Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiktivní prodej auta, obezlička pro levnější povinné ručení, už neprojde

  14:00aktualizováno  14:00
Častým trikem, jak se vyvázat z nevýhodné pojistné smlouvy a sjednat si levnější povinné ručení, je fiktivní prodej vozidla. Právě tahle obezlička řidičů se ale znelíbila pojišťovnám, které proti ní začínají brojit. Řidičům-podvodníkům navíc bude v krajním případě hrozit, že budou nakonec platit pojištění dvě.
Prodej auta jen "na oko" už pojišťovny tolerovat nebudou. Ilustrační foto

Prodej auta jen "na oko" už pojišťovny tolerovat nebudou. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Praxe, kdy si řidiči vymyslí prodej automobilu, aby se vyvázali z méně výhodné pojistné smlouvy ještě před jejím řádným koncem, je podle Pavla Ronovského ze serveru ceskepojisteni.cz v rozporu s pojistnými podmínkami. I přesto se tímto způsobem snaží řidiči ušetřit a pojišťovnám začíná docházet trpělivost.

Dosud totiž stačilo, aby lidé pojišťovně nahlásili, že automobil prodali. Stačilo sepsat fiktivní smlouvu například s kamarádem a z nevýhodného pojištění se vyvázat. Dokazování skutečné změny vlastníka daného vozu k tomu nutné nebylo. A právě tohle se má změnit.

"Přestože tento postup našim klientům nedoporučujeme, víme, že tato praxe je v České republice poměrně častá," uvedl v komentáři k situaci na trhu Ronovský. Podle něj může po řidičích, kteří se takto ze smlouvy vyvážou, pojišťovna zpětně vymáhat částku za ušlé pojistné. A řidič tak bude platit pojištění dvě.

S touhle praxí zatočíme, shodují se pojišťovny

Pojišťovací ústavy v reakci na tuto praxi začaly spolupracovat a proti fiktivním prodejům víc bojovat. "O těchto praktikách víme. Proto jsme společně s ostatními pojišťovnami na konci minulého roku přijali usnesení, že je nebudeme nijak podporovat," uvedl mluvčí pojišťovny AXA Marek Zeman.

Jak pojišťovny odhalí podvod

Existuje společný registr/databáze sjednaných pojištění povinného ručení spravovaný Českou kanceláří pojistitelů, kam má každý člen povinnost zasílat údaje o jím sjednaných pojištění. Do této databáze má každý člen přístup, a pokud k danému vozidlu nalezne jinou pojistnou smlouvu u jiného pojistitele, kde je však uveden shodný vlastník vozidla, je to identifikátor, že ke změně vlastníka vozidla fyzicky nedošlo a není možné původní pojistnou smlouvu ukončit z důvodu změny vlastníka.

Tomáš Kabele, Česká pojišťovna

Podle něj se fiktivní prodeje aut na celkovém počtu vypovězených smluv podílejí u AXA pojišťovny zhruba jednou pětinou, tedy 20 procenty. Přesnou statistiku ale pojišťovny nemají, tvrdí jejich zástupci. "Celkově za celý trh odhadujeme, že může jít řádově o desítky tisíc kusů takovýchto fiktivních změn vlastníka," doplnil Tomáš Kabele, ředitel Odboru pojištění motorových vozidel České pojišťovny (ČP).

AXA v reakci na podvodné výpovědi nově požaduje doložení kupní smlouvy či kopie technického průkazu se změnou vlastníka. Právě neexistence podobných ustanovení přitom podle Ronovského brání pojišťovnám v přísnějším postupu vůči nelegálním ukončením pojistných smluv. Teď se má ale vše změnit.

"Pojišťovny skutečně výpovědi smluv z důvodu prodeje ověřují a v případě, že se v registru pojistných smluv zjistí, že šlo o fiktivní prodej a auto nezměnilo majitele, reaktivují pojistnou smlouvu a nárokují si pojistné," potvrdila iDNES.cz přísnější postup jednotlivých ústavů Jolana Ackermannová z České asociace pojišťoven.

Platit můžete nakonec dvakrát

Pokud totiž později vyjde najevo, že oznámení o prodeji auta bylo fiktivní, dříve sjednané pojištění by se považovalo i nadále za platné. K zániku smlouvy musí být podle právníka Michala Dlaboly splněny dvě podmínky: musí dojít ke změně vlastníka vozidla a tento fakt musí být pojišťovně řádně oznámen.

"Zákon je poměrně kategorický. Pokud pojišťovna zjistí, že oznámení o zániku pojištění bylo podvodné, pak nemohla zaniknout ani pojistná smlouva. Pojišťovna pak má logicky nárok na úhradu pojistného v rámci původní sjednané smlouvy," upozorňuje Dlabola.

Zároveň ale nevylučuje, že některá z pojišťoven může mít v podmínkách mírnější ustanovení, díky nimž by mohl být klient-podvodník v případném sporu ve výhodě.

"Výklad právních norem není zcela jasný, bude potřeba počkat na obecnou soudní rozhodovací praxi. V současnosti ovšem nemáme informace o tom, že by se některý z těchto případů dostal až do fáze soudního sporu. Pakliže se tyto případy budou řešit soudní cestou, budou mít pojišťovny jasnou informaci, zda současná úprava pojistných podmínek je dostačující, či nikoliv," doplnil za ČP Kabele.

Autor:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.