Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dobrá zpráva: Škoda radikálně zlevňuje filtry pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Značky koncernu Volkswagen v Česku přistupují k úpravám cen. Pro nejběžnější modely starších škodovek, které jsou tímto problematickým dílem vybaveny, se nyní dají pořídit od necelých 13 tisíc, podmínkou je ovšem vrátit starý filtr.

Filtr DPF (pevných částic)

Moderní naftové motory používají pro snížení emisí výfukových plynů takzvané filtry pevných částic (říká se jim také DPF nebo FAP). Dnes již nenajdete na trhu nových vozů turbodiesel, který by jím nebyl vybaven. Poslední vozy bez něj plní normu Euro 4, od nástupu novější ekonormy Euro 5 v roce 2010 (dnes už platí Euro 6) mají již všechny automobily s naftovým motorem tento filtr, jinak by ji nedokázaly plnit. A nově je začínají výrobci montovat i do výfukového traktu benzinových motorů.

Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Filtr pevných částic je tedy v podstatě lapač sazí.„Přibližně 500 kilometrů se filtr plní sazemi, aby potom, v případě dnešních bezúdržbových filtrů vozidel byly automaticky spáleny. Na to obvykle potřebuje vůz asi 10 minut a projeví se to bílým kouřem za vozem,“ popisuje Jan Karnolt, technický školitel společnosti Ford Motor ČR.

Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru. „Což ještě nutně neznamená, že je nefunkční,“ vysvětluje Jan Karnolt. „Může se stát, že vinou nesprávného řízení motor nespálil částice a je zaplněný. K příčinám lze připsat i to, když řidiči jezdí jen se studeným motorem po městě a neumožní vypálení za plynulé meziměstské jízdy vyšší rychlostí.“ Moderní diesely se zkrátka pro poskakování po městě nehodí.

Zpočátku byla životnost filtrů pevných částic velmi omezená a spolehlivost tak nízká, že se této hranice často nedožily. Dnes je podle Petra Petříka, zkušeného nezávislého servismana z pražské Chuchle, životnost běžně až 300 tisíc kilometrů a spolehlivost dané technologie nesrovnatelně vzrostla.

Majitelé dieselových aut se ovšem často uchylují k tomu, že si nechávají filtr pevných částic vymontovat. Tím si ovšem zadělávají na malér. Výfukový systém je totiž homologovanou součástí vozu, která slouží k plnění emisních norem. Logicky pokud tedy část odstraníte, automobil příslušnou normu neplní. S tímto problémem se mohou potýkat třeba motoristé, kteří si koupili starší vůz s již odstraněným filtrem pevných částic, takový vůz pak neprojde emisní kontrolou na STK, které jsou stále přísnější. S tím se snaží bojovat ministerstva dopravy a životního prostředí.

Chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic je podle zkušenosti autobazarníků jednou z aktuálně nejčastějších vad vozů, kterou se prodávající snaží při nabízení auta maskovat. „Majitelé vozu s nefunkčním filtrem pevných částic nechtějí mnohdy investovat desítky tisíc korun do nákupu nového filtru, a tak se vůz snaží prodat,“ popisuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Z filtru je podle něj nejčastěji odstraněna keramická vložka, nebo je ve vrchní části provrtán. „Oblíbeným trikem zkušených podvodníků je pak přeprogramování řídicí jednotky, aby nepoznala, že je filtr nefunkční,“ popisuje Foltýn.

Vše ovšem naráží na to, že filtr pevných částic je obvykle poměrně drahá součástka. A protože je Česko rájem ojetin, které mají často filtr na hranici životnosti (a často je právě kvůli tomu původní majitelé prodávají), jezdí podle odhadů po našich silnicích statisíce aut s vykuchaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic.

Kritika se ovšem dosud snášela také na automobilky, které za nové filtry jako náhradní díly, chtěly obrovské peníze. Na některé exotičtější modely stojí nový filtr klidně přes sto tisíc (Hyundai ix35, Chevrolet Orlando). Jedněmi z prvních, kdo přišel s programem náhradních filtrů za rozumné ceny byl Ford (ceny začínají na 14 tisících) a značky koncernu PSA tedy Citroën a Peugeot (od 12 tisíc). Nyní přistupují k razantnímu zlevnění značky koncernu Volkswagen.

Příklad

Škoda Octavia II 1.6 TDI

  • Originalní díl: 17 900 Kč (výměnný - díl má tuto cenu, pokud zákazník vrátí fíltr, který se z auta vymontovává)
  • Díl řady Economy (pro vozy starší čtyř let): 12 900 Kč (výměnný), 16 125 Kč (v případě, že zákazník starý filtr nevrátí)

Začátkem července tedy výrazně zlevnila i Škoda. Pro auta starší čtyř let jsou nyní filtry z takzvané řady Economy levnější přibližně o 60 procent, nově tak stojí od 12 900 korun. Zlevnily i filtry v nabídce originálních náhradních dílů, kde je cena 16 900 a 17 900 korun. V obou případech ceny platí v případě, že zákazník dealerovi vrátí původní už nefunkční filtr. V případě, že filtr nemá (třeba proto, že jej u ojetého auta předchozí majitel nechal vymontovat a zahodil ho), jsou ceny vyšší. Uvedené ceny platí pro filtry pasující do škodovek s motory 1,2, 1,4, 1,6, 1,9 a 2,0 TDI. V každém případě je však třeba pro každý konkrétní vůz ověřit díl podle VIN (rodného čísla vozu).

Podle informací iDNES.cz zlevní náhradní filtry pevných částic také ostatní značky koncernu Volkswagen, tedy VW, Seat a Audi. Nový ceník by měl být oficiálně zveřejněn v tomto týdnu.

Krok Škody chválí odborník na měření emisí Libor Fleischhans: „Filtry Škody tak nejenže budou patřit k nejlevnějším, ale především jsou funkční,“ komentuje. A varuje před neoriginály z druhovýroby: „Zkoumali jsme je a zjistili jsme, že nefungují. Dokonce mohou zničit motor.“ S tím souhlasí i Petr Petřík: „Když neoriginální filtry rozeberete, jsou poloviční. Emisní kontrolou auto projde, ale účinnost je mnohem menší.“ Životnost takového filtru odhaduje na 60 tisíc kilometrů. „Za celou kariéru jsem použil takový filtr jen jednou na výslovné přání zákazníka,“ dodává nezávislý automechanik.

Petr Petřík si ovšem všímá ještě jedné věci: „Často se mnoho věcí svádí právě filtr pevných částic. Vymění se, aby se nakonec zjistilo, že v něm problém nebyl.“ Podle servismana je za většinou problémů zanedbaná údržba a nekvalitní palivo.

„Zřídka se stane, že do autorizovaného dealerství přijede zákazník s požadavkem na výměnu DPF filtru v rámci standardní servisní záruky. Takovéto případy jsou ročně v jednotkách kusů,“ doplňuje Kateřina Jouglíčková, mluvčí českého zastoupení značky Kie. K samotnému poškození DPF filtru podle ní z 99% nedochází. „K jeho výměně může dojít v okamžiku, kdy je na vině jiná závada, například závada turbodmychadla či únik oleje,“ dodává. Kia podle Jouglíčkové zlevňování filtrů neplánuje: „Ceny surovin a materiálů pro DPF filtry dlouhodobě nezlevňují, ba naopak zvedají se.“ Jen pro představu: napříč celou modelovou řadou má Kia 14 typů filtrů.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...