Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové autobusy, Benátky mají zase své gondoly. A filipínská Manila jeepneye, nedají se popsat, prostě se musí zažít. Teď se ovšem nad nimi stahují mračna, vláda je chce v ekologistickém poblouznění vymýtit.

Typické vozy hromadné dopravy, jeepney, z manilských ulic zmizí. Nahradí je ekologičtější a méně zdobené dopravní prostředky. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Je to přirozený vývoj. Vždyť ani v Londýně už nejezdí staré double-deckery AEC Routmaster, ani mnohé mladší vozy. Hlavní roli v ulicích britské metropole přebírají hybridní moderní autobusy New Routmaster. A i klasické černé taxíky čeká změna, dieselové modely značky LTI mají být postupně nahrazovány novými rovněž hybridními (nebo i čistě elektrickými) alternativami.

V Manile ale teď aktuální změna budí vášně. Symbolem Filipín jsou vozidla označovaná jako jeepney. Jsou to prazvláštní pestrobarevné dodávky, které mají svůj původ po druhé světové válce. Tehdy začali podnikavci využívat přebytku vozů Jeep, které na Filipínách zanechala americká armáda. Auta mnozí přestavěli na nový prostředek hromadné dopravy – dočkala se prodloužení korby, dozadu přibyly dvě lavice a nad to vše jednoduchá střecha. A k tomu pestrobarevné zdobení. Škarohlíd utrousí cosi o popelnici zmalované jak střelnice, romantik na nich může oči nechat.

Potud vlastně nejde o nic neobvyklého. Různé obdoby dodávek pro veřejnou dopravu se používají v celé řadě zemí a třeba v jihovýchodní Asii jsou velmi populární. Třeba v Thajsku a Laosu se jim říká songthaew, v Indonésii angkot. Ale nemusíme mířit ani tak daleko, v řadě zemí bývalého Sovětského svazu i některých dalších ve východním bloku znají tento způsob dopravy coby maršrutky. Potud není na filipínském konceptu, který jen umně využil tehdejšího přebytku vozů, nic zvláštního. Ostatně sdílení a spolujízda jsou dnes podle vizionářů modely dopravy budoucnosti.

Jenže jeepneye se legendou staly především díky podobě, kterou postupem času získaly. Lidová tvořivost provozovatelů vozů přinesla celou řadu úprav, včetně mnoha ozdob, světel a různobarevných malůvek na celé karoserii vozů. Hitem posledních let jsou polepy čelního skla, u těch nejextrémnějších úpravců to končí tak, že mají dopředu jen „tankistický“ průhled. K tomu přidejte podobenky všech svatých, kompletní familie, cinrglátka, ozdůbky, štrikované dečky, bambulky a další nezbytnosti a šofér vládne svému jeepneyi - často největšímu bohatství co má - skoro poslepu.

A tak jsou barevné jeepneye charakteristickou součástí filipínských ulic a svým způsobem i jakýmsi kulturním odkazem. I moderní jeepney ctí starou koncepci a původní design, a to i přesto, že už dávno nevychází z jeepů: naopak, jejich technickým základem se staly různé japonské dodávky a menší náklaďáky z druhé ruky, ale majitelé stále ctí původní vzhled s přídí podobnou legendárním off-roadům.

Staré vozy do ulic už nesmí

Filipínská vláda ale v nedávné době přijala opatření, která budoucnost těchto vozů ohrožují. Auta staré koncepce totiž v ulicích měst vypouští spousty škodlivin a dým ze vznětových motorů znepříjemňuje pobyt v nich téměř každému. Proto už v roce 2016 vláda přijala opatření, která zakazují provoz jeepney vozidel starších 15 let. Kvůli protestům ale byla platnost nařízení odložena, a tak stará auta nesmí v ulicích filipínských měst jezdit od letošního prvního ledna.

Pro nové modely, které ty staré nahrazují, navíc platí zcela nová pravidla, která předepisují nejen modernější a ekologičtější typy aut, ale také řadu vlastností: třeba velikost vozu, přístup do prostoru pro pasažery musí být zajištěn bočními dveřmi a nikoli jedním „vchodem“ vzadu. Náhrady jsou tedy v podstatě klasické dodávky, ve kterých se mohou cestující těšit například i z komfortu běžných sedadel umístěných ve směru jízdy nebo klimatizace. Pravidla rovněž učinila přítrž divoké výzdobě.

Nové vozy pro hromadou dopravu tak ztratí svůj charakteristický a poněkud divoký vzhled. To je ale jen jedna z nepříjemností, kterou řidiči a provozovatelé stávajících jeepney modelů řeší. Nová auta jsou totiž pro mnohé z nich drahá: stojí nejméně 1,2 milionu filipínských peset, což je v přepočtu něco přes půl milionu korun. Vláda sice slibuje různé programy financování nákupu nových vozů, i tak ale pravděpodobně řady dopravců prořídnou. A může zdražit i jízdné, cesta v současnosti vyjde na 8 peset (3,4 koruny).

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...