Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Jak vypadá filtr pevných částic

  10:00aktualizováno  10:00
Jak ten prokletý filtr pevných částic vůbec vypadá? Moderní auto s naftovým motorem už bez něj nekoupíte a brzy jej dostanou i benziňáky. Majitele dokáže filtr potrápit, hlavně když jezdí krátké trasy po městě, což nemají moderní turbodiesely v oblibě.

Takto vypadá filtr pevných částic u turbodieselových škodovek, volkswagenů nebo audi. Filtry pevných částic zachytávají rakovinotvorné saze, které spalovací motor vytváří.

Je to velký „hrnec“, ve kterém je jemné sítko zachytávající jemné částečky sazí. Přibližně 500 kilometrů se filtr plní sazemi, aby se potom automaticky spálily. Na to obvykle potřebuje vůz asi 10 minut a projeví se to bílým kouřem za vozem. Závada se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru.

Auta s funkčním filtrem mají výfuk čistý nebo jen lehce zašpiněný, pokud jsou ve výfuku dokonce saze, znamená to, že filtr nefunguje.

Použitý filtr pevných částic
Nový filtr pevných částic

Dnes je životnost filtru běžně až 300 tisíc kilometrů. Podle servismanů je za většinou problémů s filtrem zanedbaná údržba vozu a nekvalitní palivo.

Poslední vozy bez něj plní normu Euro 4, od nástupu novější ekonormy Euro 5 v roce 2010 (dnes už platí Euro 6) mají již všechny automobily s naftovým motorem tento filtr, jinak by ji nedokázaly plnit. A nově je začínají výrobci montovat i do výfukového traktu benzinových motorů.

Fotogalerie

Majitelé dieselových aut se ovšem často uchylují k tomu, že si nechávají filtr pevných částic (říká se jim také DPF nebo FAP) vymontovat. Pozor! Vůz s již odstraněným filtrem neprojde emisní kontrolou na STK, které jsou dnes stále přísnější. V Česku jezdí podle odhadů po našich silnicích statisíce aut s vykuchaným nebo nefunkčním filtrem. Na čoudící auta s vykuchaným filtrem jsou vysazení například policisté v Rakousku a Německu, zbrojit začínají i ti čeští.

Na některé exotičtější modely stojí nový filtr klidně přes sto tisíc. Jedněmi z prvních, kdo přišel s programem náhradních filtrů za rozumné ceny, byl Ford (ceny začínají na 14 tisících) a značky koncernu PSA, tedy Citroën a Peugeot (od 12 tisíc). Nově výrazně zlevnily značky koncernu Volkswagen. Pro škodovky starší čtyř let jsou nyní filtry z řady Economy levnější přibližně o 60 procent, nově tak stojí od 12 900 korun, ceny originálních dílů startují o čtyři tisíce výš.




Nejčtenější



Další z rubriky

Vyčistit, přeměřit, zkontrolovat. Až skončí zima, zamiřte do servisu

Ilustrační snímek

Zima se rozhodla na poslední chvíli připomenout, co umí. Motoristé však už začínají spřádat plány na jaro. Po zimní...

Zahřívat, či nezahřívat? Studený motor netrapte, dopřejte mu správný olej

Ilustrační foto

Každou zimu s příchodem tuhých mrazů se mezi motoristy rozhoří diskuse, zda před vyjetím zahřívat motor na volnoběh....

Haló, naboural jsem! Evropský systém automatického volání o pomoc startuje

V roce 2015 policie vyšetřovala 140 dopravních nehod spojených s požárem auta....

Od prvního dubna letošního roku přichází do ostrého provozu na evropských silnicích systém volání eCall, který v...

Najdete na iDNES.cz