Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fichtel & Sachs 74 cm3 - legenda mezi motory

  14:42aktualizováno  14:42
-
Přesně na přelomu devatenáctého a dvacátého století, roku 1900, uvedl Ernst Sachs ze Schweinfurtu na trh volnoběžný náboj zadního kola pro bicykly. Nebylo to nic nového, první patent na volnoběžku byl podán ve Francii roku 1867, Sachsův náboj byl však roku 1903 doplněn protišlapací brzdou a prodáván pod názvem Torpedo. Tento název se pak ujal všeobecně.
Okolnosti přiměly Sachse roku 1929 předat výrobu kuličkových ložisek švédské firmě SKF. Vzniklá mezera ve výrobě jej přinutila hledat nový výrobní program. Nalezl jej v produkci příslušenství pro motorová vozidla - spojky a tlumiče pérování vyrábí dodnes. Druhým podnikatelským záměrem byla výroba malých motorů; i ty se udržely.
Následujícího roku spatřil světlo světa první motor Fichtel & Sachs, který měl motorizovat "jízdní kolo malého člověka". Dvoudobý jednoválec s litinovým válcem a pístem z lehké slitiny měl rozměry vrtání a zdvihu 42 x 54 mm, což představuje zdvihový objem 74 cm3 a poměrně slušný výkon 1,25 koně při 3400 otáčkách za minutu.
V průběhu výroby, ukončené roku 1932, došlo k několika drobným úpravám. Poté byl uveden odvozený typ 98 cm3, který se svým pojetím více blížil motocyklu a v následujících dvaceti letech se ho prodalo téměř jeden milion kusů. O popularitě motorů a mopedů Fichtel & Sachs svědčí i dnes u nás bezděky užívaný terminus technicus "fichtl", označující poněkud přezíravě malokubaturní stroje.
Jelikož firma nedoporučovala užití svého motoru v běžných kolech, prodávala jej spolu s dalšími komponenty výrobcům jízdních kol. Ti stavěli kompletní zesílená kola, která se od sebe lišila jen nepatrně. Byla v dámském, pánském a užitkovém provedení. V době ekonomické recese to nebyl špatný úmysl, provozní náklady nového motoru měly představovat pouze jeden fenik na kilometr při pořizovací ceně kompletního vozidla kolem tří set říšských marek, což reprezentovalo téměř dva měsíční příjmy. Svého majitele tak našlo více než 30 000 exemplářů tohoto pomocníka.
Autor:


Témata: jízdné

Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Najdete na iDNES.cz