Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Filtry pevných částic pro benzinové motory už jsou jisté, dorazí ještě letos

aktualizováno 
Už od letošního září budou platit pro nové benzinové motory s přímým vstřikováním stejné limity pevných částic jako pro diesely. Nevyhnutelnou součástí téměř každého nového vozu se spalovacím motorem se proto brzy stanou filtry pevných částic.

Filtr pevných částic, který je velmi problematickou součástí moderních dieselových motorů, dostanou brzy také benzinové jednotky. (ilustrační obrázek) | foto: Volkswagen

U moderních motorů je problémem stále rozšířenější systém přímého vstřikování, který sice umožňuje přesnější dávkování paliva, ale za určitých provozních podmínek také způsobuje to, že se palivo ve válcích nespálí dokonale a vznikají saze. Je přitom jedno, jestli jde o benzinový nebo vznětový motor, pro který jsou tzv. DPF (Diesel Particulate Filter) povinné již od platnosti emisní normy Euro 5 (září 2009). Benzinové motory povinnost dožene tři roky po začátku platnosti aktuální Euro 6, tedy v září letošního roku. Zprvu bude platit jen pro nově homologované modely, o rok později pro všechna nově prodávaná auta, informuje německý týdeník Automobilwoche.

Filtr pevných částic

Noční můra majitelů dieselů

Ilustrační foto

Stejné periodikum přišlo i s informací, že od září začnou se zástavbou částicových filtrů (GPF, Gasoline Particulate Filter) do svých modelů BMW a Porsche. Mluvčí stuttgartské automobilky přímo prohlásil: „Všechna Porsche plní emisní normu, která byla platná v době jejich uvedení na trh. Pokud bude ke splnění limitů nutné nainstalovat filtr pevných částic, budou ho mít i naše benzinové modely.“ Zatím však nechtěl specifikovat, jakých modelů se opatření bude zprvu týkat, ani jaké s tím budou spojené náklady. To u BMW by podle informací Automobilwoche chtěli montovat částicové filtry již brzy do všech modelů se zážehovými motory.

Mercedes pak sám přiznává, že benzinové motory s částicovými filtry nasadí po dvou letech úspěšných testů v provozu do modernizované třídy S, která se podle všeho představí v létě tohoto roku. Následně počítá s tím, že se technika objeví i v dalších modelech značky. Zbytek koncernu Volkswagen začne podle dřívějších informací s instalací u přeplňovaných motorů TSI už letos v červnu.

Zástavba částicového filtru přitom není tak snadná, jak by se mohlo zdát. „Kromě nákladů nám GPF zvýší také zpětný tlak,“ vysvětluje Michael Winkler, šéfvývojář motorů Hyundai-Kia Europe. A zvýšený zpětný tlak ve výfukovém potrubí má za následek vyšší sklon zážehového motoru k detonačnímu spalování, korejský výrobce se proto chce zaměřit především na eliminaci vzniku sazí přímo ve spalovacím prostoru. Pomůže mu k tomu vylepšená cirkulace vzduchu ve válci, časování ventilů či řízení vstřikování paliva. Ale klíčem by především měly být vyšší tlaky, s nimiž vstřikovače pracují. „V současné době umí špičkové systémy dosáhnout 200 barů,“ doplňuje Winkler, „Myslím si, že by nám to pro Euro 6 mohlo stačit, ale v budoucnu budeme dost možná potřebovat ještě vyšší.“

Se zástupcem korejského koncernu nesouhlasí Christian Chapelle z PSA. „Je toho dost, co se dá dělat pro zamezení vzniku sazí již při spalování, ale myslíme si, že přijde chvíle, kdy to nebude stačit, kdy všechna vylepšení vstřikovacího systému jen zhorší efektivitu a také chvíle, kdy se vám podobné hraní v porovnání s instalací GPF již finančně nevyplatí.“ U PSA je hlavním kandidátem na doplnění o filtr pevných částic tříválec 1.2 Puretech.

Chapelle se vyjádřil i k možnému ucpávání GPF. „V porovnání s dieselem je u benzinového motoru výrazně snadnější vypálit saze. Máte o poznání více příležitostí dosáhnout potřebné teploty výfukových plynů.“ Díky tomu PSA počítá s tím, že na rozdíl od vznětových motorů nebude nutné benziny vybavovat tak sofistikovaným hardwarem a dalšími řídicími jednotkami, které by sloužily k aktivnímu řízení regeneračního procesu.

Autoři:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.