Fiat Croma

Fiat Croma - Co je tohle za auto? Že je to fiat, prozrazuje jen logo na pátých dveřích. | foto: Fiat

Fiat zase zlobí! Měl to být buran, teď je z něj croma

  • 94
Na český trh dorazilo pořádně kontroverzní auto. Vypadá jako přerostlý kombík a jmenuje se Fiat Croma. Italská značka se s ním po letech vrátila k velkým a luxusním limuzínám. Co si o cromě myslí český automobilový designér Václav Král?

Croma už tu jednou byla, v 80. letech navrhl sedan stejného jména Giorgetto Giugiaro.

Teď je zpátky, dokonce i se stejným designérem v patách.

Giugiaro se u cromy inspiroval vlastním projektem, který postavil před pěti lety. „Vycházel jsem ze zkušeností získaných při vývoji konceptu Maserati Buran,“ říká.

Ale zatímco v případě buranu zůstalo u jediného exempláře, Fiat chce s cromou udělat díru do světa.

S původním sedanem má novinka společné jen jméno. Podle automobilky chce nabídnout komfort limuzíny a prostor MPV, to vše s karosérií klasického kombíku.

Maserati Buran

Navíc croma, vysoká 1,6 metru a dlouhá 4756 milimetrů, ničím nepřipomíná ostatní modely značky. Fiat už několik let usilovně hledá svou tvář a tady je její nejnovější podoba. Pokud se do podzimu nic nezmění, ve stejném duchu se ponese i maska nové generace punta.

Croma v číslech

Karoserie (d x š x v): 4756 x 1775 x 1597 mm
Rozvor náprav:  2700 mm

Motor 1.8 MPI 16 V* 2.2 MPI 16V 1.9 Multijet 8V 1.9 Multijet 16V 2,4 Multijet 20V
Počet válců/palivo 4/benzin 4/benzin 4/nafta 4/nafta 5/nafta
Výkon v kW (k)/min-1 103 (140) / 6300 108 (147) / 5800 88 (120) / 4000 110 (150) / 4000 147 (200) / 4000
Točivý moment v Nm/min-1 175 / 3800 203 / 4000 280 / 2000 320 / 2000 400 / 2000
Převodovka 5M 5M/5A 6M 6M/6A 6A
Zrychlení 0-100 km/h (s) neudává se 10, 1 / 10,7 11,3 9,6 / 9,9 8,5
Nejvyšší rychlost km/h neudává se 210 /205 195 210 / 205 216
Kombinovaná spotřeba neudává se 8,6 / 9,7 6,1 6,1 / 7,1 8,0
Základní cena v Kč 649 000 659 000 689 000 724 000 894 000

* V prodeji až od roku 2006

Je tohle vůbec fiat, napadne snad každého, když se posadí za volant cromy. Interiér působí nefalšovaně luxusním dojmem, materiály nejsou ošizené a vše je vyrobeno s nebývalou pečlivostí.

Výbava

ACTIVE: Sedm airbagů (včetně kolenního), ESP, autorádio s CD, klimatizace, elektrické ovládání všech oken, dálkové centrální zamykání, 16" ocelová kola, dělené zaní sedadlo, chlazená schránka ve středovém panelu, výškově nastavitelná přední sedadla.

DYNAMIC (navíc k Active):
Dvouzónová klimatizace, tempomat, ovládání rádia od volantu, 16" litá kola, mlhovky, velurové čalounění, přihrádka na brýle.

EMOTION (navíc k Dynamic): Kůží potažený volant, 17" litá kola, dřevěné výplně interiéru, dvojité dno kufru, parkovací asistent, střešní ližiny, sedadlo spolujezdce sklopné vpřed, zadní zatmavená skla s roletkami.

Všude je spousta místa a kufr má slušných 500 litrů. Jak je croma uvnitř velká, ukáže nejlépe  údaj velikosti zavazadlového prostoru, když jsou sklopená zadní sedadla. V takové úpravě může fiat převézt až 1610 litrů nákladu.  

I když auto váží půldruhé tuny, ani jeden z nabízených motorů s ním nemá moc práce. S výkony od 120 do 200 koní nebude croma na silnici nikoho zdržovat. U zatím jediného benzínového motoru v nabídce je k dispozici pětistupňová přímo řazená převodovka nebo pětistupňový automat, diesely mají manuální i automatickou převodovku se šesti stupni.

A kolik bude luxusní fiat stát? Od 650 do 900 tisíc korun. Není to moc za multifunkční auto, které může posloužit rodině na dlouhých cestách stejně dobře, jako manažerská limuzína.

Otázkou ale zůstává, jestli zákazníci právě takové auto od fiatu očekávají. Automobilka ve své bohaté historii bodovala hlavně s malými modely, luxusní auta zatím nikdy výrazného úspěchu nedosáhla.

Václav Král hodnotí design novinky Kdybych neznal Giugiara jako autora Fiatu Pandy nebo una, řekl bych - povedené auto. Třeba světla cromy se mi líbí víc, než jak je v současnosti dělá Volkswagen nebo Mercedes. Jako celek ale působí trochu fádně, nevzrušivě. Na Fiata i Giugiara trochu málo, řekl bych. Enzo Ferrari kdysi řekl: Za vším automobilovým pokrokem stojí Fiat. Mnohokrát jsem o tom přemýšlel a nakonec jsem dospěl k závěru, že měl pravdu. S fiatem spolupracovali nejlepší designéři, automobilka hrála důležitou roli v racionalizaci automobilové výroby, přivedla na svět mnoho technických novinek, například vstřikování common-rail. Měřeno tímto přísným metrem, nepřináší croma nic nového. Chybí ji půvab Fiata Pandy nebo odvaha původní multiply. Jako by se s některými modely chtěla automobilka přiblížit německým autům. Ale já od fiatů očekávám hravost a více sexappealu.

Původní Fiat Croma se vyráběl v letech 1985 až 1996. Na vývoji vozu spolupracovaly automobilky Lancia a Saab