VIDEO: Jak vypadá filtr pevných částic

  10:00aktualizováno  10:00
Jak ten prokletý filtr pevných částic vůbec vypadá? Moderní auto s naftovým motorem už bez něj nekoupíte a brzy jej dostanou i benziňáky. Majitele dokáže filtr potrápit, hlavně když jezdí krátké trasy po městě, což nemají moderní turbodiesely v oblibě.

Takto vypadá filtr pevných částic u turbodieselových škodovek, volkswagenů nebo audi. Filtry pevných částic zachytávají rakovinotvorné saze, které spalovací motor vytváří.

Je to velký „hrnec“, ve kterém je jemné sítko zachytávající jemné částečky sazí. Přibližně 500 kilometrů se filtr plní sazemi, aby se potom automaticky spálily. Na to obvykle potřebuje vůz asi 10 minut a projeví se to bílým kouřem za vozem. Závada se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru.

Auta s funkčním filtrem mají výfuk čistý nebo jen lehce zašpiněný, pokud jsou ve výfuku dokonce saze, znamená to, že filtr nefunguje.

Použitý filtr pevných částic
Nový filtr pevných částic

Dnes je životnost filtru běžně až 300 tisíc kilometrů. Podle servismanů je za většinou problémů s filtrem zanedbaná údržba vozu a nekvalitní palivo.

Poslední vozy bez něj plní normu Euro 4, od nástupu novější ekonormy Euro 5 v roce 2010 (dnes už platí Euro 6) mají již všechny automobily s naftovým motorem tento filtr, jinak by ji nedokázaly plnit. A nově je začínají výrobci montovat i do výfukového traktu benzinových motorů.

Fotogalerie

Majitelé dieselových aut se ovšem často uchylují k tomu, že si nechávají filtr pevných částic (říká se jim také DPF nebo FAP) vymontovat. Pozor! Vůz s již odstraněným filtrem neprojde emisní kontrolou na STK, které jsou dnes stále přísnější. V Česku jezdí podle odhadů po našich silnicích statisíce aut s vykuchaným nebo nefunkčním filtrem. Na čoudící auta s vykuchaným filtrem jsou vysazení například policisté v Rakousku a Německu, zbrojit začínají i ti čeští.

Na některé exotičtější modely stojí nový filtr klidně přes sto tisíc. Jedněmi z prvních, kdo přišel s programem náhradních filtrů za rozumné ceny, byl Ford (ceny začínají na 14 tisících) a značky koncernu PSA, tedy Citroën a Peugeot (od 12 tisíc). Nově výrazně zlevnily značky koncernu Volkswagen. Pro škodovky starší čtyř let jsou nyní filtry z řady Economy levnější přibližně o 60 procent, nově tak stojí od 12 900 korun, ceny originálních dílů startují o čtyři tisíce výš.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Přehled slev: Se starým autem i do značkového servisu

Geometrie kol

Značkové servisy nabízejí levnější práci i náhradní díly majitelům starších vozů. Zmapovali jsme desítku...

Na dovolenou levně. Zopakujte si pravidla, jak jezdit úsporně

Ilustrační snímek

Na cestách do zahraničí čeká české dovolenkáře nepříjemné překvapení u benzinek. V Rakousku a Chorvatsku je draho, v...

Letní horka prověřují chlazení: do vařícího motoru studená voda nepatří

Chladící kapalina

Popojíždíte v koloně na rozpáleném jadranském pobřeží nebo žhnoucí pražskou ulicí a motor ohlásí, že mu je horko....

Najdete na iDNES.cz