Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiesta - omlazovací kúra nezastavila stárnutí

aktualizováno 
- Ford Fiesta nabízí ve srovnání s jinými malými auty méně prostoru a pohodlí, zaostává ve výbavě a také kufr má o chlup menší než většina konkurentů. Motor kromě hluku a horší pružnosti nabízí výhodnou spotřebu benzinu, kladem jsou i dobré jízdní vlastnosti malého fordu. Fiesta sice dostala novou tvář a'la focus s módními světlomety s čirou optikou, ale zbytek zůstal téměř beze změn. Dříve výborně hodnocený vůz tak ve společnosti Škody Fabia, Renaultu Clio nebo Fiatu Punto tahá za kratší konec.

To řidič pocítí, sotva nastoupí za volant. I lidé průměrného vzrůstu sedí hodně vysoko a navíc - volant nelze nastavit, což by ovládání vozu zjednodušilo. Naopak přínosem k ovládání je tlustý věnec volantu, který dobře padne do ruky. Ani do šířky nemá Ford Fiesta místa na rozdávání. V tomto pohledu je podle výsledků měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) na předních sedadlech o pět a půl centimetrů méně než ve Fiatu Punto, a dokonce o jedenáct centimetrů fiesta zaostává za stárnoucí Škodou Felicia. Úzká kabina omezuje pohodlí i na zadních sedadlech, kde navíc není moc místa pro nohy. Zkušebna ÚSMD naměřila fiestě stejně místa pro kolena jako puntu, ovšem felicia nabízí téměř o šest centimetrů víc. Rovněž kufr malého fordu nedosahuje s 250 litry rozměrů konkurence - v téže automobilové třídě v tuzemsku nejprodávanější felicia má 272 litrů objemný zavazadlový prostor a fabia podle nových měření nabízí 260 litrů. Problém přitom není v menších vnějších rozměrech fiesty - je téměř stejně dlouhá jako Škoda Felicia. Už slabší výkon (44 kW/60 k) benzinového motoru 1,3 ve spojení s téměř tunovou pohotovostní hmotností dává tušit, že fiesta není zrovna městský expres. To opět potvrdila měření v ÚSMD, kde fiesta zrychlila z nuly na 100 kilometrů v hodině za více než 17 vteřin. Pro úplnost je však nutné doplnit, že o metrák lehčí Fiat Punto 1,2, vybavený stejně výkonným šedesátikoňovým motorem, ze stejných měření nevyšel výrazně lépe. Motor fiesty lze charakterizovat jako úsporný se zátahem už od nižších otáček. Na mimoměstských silnicích se v testu spokojil se spotřebou 4,7 litru benzinu na 100 kilometrů a ve městě pak nepřekročil hranici osmi litrů na 100 kilometrů. Jízdními vlastnostmi fiesta nezklame. Dobře drží jízdní stopu, v zatáčkách se příliš nenaklání. Na nerovných cestách patří spíš ke komfortnějším vozům. Naopak nevýhodou jsou při přejezdech větších hrbolů jemné otřesy, které se od předních kol přenášejí přes volant do řidičových rukou. Interiér má šedočerný nádech a změny jsou oproti předchůdci minimální - přibylo například digitální počítadlo kilometrů jako ve focusu a nové probarvení a tvarování kontrolek. Malému fordu stále chybí vnitřní cirkulace vzduchu a přístup do kufru je možný pouze s klíčem přes zámek pátých dveří. Naproti tomu je dobré, že zadní dělená sedačka je již v základní ceně vozu.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  17,4
Zrychlení 0-400 m (s)  20,4
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  12,7
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  33,4
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  32,1
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Byť jsem příznivcem nového stylu New Edge firmy Ford, pokus našroubovat ho na kulatou fiestu mne trochu zklamal. Soudím, že u dlouho vyráběného bestselleru si Ford mohl dovolit investici do nového tvarování všech pohledových dílů. Místo toho se musíme spokojit s tím, že fiesta má z nového stylu jen nárazníky a přední masku. Dojem z boku tak nezapře dva ne zrovna šťastně propojené styly. Čistý pohled zepředu je téměř bez výhrad, snad jen optické navázání předních blinkrů neodpovídá možnostem nového stylu. Naopak za šťastné považuji rozhodnutí ponechat interiér v původním stavu. Ani dnes nepůsobí archaicky a s novým stylem nekoliduje.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily
značky Ford Fiesta 
můžete koupit na www.automodul.cz

Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Ford Fiesta se představil v roce 1974 a dnes má pověst spolehlivého, nenáročného vozu. Oslovuje motoristy všech věkových kategorií, což dokazuje fakt, že průměrný věk západoevropského majitele fiesty je 53 let. Nyní chce lákat modernějším vzhledem i bohatší výbavou a šance,že získá zpět ztracené pozice v žebříčku prodejnosti své třídy, jsou v Česku poměrně dobré. Bude však záležet na tom, jak se na tuzemském trhu prosadí Škoda Fabia. Jedno je jisté: ztráta hodnoty v závislosti na stáří bude větší než u fabie. Po pěti letech provozu cena Fordu Fiesta zřejmě klesne na průměrných 128 tisíc korun.
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce

Tvary předních světel připomínají focus.

Fiesta z boku.

Fiesta zezadu

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Alfa Stelvio Quadrifoglio je supersport mezi SUV, už jsme s ní jeli

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde

Zkřížit SUV a sporťák je úkol, který se dnes snaží splnit většina automobilek. Pravda, připomíná to zadání podojit...

Okreskový raubíř Mégane RS žhaví gumy. Už jsme s ním jeli

Renault Mégane RS

Mégane RS byl vždycky nejlepším renaultem, alespoň z pohledu řidičských zážitků, to je bez diskuze. Teď žhaví gumy...

Opel mění kvůli emisím motory, první přichází nejsilnější turbodiesel

Opel Grandland X

Přesnější normy emisí, které budou platit od podzimu letošního roku, nutí automobilky zasáhnout do nabídky motorů. Opel...

Najdete na iDNES.cz