Moderní dieselové motory jsou hodně citlivé. Než zkoušet pokusy, které by motoru mohly uškodit, je jediným osvědčeným receptem vyhřátá garáž.

Moderní dieselové motory jsou hodně citlivé. Než zkoušet pokusy, které by motoru mohly uškodit, je jediným osvědčeným receptem vyhřátá garáž. | foto: Volkswagen

Fígly pro dieselaře: všemocný panák na ztuhlou naftu

  • 203
Z řidičů Prag V3S – nesmrtelných "vejtřasek" – se v tuhých mrazech stávali zarytí čtenáři novin, aspoň to tak vypadalo u trafik. Zapálené noviny totž cpali do sání, aby lépe nastartovali. Fígly zkušených dieselařů ale na nové nafťáky použít nejde.

Kolik majitelů nafťáků za posledních čtrnáct dní nenastartovalo už asi nikdo nespočítá. Poslední dny jen potvrdily, že jediným zaručeným receptem na tuhnoucí naftu je koupě benzinového auta.

Někdo "pomáhal" motoru tím, že jej předehříval elektrickým přímotopem. V úterý ráno se tento zlepšovák krutě vymstil majiteli Fordu Transit. "Přímotop fungoval jako fén, jen foukal teplý vzduch. Odešel jsem domů, ale najednou to chytilo," nechápal ještě ve středu důchodce z Písecka. "Přitom jsem to tak dělal deset let," doplnil.

Majitelé starších vozů s naftovými motory především bez turbodmychadel startovali dříve i tak, že do sání strkali zapálené noviny a startovali, jakmile se dovnitř dostal teplý vzduch.

"Startování pomocí zapálených novin bylo časté dříve, kdy naftové motory ještě nebyly na takové úrovni. Ohřívat motor před startováním není úplně špatný nápad," říká strakonický automechanik Jaroslav Richter. Bohužel, majitel torza transitu si to už nemyslí.

Nafta tuhne ve vedení pod autem

Fíglů, jak rozmrazit zatuhlou naftu v motoru, je ale víc. "Nafta často zamrzne v palivovém vedení, které je zespodu auta," popisuje David Kurtz, šéf jesenického servisu Volva Auto Kurtz.

Problém podle Davida Kurtze bývá v tom, že když se pak zmrzlou naftu snažíte rozehřát, pod autem proudí vzduch a stále ochlazuje podvozek.

Na to, kudy vedou trubky pod autem, doplatilo mnoho řidičů, kteří chtěli ráno vyjet. "Soused má o generaci mladší model vozu než já, oba máme diesel, on kupuje drahé palivo u značkové benzinky, já laciné ve vedlejší vesnici," popisuje Jan V. "Parkujeme vedle sebe před domem, on nenastartoval, protože mu nafta zamrzla ve vedení. Já odjel bez potíží." Pokud parkujete na ulici ve městě, můžete zkusit tomuto problému předejít tím, že zaparkujete nad kanálem, ze kterého jde teplejší vzduch.

Panák horké vody

Nafta také často zamrzá v palivovém filtru. Někdo pak zkouší polévat motor vařicí vodou. V tomto případě však hrozí poničení motoru z rozdílu teplot, může prasknout blok motoru. Voda také může zatéct, kam nemá. Horkou vodou polévali motory kdysi hlavně řidiči avií a liazek.

"Zaparkoval jsem své dieselové auto ve Velké Úpě u jedné hospody. Se mnou společně dalších pět kamarádů," popisuje Miloslav Novák. Když se po týdenním pobytu na horách k autům vrátili, dvě benzinová  nastartovala hned, ale ani jeden z dieselů nechytl."

"Já to natočil, motor měl šílený zvuk a po pár vteřinách to 'chcíplo'. Opakoval jsem to asi pětkrát a vždycky se stejným výsledkem: motor chytl, chvíli běžel a pak zhasl. Zbývající tři diesely si nešktly vůbec," vypráví.

"Nemohl jsem se dovolat do servisu Mazdy, kam s autem pravidelně jezdím, kamarád poradil, ať zkusím polít palivový filtr horkou vodou," líčí. "V hospodě jsem poprosil o kýbl s horkou vodou a jelikož mám filtr až pod palubní deskou, potřeboval jsem ještě skleničku od velkého panáka, abych se k němu s tou vodou nějak dostal."

"Polil jsem filtr asi půl litrem vody. Pak to zkusil, chytlo to, zase ten příšerný zvuk, ale už to nechcíplo, drželo to a po několika minutách se zvuk motoru lepšil. Nakonec asi po deseti patnácti minutách už bylo všechno v normě, motor šlapal."

Panák benzinu jen pro plnoleté diesely

Všechny tyto fígly jsou ale bez záruky a zejména u nových motorů, které jsou velmi citlivé hlavně na kvalitu paliva, mohou napáchat víc škody. Jediným opravdu bezpečným receptem na zmrzlou naftu je tak vytápěná garáž.

Majitelé starých nafťáků mohou zkusit zamrzání předejít přídavkem "panáka" benzinu, který umí krystalky parafínu rozpouštět. Rozhodně to ale nezkoušejte, pokud máte moderní vznětový motor. S přidáním benzinu totiž prudce klesá mazivost, na kterou jsou vstřikovací systémy velmi citlivé. Jestli to opravdu chcete zkusit, poraďte se předtím v servisu.

Pokud máte novější dieselové auto, zkuste koupit aditivum snižující teplotu, ve které se v naftě srážejí krystalky parafínů. Je ale třeba dodržet přesný návod a správný poměr ředění.