U moderních motorů je problémem stále rozšířenější systém přímého vstřikování, který sice umožňuje přesnější dávkování paliva, ale za určitých provozních podmínek také způsobuje to, že se palivo ve válcích nespálí dokonale a vznikají saze. Je přitom jedno, jestli jde o benzinový nebo vznětový motor, pro který jsou tzv. DPF (Diesel Particulate Filter) povinné již od platnosti emisní normy Euro 5 (září 2009). Benzinové motory povinnost dožene tři roky po začátku platnosti aktuální Euro 6, tedy v září letošního roku. Zprvu bude platit jen pro nově homologované modely, o rok později pro všechna nově prodávaná auta (více o problematice čtěte zde),
Škoda řeší Dieselgate
Škoda Auto dosud vytvořila řešení pro opravu 300 000 vozů z celkem 1,2 milionu aut značky postižených aférou dieselgate týkající se motorů způsobilých obcházet měření emisí. „Třetina z nich, tedy zhruba 100 000 aut, již navštívila servis, kde jim upravili software řídící jednotky,“ uvedl předseda představenstva Bernhard Maier.
Obcházení emisí Škoda vyřešila u dvoulitrových motorů TDI předchozí generace pro modely Superb, Octavia a Yeti. „Očekáváme, že úřady schválí i naše řešení pro vozy 1,2 a 1,6 TDI,“ dodal Maier.
Skandál vypukl v září 2015, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka pozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim, při kterém produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Vše o aféře Dieselgate čtěte ve speciální příloze na iDNES.cz (zde).
Vozy s problematickým motorem EA 189 plnícím normu Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě. V Česku se problém týká asi 165 000 vozů všech koncernových značek.
Na automobilky Škoda Auto a Volkswagen podali kvůli dieselgate žalobu zatím čtyři Češi. Za to, že jim firmy do aut namontovaly software falšující laboratorní výsledky měření zplodin, po nich dohromady požadují odškodnění 510 000 korun.