio podle předchozích zpráv mohlo dostat i na evropský trh. Dokonce se hovoří o tom, že i modely určené pro Evropu by se mohly vyrábět ve zcela nové čínské továrně ve městě Changsha, kterou Fiat pro viaggio založil. Sedan bude prvním výrobkem společnosti GAC Fiat, která je společným podnikem Fiatu a Guangzhou Automobile Group.

Dodge Dart

Další informací je, že v Evropě by se měl namísto sedanu začít prodávat hatchback, který by měl Fiat představit příští rok. Viaggio by nahradil dosluhující model Bravo, jehož prodeje klesají pod udržitelnou mez a který chtěl Fiat původně zrušit bez náhrady. Nový globální model by ale mohl situaci změnit, Fiat se pokusí jednou navržené auto použít na větším množství trhů. Dalším kandidátem na prodej by mohl být jihoamerický trh.

O budoucích plánech s modelem Viaggio ale v Pekingu představitelé automobilky mlčí, takže jde zatím jenom o spekulace. V Číně se Fiat soustředí především na uvedení modelu, který bude v tamní továrně vyráběn podle nejpřísnějších standardů. Provoz továrny se tak má obejít bez nehod, odstávek kvůli poruchám a má vyrábět vozy bez vad a přesně podle objednávek tak, aby nevznikaly zbytečné skladové zásoby.

Fiat opravdu věnuje viaggiu velikou péči a v současnosti pouze čínský model rozhodně nebude žádným laciným autem. Interiér se například chlubí kvalitními měkčenými plasty a ve vyšších úrovních výbavy standardní 8,4palcovou dotykovou obrazovkou. Důraz na design a řemeslnou kvalitu je opravdu veliký. I proto by neměl být případný export z čínských továren větším problémem.

Pro čínský trh bude mít viaggio pod kapotou dvojici motorů 1.4 T-Jet. První bude mít výkon 120 koní, druhý pak 150 koní. Základem bude pětistupňový manuál, alternativní volbou pak šestistupňová dvouspojková převodovka. Ani technika tedy nijak nezaostává za tím nejnovějším, co má Fiat k dispozici. Pro evropský trh ale pochopitelně bude muset automobilka do nabídky přidat vznětové motory.

Viaggio je krom jiného důkazem důležitostí čínského trhu pro světové automobilky. Vysoce kvalitní kompaktní model, který by ještě před lety Fiat uváděl v Evropě jako hlavního rivala VW Golf, nyní zažívá premiéru v Číně. Časy v automobilovém průmyslu se mění a viaggio je toho zcela jasným důkazem.