Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Benzinový motor čoudí víc než diesel, dostane problematický filtr

Moderní benzinové motory dostávají systém přímého vstřikování paliva. Je to lepší pro přesnější dávkování paliva, což se projeví hlavně snížením spotřeby. Jenže kvůli tomu pak mají problém s pevnými částicemi. To by měly vyřešit filtry, jenže ty vyžadují péči a po čase i ne zrovna levnou výměnu.
Filtr pevných částic zachycuje saze ve výfukových plynech, které vznikají nedokonalým spalováním.

Filtr pevných částic zachycuje saze ve výfukových plynech, které vznikají nedokonalým spalováním. | foto: Reuters

Za úhlavního nepřítele lidského zdraví byl v posledních letech označován hlavně dieselový motor, ale po zavedení filtru pevných částic se pozornost ekologických organizací přesouvá také k benzínu. Nejnovější test provedený německou zkušebnou TÜV Nord na zakázku společnosti Transport & Environment ukazuje, že úsporné benzinové motory s přímým vstřikováním vyprodukují mnohonásobně víc škodlivých částic než moderní diesel osazený filtrem.

Protože i při spalování benzinu vznikají škodliviny způsobující rakovinu, největší německý ekologický spolek Deutsche Umwelthilfe (DUH) volá po urychleném zavedení filtru také pro zážehové motory.

O filtru pevných částic pro benziňáky se šeptá mezi výrobci už několik let. S rozmachem moderních přímovstřikových motorů to začíná být aktuální. I laik pozná, že "něco nehraje": zatímco moderní turbodiesely mívají fešnou chromovanou koncovku výfuku čistou, benziňáky mají koncovky černě očouzené jako kdysi diesely.

Vše prý vyřeší 50 eur

Zatímco přísné limity pro vypouštění oxidu uhličitého nutily až dosud výrobce aut směřovat úsilí  ke snížení spotřeby paliva, tak právě honba za co nejnižší spotřebou přinesla i nepříjemný vedlejší efekt.

Motory, u nichž je benzin vstřikován přímo do válců, produkují podle studie TÜV Nord desetkrát až čtyřicetkrát více škodlivin než ty, u kterých je palivo vstřikováno do sacího potrubí. Protože však přímé vstřikování paliva přináší nezanedbatelnou úsporu benzinu, podíl takových motorů v autech neustále roste a podle odhadů mají do roku 2020 auta s nepřímým vstřikem zmizet v Evropě z nabídky automobilek úplně.

Testem německé zkušebny prošly Renault Mégane, Hyundai i40 a Ford Focus. Všechna tři auta neměla problém s emisemi při testech na válcích, nadlimitní hodnoty však vozy dosáhly v reálném provozu.

Podobnou zkušenost s motory s přímým vstřikem udělala nedávno i ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), když otestovala Volkswagen Golf 1,4 TSI a Hyundai i30 GDI. "Nefiltrované benzinové motory jsou mnohonásobně špinavější než filtrované diesely," cituje server Focus Online vyjádření obchodního ředitele DUH Jürgena Resche. "Proto budeme zkoumat právní kroky zaměřené proti typové homologaci těchto motorů bez filtru".

Za povinné nasazení filtrů  pro benzinové motory se přimlouvá také Greg Archer ze spolku pro čistou dopravu Transport & Environment. Na bruselské tiskové konferenci minulou středu prohlásil, že "pokud si výrobci nebudou účtovat luxusní přirážky, nemusí auta s filtrem vůbec podražit." Archer odhaduje, že cena takového filtru pro benzinový motor nepřekročí 50 eur, tedy v současnosti v přepočtu zhruba 1 370 korun.

Automobilka Volkswagen však už dala najevo, že téma použití výfukového filtru je zjednodušováno. "To všechno stojí mnohem více peněz než jen s oblibou citovaných padesát eur. A vývoj  filtru také vyžaduje nějakou dobu," řekl mluvčí Peter Weisheit deníku Die Welt.

Filtry jsou i dobrý byznys

Výrobci aut však mají  v ekologických organizacích mocného soupeře, jehož vliv není radno podceňovat. Právě Deutsche Umwelthilfe, která hrozí žalobami na nefiltrované benzinové motory, stojí mimo jiné za zavedením emisních zón v německých městech. Tam smějí vjíždět  jen  auta vybavená zelenou nálepkou, což v případě dieselových aut vyžaduje třeba i dodatečnou montáž filtru pevných částic.

Ačkoliv německá veřejnost  často vnímá DUH jako inkviziční organizaci, jejíž pracovníci chodí po ulicích a hlásí policii auta s nevylepenou ekologickou známkou, pokud jde o životní prostředí, má při tvorbě zákonů coby poradní orgán často rozhodující slovo. A to přesto, že kritici často poukazují na finanční propojení DUH a zájmových skupin, například právě s výrobci filtrů. Od těch DUH v minulých letech inkasovala každým rokem 100 tisíc eur jako příspěvek na provoz.

Další věc, která se může pokazit

Na straně ekologů je však tentokrát i německý autoklub ADAC, jenž nelze jednoduše označit za militantní zájmovou organizaci. "Ve srovnání s nejlepšími diesely jsou emise z benzinového motoru s přímým vstřikováním za jistých okolností až desettisíckrát vyšší," tvrdí vedoucí technického centra ADAC v Landsbergu Reinhard Kolke. Podle něj by zákonodárci měli sladit limity vypouštěných pevných částic pro benzinové a dieselové motory tak, aby vstoupily v platnost spolu s chystanou emisní normou Euro 6. Její zavedení je plánováno na září 2014.

Automobilisté by však měli zbystřit. Filtr pevných částic je dnes jednou z nejproblematičtějších komponent dieselového motoru. Vyžaduje péči poučeného řidiče a přesto časem přijde čas na výměnu, která může být pěkně drahá. Mnozí se tak uchylují k ne ideálnímu řešení demontáže filtru.

Benziňáky zatím nic takového netrápí. Jejich katalyzátor je mnohem méně náchylný. S instalací filtru pevných částic tak budou servisy asi zas o něco plnější a bohatší.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...