Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Jak vypadá filtr pevných částic

  10:00aktualizováno  10:00
Jak ten prokletý filtr pevných částic vůbec vypadá? Moderní auto s naftovým motorem už bez něj nekoupíte a brzy jej dostanou i benziňáky. Majitele dokáže filtr potrápit, hlavně když jezdí krátké trasy po městě, což nemají moderní turbodiesely v oblibě.

Takto vypadá filtr pevných částic u turbodieselových škodovek, volkswagenů nebo audi. Filtry pevných částic zachytávají rakovinotvorné saze, které spalovací motor vytváří.

Je to velký „hrnec“, ve kterém je jemné sítko zachytávající jemné částečky sazí. Přibližně 500 kilometrů se filtr plní sazemi, aby se potom automaticky spálily. Na to obvykle potřebuje vůz asi 10 minut a projeví se to bílým kouřem za vozem. Závada se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru.

Auta s funkčním filtrem mají výfuk čistý nebo jen lehce zašpiněný, pokud jsou ve výfuku dokonce saze, znamená to, že filtr nefunguje.

Použitý filtr pevných částic
Nový filtr pevných částic

Dnes je životnost filtru běžně až 300 tisíc kilometrů. Podle servismanů je za většinou problémů s filtrem zanedbaná údržba vozu a nekvalitní palivo.

Poslední vozy bez něj plní normu Euro 4, od nástupu novější ekonormy Euro 5 v roce 2010 (dnes už platí Euro 6) mají již všechny automobily s naftovým motorem tento filtr, jinak by ji nedokázaly plnit. A nově je začínají výrobci montovat i do výfukového traktu benzinových motorů.

Fotogalerie

Majitelé dieselových aut se ovšem často uchylují k tomu, že si nechávají filtr pevných částic (říká se jim také DPF nebo FAP) vymontovat. Pozor! Vůz s již odstraněným filtrem neprojde emisní kontrolou na STK, které jsou dnes stále přísnější. V Česku jezdí podle odhadů po našich silnicích statisíce aut s vykuchaným nebo nefunkčním filtrem. Na čoudící auta s vykuchaným filtrem jsou vysazení například policisté v Rakousku a Německu, zbrojit začínají i ti čeští.

Na některé exotičtější modely stojí nový filtr klidně přes sto tisíc. Jedněmi z prvních, kdo přišel s programem náhradních filtrů za rozumné ceny, byl Ford (ceny začínají na 14 tisících) a značky koncernu PSA, tedy Citroën a Peugeot (od 12 tisíc). Nově výrazně zlevnily značky koncernu Volkswagen. Pro škodovky starší čtyř let jsou nyní filtry z řady Economy levnější přibližně o 60 procent, nově tak stojí od 12 900 korun, ceny originálních dílů startují o čtyři tisíce výš.





Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Filtr DPF (pevných částic)
Dobrá zpráva: Škoda radikálně zlevňuje filtry pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Značky koncernu Volkswagen v Česku přistupují k úpravám cen. Pro nejběžnější modely...  celý článek

Automyčka
Myčky aut: Lesk jak blesk, nebo poškrábané auto?

Bojíte se zajet do myčky, aby se vašemu autu nestalo něco nemilého? Nebo se bojíte, že byste takový manévr řidičsky nezvládli? Připravíme vás na to, co vás v...  celý článek

Ilustrační snímek
Půjčení auta na dovolené: cenu šponují doplňkové služby

Chcete na dovolenou autem, ale nejste si jisti, že je váš vůz v takové kondici, aby tisíce kilometrů přežil? Nebo se domlouváte se známými na společné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.