Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fichtel & Sachs 74 cm3 - legenda mezi motory

  14:42aktualizováno  14:42
-
Přesně na přelomu devatenáctého a dvacátého století, roku 1900, uvedl Ernst Sachs ze Schweinfurtu na trh volnoběžný náboj zadního kola pro bicykly. Nebylo to nic nového, první patent na volnoběžku byl podán ve Francii roku 1867, Sachsův náboj byl však roku 1903 doplněn protišlapací brzdou a prodáván pod názvem Torpedo. Tento název se pak ujal všeobecně.
Okolnosti přiměly Sachse roku 1929 předat výrobu kuličkových ložisek švédské firmě SKF. Vzniklá mezera ve výrobě jej přinutila hledat nový výrobní program. Nalezl jej v produkci příslušenství pro motorová vozidla - spojky a tlumiče pérování vyrábí dodnes. Druhým podnikatelským záměrem byla výroba malých motorů; i ty se udržely.
Následujícího roku spatřil světlo světa první motor Fichtel & Sachs, který měl motorizovat "jízdní kolo malého člověka". Dvoudobý jednoválec s litinovým válcem a pístem z lehké slitiny měl rozměry vrtání a zdvihu 42 x 54 mm, což představuje zdvihový objem 74 cm3 a poměrně slušný výkon 1,25 koně při 3400 otáčkách za minutu.
V průběhu výroby, ukončené roku 1932, došlo k několika drobným úpravám. Poté byl uveden odvozený typ 98 cm3, který se svým pojetím více blížil motocyklu a v následujících dvaceti letech se ho prodalo téměř jeden milion kusů. O popularitě motorů a mopedů Fichtel & Sachs svědčí i dnes u nás bezděky užívaný terminus technicus "fichtl", označující poněkud přezíravě malokubaturní stroje.
Jelikož firma nedoporučovala užití svého motoru v běžných kolech, prodávala jej spolu s dalšími komponenty výrobcům jízdních kol. Ti stavěli kompletní zesílená kola, která se od sebe lišila jen nepatrně. Byla v dámském, pánském a užitkovém provedení. V době ekonomické recese to nebyl špatný úmysl, provozní náklady nového motoru měly představovat pouze jeden fenik na kilometr při pořizovací ceně kompletního vozidla kolem tří set říšských marek, což reprezentovalo téměř dva měsíční příjmy. Svého majitele tak našlo více než 30 000 exemplářů tohoto pomocníka.
Autor:


Témata: Ložisko, jízdné


Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.