Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiesta - omlazovací kúra nezastavila stárnutí

aktualizováno 
- Ford Fiesta nabízí ve srovnání s jinými malými auty méně prostoru a pohodlí, zaostává ve výbavě a také kufr má o chlup menší než většina konkurentů. Motor kromě hluku a horší pružnosti nabízí výhodnou spotřebu benzinu, kladem jsou i dobré jízdní vlastnosti malého fordu. Fiesta sice dostala novou tvář a'la focus s módními světlomety s čirou optikou, ale zbytek zůstal téměř beze změn. Dříve výborně hodnocený vůz tak ve společnosti Škody Fabia, Renaultu Clio nebo Fiatu Punto tahá za kratší konec.

To řidič pocítí, sotva nastoupí za volant. I lidé průměrného vzrůstu sedí hodně vysoko a navíc - volant nelze nastavit, což by ovládání vozu zjednodušilo. Naopak přínosem k ovládání je tlustý věnec volantu, který dobře padne do ruky. Ani do šířky nemá Ford Fiesta místa na rozdávání. V tomto pohledu je podle výsledků měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) na předních sedadlech o pět a půl centimetrů méně než ve Fiatu Punto, a dokonce o jedenáct centimetrů fiesta zaostává za stárnoucí Škodou Felicia. Úzká kabina omezuje pohodlí i na zadních sedadlech, kde navíc není moc místa pro nohy. Zkušebna ÚSMD naměřila fiestě stejně místa pro kolena jako puntu, ovšem felicia nabízí téměř o šest centimetrů víc. Rovněž kufr malého fordu nedosahuje s 250 litry rozměrů konkurence - v téže automobilové třídě v tuzemsku nejprodávanější felicia má 272 litrů objemný zavazadlový prostor a fabia podle nových měření nabízí 260 litrů. Problém přitom není v menších vnějších rozměrech fiesty - je téměř stejně dlouhá jako Škoda Felicia. Už slabší výkon (44 kW/60 k) benzinového motoru 1,3 ve spojení s téměř tunovou pohotovostní hmotností dává tušit, že fiesta není zrovna městský expres. To opět potvrdila měření v ÚSMD, kde fiesta zrychlila z nuly na 100 kilometrů v hodině za více než 17 vteřin. Pro úplnost je však nutné doplnit, že o metrák lehčí Fiat Punto 1,2, vybavený stejně výkonným šedesátikoňovým motorem, ze stejných měření nevyšel výrazně lépe. Motor fiesty lze charakterizovat jako úsporný se zátahem už od nižších otáček. Na mimoměstských silnicích se v testu spokojil se spotřebou 4,7 litru benzinu na 100 kilometrů a ve městě pak nepřekročil hranici osmi litrů na 100 kilometrů. Jízdními vlastnostmi fiesta nezklame. Dobře drží jízdní stopu, v zatáčkách se příliš nenaklání. Na nerovných cestách patří spíš ke komfortnějším vozům. Naopak nevýhodou jsou při přejezdech větších hrbolů jemné otřesy, které se od předních kol přenášejí přes volant do řidičových rukou. Interiér má šedočerný nádech a změny jsou oproti předchůdci minimální - přibylo například digitální počítadlo kilometrů jako ve focusu a nové probarvení a tvarování kontrolek. Malému fordu stále chybí vnitřní cirkulace vzduchu a přístup do kufru je možný pouze s klíčem přes zámek pátých dveří. Naproti tomu je dobré, že zadní dělená sedačka je již v základní ceně vozu.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  17,4
Zrychlení 0-400 m (s)  20,4
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  12,7
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  33,4
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  32,1
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Byť jsem příznivcem nového stylu New Edge firmy Ford, pokus našroubovat ho na kulatou fiestu mne trochu zklamal. Soudím, že u dlouho vyráběného bestselleru si Ford mohl dovolit investici do nového tvarování všech pohledových dílů. Místo toho se musíme spokojit s tím, že fiesta má z nového stylu jen nárazníky a přední masku. Dojem z boku tak nezapře dva ne zrovna šťastně propojené styly. Čistý pohled zepředu je téměř bez výhrad, snad jen optické navázání předních blinkrů neodpovídá možnostem nového stylu. Naopak za šťastné považuji rozhodnutí ponechat interiér v původním stavu. Ani dnes nepůsobí archaicky a s novým stylem nekoliduje.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily
značky Ford Fiesta 
můžete koupit na www.automodul.cz

Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Ford Fiesta se představil v roce 1974 a dnes má pověst spolehlivého, nenáročného vozu. Oslovuje motoristy všech věkových kategorií, což dokazuje fakt, že průměrný věk západoevropského majitele fiesty je 53 let. Nyní chce lákat modernějším vzhledem i bohatší výbavou a šance,že získá zpět ztracené pozice v žebříčku prodejnosti své třídy, jsou v Česku poměrně dobré. Bude však záležet na tom, jak se na tuzemském trhu prosadí Škoda Fabia. Jedno je jisté: ztráta hodnoty v závislosti na stáří bude větší než u fabie. Po pěti letech provozu cena Fordu Fiesta zřejmě klesne na průměrných 128 tisíc korun.
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce

Tvary předních světel připomínají focus.

Fiesta z boku.

Fiesta zezadu

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Auto pro mladé miláčkem seniorů. V elektroverzi je to ideál do města

Kia Soul EV

Konverze klasické Kie Soul na elektromobil se povedla. Klíčové vlastnosti hranatého, vysokého a trochu legračního...

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

Volkswagen UP! GTI

V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a...

Najdete na iDNES.cz