Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

aktualizováno 
Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco takového jejich auto má. Moderní vůz s naftovým motorem už bez něj nekoupíte. Majitele dokáže filtr potrápit, hlavně když jezdí krátké trasy po městě, což nemají moderní turbodiesely v oblibě.

Použitý filtr pevných částic | foto: Škoda Auto

Experti volají po změně měření emisí při technických kontrolách nebo rovnou v provozu na evropské úrovni. „V Německu u kontrol měření emisí na technických kontrolách neprojde desetkrát víc aut než v České republice,“ uvedl Josef Pokorný z SDA. V současnosti se pracuje na změně legislativy v Česku. „Měla by být stanovena pravidla pro schvalování filtrů z druhovýroby, evropská pravidla pro homologace jsou nyní velmi jednoduchá,“ dodává Pokorný.

V uplynulých týdnech vznikla meziresortní komise ministerstev dopravy a životního prostředí, kde se společně s dopravní policií řeší, jak zachytit vozidla s poškozenými filtry na silnicích. První taková akce proběhla v Trutnově koncem května a další měření, které proběhne v Praze, se právě plánuje.

Podle informací iDNES.cz dostala Česká obchodní inspekce od ministerstva průmyslu a obchodu za úkol vytvořit metodiku, jak nastavit systém kontroly prodeje částicových filtrů, zaměřit se mají především na filtry z druhovýroby. „Postup kontrol by měl být obdobný jako u pohonných hmot; tedy anonymní nákup, pak analýza filtru a případně další kroky - pokuta a podobně...,“ popisuje nejmenovaný zdroj.

Poslední vozy bez něj plní normu Euro 4, od nástupu novější ekonormy Euro 5 v roce 2010 (dnes už platí Euro 6) mají již všechny automobily s naftovým motorem tento filtr, jinak by ji nedokázaly plnit. A nově je začínají výrobci montovat i do výfukového traktu benzinových motorů. Podle servismanů je za většinou problémů s filtrem zanedbaná údržba vozu a nekvalitní palivo (čtěte více v článku Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert - ZDE).

Majitelé dieselových aut se ovšem často uchylují k tomu, že si nechávají filtr pevných částic (říká se jim také DPF nebo FAP) vymontovat. Podle posledních odhadů ÚAMK se jedná o více než jeden milion vozů. Pozor! Vůz s již odstraněným filtrem neprojde emisní kontrolou na STK, které jsou dnes stále přísnější. V Česku jezdí podle odhadů po našich silnicích statisíce aut s vykuchaným nebo nefunkčním filtrem. Na čoudící auta s vykuchaným filtrem jsou vysazení například policisté v Rakousku a Německu, zbrojit začínají i ti čeští

Velmi hrubý odhad říká, že v Evropě jezdí zhruba přes 30 milionů vozidel s filtry pevných částic. Dalo by se tedy říct, že díky částicovému filtru mají moderní diesely „zelené plíce“. Jenže podle testu, který ÚAMK provedl v Praze a dalších krajských i okresních městech, se zjistilo, že přes 60 % všech dieselů, které by měly mít filtr pevných částic, ho buď nemá záměrně vůbec, nebo je jeho činnost z nějakého důvodu v nepořádku.

„Na trhu už nejsou subjekty, které cíleně odstraňují filtry pevných částic,“ uvádí expert na problematiku náhradních dílů českého zastoupení Fordu Josef Förster. A potvrzuje, že vozidla často nemají poškozený filtr: „Je jen ucpaný, což se dá řešit řízenou regenerací v servisu, která se dá pořídit do tisíce korun. V uplynulých měsících navíc automobilky výrazně snížily ceny náhradních filtrů. Nezávislé testy filtrů pevných částic potvrzují, že neoriginální filtry jsou často jen nefunkční náhražky, které nefungují.

„Největším problém je, že v České republice není v současné době možné efektivně tento nešvar postihovat, neboť metodika měření emisí na STK je nastavena tak, že i vozidlo bez DPF je schopno za určitých podmínek projít benevolentním limitem. Stejně tak není při běžné kontrole zcela možné provozovat pravidelné a důsledné kontroly ze strany dopravní policie,“ vysvětluje pro iDNES.cz europoslanec Tomáš Zdechovský.

Téma DPF se dostalo až na půdu evropského parlamentu. „Mám příslib od Komise, že se na tuto problematiku podívají. Zatím není známý termín konkrétního projednání ať už ve výboru pro dopravu nebo na Komisi, ale očekávám, že se tomuto závažnému tématu budeme věnovat prioritně. Spolupracuji proto i s českými poslanci, protože potřebujeme řešení i na národní úrovni,“ uvádí Zdechovský a dodává, že na národní úrovni se tomuto tématu věnují Piráti. Aktivní je už několik let v problematice filtrů pevných částic také ministerstvo životního prostředí.

Letos v dubnu se tématu věnovali i čeští experti:



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Zastav, je mi zle. Bojujte účinně s kinetózou během cest autem

Ilustrační snímek

Zná to téměř každý, kdo cestoval na zadním sedadle auta. Začte se do knihy, zadívá do mobilu a závratě i nevolnost jsou...

Test zimních pneu 2018: za nové gumy si připlaťte, ty levné propadly

Test zimních pneumatik pro sezonu 2018

Čeká vás nákup nových zimních pneumatik? Řiďte se podle toho, jak se jednotlivé pneumatiky chovají na sněhu, ledu nebo...

Levnější servis se může prodražit. I garážisté jezdí do autorizované dílny

ilustrační foto

Majitele benzinové Škody Octavie druhé generace stála obyčejná výměna spojky u garážisty 26 tisíc korun. „Nejprve jsem...



Najdete na iDNES.cz