Vedle automobilů Fiat byly k vidění také vozy, které jsou s italským koncernem historicky spojeny – Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati, Seat, Lada nebo Zastava.
„Přibližně polovina exponátů jsou vozy z 50. až 70. let. To znamená ze zlaté éry Fiatu, kdy byl největším evropským výrobcem automobilů – současně vyráběl sedm modelových řad a každou ještě v několika karosářských variantách a provedeních,“ popsal předseda Fiat klubu Praha při Autoklubu ČR Pavel Štěpánek, který je spoluorganizátorem výstavy. Výstava se v Troji konala již potřetí, Fiat zde slavil i 100. a 110. narozeniny.
Štěpánek mimo jiné upozornil na vozy, které patřily známým lidem. „Máme tady několik automobilů, které měly zajímavé první majitele. Jsou tady dva Fiaty 500 ze začátku 70. let, z nichž jeden vlastnila zpěvačka Miluška Voborníková a druhý Eva Pilarová. Dále je tady Fiat 131 Mirafiori, který vlastnil herec Jiří Štěpnička a největší zajímavostí je velký Fiat 130, jehož prvním majitelem byl Karel Gott,“ uvedl Štěpánek.
Jednou ze zajímavostí výstavy byl například dvoutaktní Maluch, tedy model 126. Ten vznikal v Německu, z Itálie dovezená karoserie zde byla osazována vzduchem chlazeným motorem o obsahu 250 ccm. Důvodem k takové zástavbě bylo, že vůz bylo posléze možné řídit již od 16 let. Zvukovým projevem připomíná legendární východoněmecký Trabant, oproti němu má ovšem méně než poloviční objem motoru. Nižší je i výkon, a sice 15 koní oproti 23 koním. Maluch s tímto motorem dosahuje maximální rychlosti 82 kilometrů v hodině.
Automobilka založená v caffetterii
Fiat patří mezi nejstarší výrobce automobilů světa. Historie automobilky začala setkáním skupiny přátel v kavárně Burello u turínského nádraží. O výrobě automobilů s nimi uvažoval i Giovanni Agnelli, jenž 11. července 1899 založil společnost Societa Anonima Fabbrica Italiana d’Automobili Torino, zkráceně označovanou jako F. I. A. T.
První výrobní závod se nacházel na Corso Dante, na břehu řeky Pád. Na rozdíl od provozoven většiny ostatních evropských automobilek, které začínaly v malých budovách nebo kůlnách, měl Fiat k dispozici tovární haly na ploše
10 000 metrů čtverečních.
Už v roce 1910 se firma stala největší italskou automobilkou. Ve 20. letech Fiat poprvé ukázal, v čem je jeho síla. V roce 1925 představil model 509 s motorem o obsahu necelého litru, kterého se během čtyř let vyrobilo na 90 000. Skutečná revoluce přišla v roce 1936, když se na silnicích v Itálii a brzy i v dalších evropských zemí objevil maličký Fiat 500 Topolino, také ten je hned ve dvou exemplářích v Troji k vidění (o historii modelu čtěte zde).
V Česku Fiat letos do srpna prodal 1 232 nových osobních aut, o čtvrtinu méně než loni, řadí jej to na 22. příčku mezi značkami. Víc se mu dařilo na trhu lehkých užitkových vozů, kde rostl o devět procent na 1 769 prodaných aut. To znamená třetí příčku na dodávkovém trhu. Podle Štěpánka patří Fiat stále mezi nejrozšířenější značky na tuzemském trhu, především však díky minulosti. O historii této italské automobilky čtěte zde.